30.10. - 3.11.2024, Tampere, FIN 12.11.2024
Tento rok som na jednom z mojich najobľúbenejších jazzových festivalov Tampere Jazz Happening 2024 oslavil malé jubileum! Už po piaty raz som si mohol vychutnať festivalovú atmosféru, kde som sa stretol nielen so skvelými ľuďmi z organizácie festivalu, ale už i so starými známymi z radov publika a samozrejme známych som mal i medzi hudobníkmi. Poviem vám, že je to veľmi príjemné sa vrátiť do skvelého prostredia plnom milých a známych ľudí. Tri roky pred a už druhý rok po pandémii. Dá sa povedať, že ma už nič nemôže prekvapiť na tomto skvele organizovanom festivale (vedúca Minnakaisa Kuivalainen). Ale predsa len - vždy skvelá, pútavá a vyrovnaná dramaturgia - Juhamatti Kauppinen. Táto dvojica by mala vojsť do fínskych jazzových dejín - ak už tam nie je! Bol to už 24. ročník (z celkového počtu 43 ročníkov Tampere Jazz Happening festivalu) Juhamattiho v tejto funkcii. Príťažlivá pre mňa je najmä jeho kombinácia zahraničných a domách zoskupení a ten skvostný melange rôznych chutí jazzu!
Prvou skupinou, ktorá na festivale zastupovala domáce farby bol víťaz prestížneho fínskeho jazzového ocenenia Yrjö Award, čo je vlastne cena Fínskej jazzovej federácie, ktorá sa udeľuje od roku 1967 - vždy významnému fínskemu jazzovému hudobníkovi. Za rok 2024 to bol skladateľ a kontrabasista Antti Lötjönen, ktorý si po slávnostnom prebratí ceny pozval na pódium kolegu - trubkára Verneri Pohjolu (viacej o ich vystúpení čítaj tu). A tak ozaj prvým samostaným vystúpením fínskej formácie na festivale bol koncert skupiny Aurora Hentunen Quintet (Aurora Hentunen – klavír a klávesové nástroje, Ukko Heinonen – tenor saxofón a efekty, Joona Kilponen – trúbka, Veli-Matti Silanterä – basgitara a Ville Luukkonen – bicie nástroje), ktorý založila a vedie mladá (* 1991) skladateľka a klaviristka Aurora Hentunen, ktorá vydala svoj prvý album Second Spring (2018) a ktorý bol veľmi pozitívne prijatý kritikou. A na festivale odprezentovala svoje kompozície z tretieho album Little Further (Eclipse Music, 2024), ktorý doslova prišiel z lisovne priamo na festival. Aurora a spol priniesli na pódium akýsi druh jazzového pokoja a kľudu. Keď som sa po koncerte spýtal Aurory, či je to jej bussines model - odpovedala, že v podstate áno. Jednuducho v jej hudbe je cítiť dotyk velikána menom Esbjörn Svensson. Jej vrstvený, baladický a často i krásne gradovaný jazz sa mi jednoducho páčil! Môj 2. vrchol festivalu!
Ako dozaista viete, domáce fínske zoskupenia, poväčšinou mladé, vystupiujú zásadne na scéne Telakka, vždy v piatok a v sobotu od 21. hodiny - tri za večer. Josefiina Vannesluoma & Mortal Lease (Josefiina Vannesluoma – spev, Mikael Myrskog – klavír, Joonas Tuuri – kontrabas, Ville Luukkonen – bicie nástroje a Sampo Kasurinen – flauta) je kvinteto, kde vedúcou osobnosťou je skladateľka, speváčka, flautistka a lektorka spevu Josefiina Vannesluoma (* 1990), ktorá je známa najmä z vokálneho zoskupenia Signe, ktoré tvorí nezvyčajná zostava troch spevákov a kontrabasu. Z ich piatich albumov boli už dva nominované na cenu Jazz Emma, fínsku Grammy za jazzový album roka, a jeden na cenu Teosto. Josefiina začala svoju sólovú kariéru tiež z vrcholu, keďže jej debutový sólový projekt The Mortal Lease (2023) bol na jar 2024 jedným z piatich nominovaných na cenu Jazz Emma. Vannesluoma, nadšenec poézie, komponuje na texty, ktorých autorkami sú najmä ženy. „Všetky mali jazykový alebo tematický prvok, ktorý ma zaujal. Všetky spája nekompromisná snaha o vášeň a túžba spochybniť prevládajúce očakávania,“ hovorí Vannesluoma - a možno tým opisuje aj samu seba. Z kapely sa mi najviac páčil nápaditý klavirista Mikael Myrskog.
Kaisa’s Machine (Kaisa Mäensivu – kontrabas, Toomas Keski-Säntti – klavír, Mikko Antila – vibrafón, Max Zenger – alt saxofón a Anssi Tirkkonen – bicie nástroje) je zoskupenie, na ktoré som sa tešil už vopred. Pretože skladateľka, kontrabasistka a leaderka Kaisa Mäensivu (* 1990) má master na dvoch univerzitách v dvoch krajinách, Fínsko strieda s New Yorkom a z "novej žiarivej hviezdy fínskeho jazzu" sa stala etablovaná umelkyňa! Jej kvinteto má takmer desať rokov, hoci najnovší album Kaisa´s Machine – Taking Shape (Greenleaf Music, 2023) nahrala s Američanmi. Tento rok zaujala svojím vystúpením na jazzovom veľtrhu Jazzahead! 2024. Keď hrá toto kvinteto, čas sa pre mňa vždy zastaví, všetky plynie hladko a plynule, melodicky a pútavo! Ako som už napísal Kaisa Mäensivu je "kreatívnym hlasom budúcnosti" a na tomto sa nič nemení. Už teraz sa teším na jej nový album, nahrávaný v New Yorku, na jar 2025! Môj 3.vrchol festivalu!
