6.9.2019, NFG klub, Dunajská Streda, SK 12.09.2019
Už po dvanásty krát sa Dunajská Streda stala miestom progresívnej hudobnej kultúry, kde sa snažia propagovať nemainstreamové žánre, hudobnú improvizáciu a kreativitu. To je možné vďaka festivalou Are You Free? na čele s dramaturrgom Igorom Vidom a občianskym združením Na’Conxypan. Festival sa stal práve pre takúto hudbu útočišťom. Dvanásty ročník si znovu pripravil zaujímavé mená z rôznych kútov starého kontinentu.
Szabó – Turcerová – Maceček (SK/CZ) (Štefan Szabó – gitara, Michaela Turcerová – saxofóny a Petr Maceček – bicie nástroje) je československé trio, ktoré je bez pochýb unikátom v našich končinách - čo do spôsobu hrania i samotného soundu. Mladé trio prinieslo zaujímavý exkurz do improvizovanej a súčasnej hudby. Ich fusion koláž stavia na eklekticizme a voľnom spájaní žánrov. Nájdeme tu jasné prvky jazzovej tradície, free jazzu, ale nechýbajú aj prvky hard rocku, minimalizmu, ambientu či modalného jazzu. Zoskupenie vynikajúco pracuje s dramatickou výstavbou kompozícií pomocou výrazných kontrastov. V ich hudbe sa objavuje aj experimentálnejšia práca so zvukom, ktorá niekedy hraničí s noise music a súčasným sound artom, no pracujú s týmito prvkami veľmi muzikálne - iba ako rozšírenie zvukovej palety farieb, pričom nehádžu cez palubu rytmus, melodickosť a formovú výstavbu ako niektoré súčasné hudobné experimenty. Dramatickosť a expresívnosť však nie sú ich jedinou silnou stránkou. Zoskupenie vyniká aj v baladických polohách, pričom Turcerová dokáže vytvárať veľmi jemný poetický tón. Celkový sound však čerpá zo silnej chémie celého zoskupenia, kde veľkú časť zohráva silne modulovaný zvuk Szabovej gitary a veľmi organický rytmický sprievod Macečeka. Ten dokáže v správnych momentoch voliť medzi veľmi striktným sprievodom a rubátom, pričom vyťahuje z fráz svojich kolegov to najlepšie. Okrem toho veľmi zmyselne volí farby a jeho sprievod tak nemá len rytmickú úlohu. Je vidno, že zoskupenie si už vykryštalizovalo svoj vlastný sound, ktorý je postavený na zaujímavej rytmike, nekonvenčných frázach, polyštýlovosti a aditívnych rozsiahlych formových výstavbách, ktoré nespoliehali len na trojdielnu piesňovú formu. Ak niečo dokáže charakterizovať toto diverzné zoskupenie, tak je to určite originalita, kreatívnosť, energickosť, nadhľad.
Backspace [augmented] (PL) (Zbigniew Chojnacki - akordeon/elektronika, Lukasz Czekala – husle/elektronika a Marcin Albert Steczkowskii – kornet/elektronika) ke poľské trio, ktoré vsadilo na silu momentu a prišlo s improvizovaným happeningom. Trio sa uberalo eklektickým smerom moderného jazzu, najviac však vsadili na elektroniku a ambient. Ich hudba mi pripomínala z časti elektrický rakúsky Kompost 3, avšak s väčším dôrazom na improvizáciu a silu momentu. Backspace je veľmi ovplyvnený súčasným hudobným vývojom a sound artom. Svoj hudobný koncept stavia najmä na práci so zvukom. Samotné hudobné rozvedenie koncertu a jeho premeny, prebiehali pomalšie, výstavba dlhosiahlych ambientných plôch sa približovala k charakteru Lo-fi music. Backspace sa nebálo ísť do omnoho menej prebádaných vôd ako predošlá kapela Szabó – Turcerová – Maceček. ich experimentálny prejav a najmä sound rúcal bežné predstavy o hudobnom koncerte. Zoskupenie pracovalo viac s atmosférickými plochami ako nejakými konkrétnymi hudobnými frázami. Bol to jedinečný improvizovaný zážitok.
The Qualitons (HU) (G. Szabó Hunor – spev, gitara a bicie, Hock Ernő – kontrabas a spev, Szőke Barna – gitara, Boros Levente – bicie a Ádám Menyhei – klávesy) sa zvláštne uviedli známou zvučkou z detektívneho seriálu Hercule Poirot. Posledná kapela prvého festivalového večera pricestovala z Maďarska a je reflexiou, že Are you free pre platformou pre rôznych umelcov a nie iba pre jeden konkrétny žáner. Avšak do dramaturgie sa to veľmi s predošlými kapelami nehodilo a celý koncert ovplyvnil aj fakt, že zvukár to o pár desiatok decibelov prehnal. The Qualitons priniesli úplne iné ovzdušie z prostredia rockovej hudby. Ich hard rock, vychádzajúci najmä z prvej vývojovej vlny, pôsobil veľmi retrospektívne a mal svoje čaro 60-tych a 70-tych rokov. Najviac badateľné vplyvy sa viažu samozrejme na britskú rockovú scénu s menami ako The Beatles, The Kinks, The Who a Oasis. Samotný vzhľad protagonistov naznačoval hudobnú retrospektívu. Objavovali sa aj prvky prvky psychedélie a modernejšie prvky elektroniky, ktoré pridávali hudbe iný rozmer.
Podujatie sa uskutočnilo s podporou z verejných zdrojov Fondu na podporu umenia.
Podujatie sa uskutočnilo s podporou z verejných zdrojov Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.