BMC Records, 2024 21.06.2024
Pod záštitou BMC Records prichádza na európsku scénu nové trio s pomerne netradičnou zostavou - dva dychové nástroje a gitara. Protagonisti však nie sú žiadni nováčikovia. Líder, dánsky gitarista Hasse Poulsen, je známy najmä pre pôsobenie v kapelách Das Kapital s Danielom Erdmannom a Napoli’s Walls s Louisom Sclavisom. S druhým protagonistom, saxofonistom Fredrikom Lundinom spolupracuje už viac ako tri dekády v rôznych projektoch, takže si hudobne majú čo povedať. Do tohto zohraného tandemu vstupuje mladý a nadaný poľský trúbkar Tomasz Dąbrowski, ktorý je skvelou protiváhou a prináša odlišný náhľad so sviežimi kontrastnými nápadmi. Niekdajší žiak legendárneho Tomasza Stańka hrá na jeho trúbke a vyprofiloval sa ako jedna z kľúčových postáv súčasnej poľskej jazzovej scény. Všetci traja pôsobia v odlišných zákutiach Európy. Poulsen je aktuálne v Paríži, Lundin v Dánsku a Dąbrowski vo Švédsku, no napriek tomu si dokázali nájsť spoločné hudobné cesty, pričom si každý priniesol niečo zo svojho prostredia, čo prispelo k zvukovo pestrému a odlišnému repertoáru. Už úvodná skladba Drum Solo je manifestáciou originality albumu a to, že sa bude uberať smerom objavovania zvukových možnosti. Nenápadný rytmický groove sa stane podkladom pre rozsiahle konverzovanie, kde každý priniesol niečo úplne odlišné do hry, a tak transformoval celú skladbu do inej podoby. Dąbrowski sa viacej pohrával s priestorom, zvukomaľbou a hraním v out priestore s be bopovým nádychom. Lundin siahol po melodickejšej odozve, ale tiež sa nebál preskúmať priestory free jazzovej improvizácie. Poulsen priniesol zaujímavý veľmi surový tón, bez nejakých prehnaných efektov a vsadil najmä na bluesové prvky v kombinácii s jazzom. S druhou kompozíciou Counting Stars sa ocitáme úplne v odlišnej hudobnej krajine. Štylizovanie arpeggiových rozkladov sprievodnej gitary s melódiami trúbky a saxofónu asociuje klasické prelúdium s jazzovými prvkami v improvizácii. Dychové nástroje a ich vzájomné dvojhlasné komunikácie nad statickými harmonickými progresiami sú hnacou silou veľmi zaujímavej kompozície. On Walls ešte viac otvára priestor voľnej improvizácii, kde sa protagonisti skutočne nechávajú unášať silou momentu. Počas toho prejdú cez veľmi pestré štýlové spektrum od jazzového mainstreamu až po avantgardu, cez folk až k blues. Vrchol atonálnej explorácie a slobody môžeme počuť v skladbe Wasp and Butterfly, kde Poulsen kontrastne oproti predchádzajúcim skladbám siaha po zmodulovanej gitare s množstvom efektov a odhaľuje svet atonálnej, ambientnej gitary s množstvom mimo hudobných prvkov. Svet odlišných inšpirácii a prienikov do world music sa viac prehlbuje v skladbe Natives. Zároveň tu nechýba aj energia a rytmická invenčnosť. Unknown Winter ma zaujal svojou bezprostrednosťou a všestrannou pestrosťou. Každá skladba si žije svojim životom a ukazuje odlišné polohy tohto invenčného, originálneho tria. Väčšina albumu ma skôr intímny, komorný charakter, ale protagonisti dokážu pozoruhodne aj bez bicích nástrojov a spodných registrov dosahovať veľmi plný zvuk a energickosť väčšieho telesa. Unknown Winter je príbeh o objavovaní nových hudobných polôh s odlišným zvukom, kde nechýba tradícia, moderna, invenčnosť, melodickosť a improvizačná sloboda!
Hrajú:
Hasse Poulsen – gitara, elektrická mandolína
Fredrik Lundin – tenor saxofón
Tomasz Dąbrowski – trúbka