Sobotný večer v Telakka otváral fínsky skladateľ a saxofonista a flautista Markus Holkko a jeho Quartet (Markus Holkko – barytón saxofón a flauta, Juuso Rinta – kontrabas, Samuli Rautiainen – Fender Rhodes klavír a Teemu Mustonen – bicie a perkusie). Skladateľ a saxofonista Markus Holkko (* 1972) začal svoju profesionálnu kariéru priamo v top kvintete U-Street All Stars, ktoré vyhralo medzinárodnú súťaž a ktorého meno predznamenalo budúcnosť. Po zániku spomínaného U-Street All Stars vznikol Markus Holkko Quartet, ktorého album Being Here (2007) získal cenu Jazz Emma za Najlepší jazzový album roka - najprestížnejšie jazzové ocenenie vo Fínsku. Na festivale sa spomínané kvarteto prezentovalo jemným komorným jazzom, so skvelými individuálnymi výkonmi - to všetko z najnovšieho albumu Markus Holkko - Eye of the Universe (Jazzagression, 2024). „Chcel som urobiť nahrávku tak, aby mala tento akustický spodok a akési veľmi organické hranie so skutočnými hudobníkmi, jazzový druh feelingu. Ale potom som chcel pridať nejaké vrstvy a vrstvy a vrstvy“ - povedal samotný Holkko. Sound barytón saxofónu bol pre mňa okuzlujúci a v spoločnosti ostatných nástrojov som sa cítil veľmi komfortne. Skvelé!
Teraz si odskočíme na hlavné pódium Pakkahoune, kde zaskakovala fínska skupina Superposition na ohlasovanú formáciu Tonbruket, ktorá však nemohla na festival prísť. Náhrada viac ako rovnocenná a navyše v čase, keď mohla odprezentovať zbrusu novučičký album Superposition II z vydavateľstva We Jazz Records. Pod vedením bubeníka Olaviho Louhivuoriho hrajú v Superposition Linda Fredriksson - barytón saxofón, Adele Sauros - tenor saxofón a Mikael Saastamoinen - kontrabas. Po tom, čo Superposition získali so svojím debutom (We Jazz Records, 2020) cenu EMMA za Fínsky jazzový album roka, robia so svojím pozoruhodne silným novým albumom skoky vpred a posúvajú zvuk kvarteta založený na akustickom free jazze smerom k melodickejšiemu, plynulejšiemu smeru. Hlavné pódium kvartetu svedčalo a členovia skupiny mali v hlave pokoj a nadhľad, čo sa prenieslo i do publika. Môj 4. vrchol festivalu!
A poďme naspäť na pódium Telakka, kde už čakalo kvarteto Future Food Factory (Mikko Hassinen – bicie nástroje a elektronika, Max Zenger – alt saxofón a bas klarinet, Mikko Antila – vibrafón a Antti Ahoniemi – kontrabas). Mikko Hassinen (* 1971) je hudobník mnohých štýlov a foriem - je hráčom na bicie nástroje, skladateľom, aranžérom, dirigentom a producentom, ktorý je už desať rokov súčasťou folklórnej skupiny Värttinä. Má niekoľko vlastných projektov a komponuje aj pre big bandy. Počuli sme na prvý pohľad zdržanlivý jazz, všetko príjemne tieklo, nechýbali pekné sóla a nechýbalo mi ani viac energie a nasadenia. Prečo? Všetko bolo akurát! A pretože s Future Food Factory chce Hassinen „skúmať hudobné nápady z oboch strán osi: komponované a plne improvizované, ako aj akustické a elektronické“. A počuli sme dokonca prídavok!
Maratón fínskych šiestich formácií v klube Telakka zakončil polnočným sobotným vystúpením Jaska Lukkarinen Trio (Jaska Lukkarinen – bicie nástroje, Jussi Kannaste – tenor saxofón a Antti Lötjönen – kontrabas). Jaska Lukkarinen (* 1982), ktorý získal magisterský titul v odbore jazzovej hudby a má za sebou viac ako 100 nahrávacích projektov, chce ako absolvent Sibeliovej akadémie zistiť, ako bubeníci „udržiavajú a uvoľňujú hudobnú energiu v jazze“ - mýtický swing jazzu. Veľkou zaujímavosťou je, že už spomínaný skladateľ a bubeník Mikko Hassinen kompletne skomponoval nový repertor pre Jaska Lukkarinen Trio! „Mikko ako skladateľ neurčuje môj štýl hry, ale skôr sa snaží položiť základy pre improvizačné a textové aranžmány. Podľa mňa je táto spolupráca novým inovatívnym spôsobom jazzového výskumu a príležitosťou na vytvorenie novej fínskej jazzovej hudby" - povedal samotný Jaska Lukkarinen. Treba dodať, že tento spôsob napísania hudby pre toto trio nie je ničím novým - tretí (autor hudby je Valtteri Laurell Pöyhönen) a štvrtý album (vychádza na jar 2025 a zároveň si pripomína 20. výročie vzniku tria) Jaska Lukkarinen Trio sú toho dôkazom. A Jaska dodáva: „S pribúdajúcim vekom si človek uvedomuje, že hudba je aj o osobnej chémii, o komplexnejšom zážitku.“
Návšteva festivalu sa uskutočnila za finančnej podpory Literárneho fondu!