Klaviristka Aki Takase patrí k najvýraznejším a najúspešnejším osobnostiam japonského, ale aj svetového jazzu! Takase sa preslávila svojím inovatívnym prístupom k jazzovému žánru, kde vniesla jedinečnú fúziu tradičných jazzových prvkov s avantgardnými výrazom. Rozsiahla diskografia Takase, ktorá zahŕňa viac ako štyri desaťročia, odráža jej neutíchajúcu kreativitu a ochotu posúvať hranice. Jej projekty siahajú od sólových klavírnych diel až po vystúpenia veľkých súborov, často zahŕňajúce prvky free jazzu, klasickej hudby a tradičných japonských prvkov. V posledných rokoch spolupracovala aj s európskym vydavateľstvom BMC, kde debutovala v roku 2019 s albumom Thema Prima (
recenzia tu). Zakomponovanie DJa Records do jazzovej kapely a odvážnosť v spájaní odlišných žánrov a kultúr jej priniesli veľké ovácie kritikov aj publika. Po 5 rokoch prichádza Takase a jej kapela Japanic s druhým albumom. Druhé pokračovanie prinieslo malé personálne zmeny. Na poste kontrabasistu sa teraz predstavil Carlos Bica a okrem toho pribudli aj dvaja hostia – trombonista Nils Wogram a klavirista Alexander von Schlippenbach. Štyri kompozície na albume sú z pera líderky Aki Takase. Ďalšie dve napísala v spolupráci s Dagom Magnusom Narvesenom a Alexanderom von Schlippenbachom. Dvomi skladbami prispel aj Daniel Erdmann a jednou Dag Magnus Narvesen. Desiatku kompozícii na záver uzatvára štandard I’m Confessin’ (That I Love You) od Chrisa Smitha. Poslucháči sa skutočne môžu tešiť na dobrodružné bádanie hudobného sveta. Už úvodná skladba Festa Magdalena sa pohráva s prvkami jazzovej tradície, avantgardy, free jazzu, klasickej hudby, opery, elektronickej hudby a noise music. Výprava za hľadaním zaujímavých farieb a kontrastov prináša naozaj nečakané momenty a hudobné zvraty, či už vo farebnej, rytmickej, harmonickej alebo melodickej zložke. Vďaka skladbe Step Skip Stop na seba narazí dávna minulosť so súčasnosťou. Tradičný be bop a swingový rytmus sa stretnú s moderným svetom rapu a djingu. Medzi týmito zložkami prebieha neustály dialóg, čoho výsledkom je naozaj zvukovo originálna kompozícia, na ktorú však poslucháč musí mať trochu otvorenejší nadhľad. Do ešte experimentálnejších polôh je to vytiahnuté v skladbách Timeless Story a Woe the Row of Foes. Záverečný štandard je opäť veľkým prekvapením, ale z opačného konca po vygradovaných experimentoch Takase siaha po komornejšom aranžmáne balady vo veľmi tradičnom prevedení starších tradicionálov a počiatkoch swingu. Je to len ukážka toho, že Takase je rovnako doma aj v tradícii a nie len v experimentálnych polohách ako sa to môže javiť z viacerých albumov. Forte je skutočne ako názov predpovedá veľmi dynamický album, ale nie len, čo sa týka práce s gradáciami, ale hlavne po stránke dramaturgie. Poslucháčovi ponúkne pestrú škálu rôznorodých žánrov, kultúr, vplyvov a inšpirácii, ktoré stavia voči sebe do originálnych, organických fúzii. Určite si vypočujte toto jedinečné dielo, ktoré vzdáva hold tradícii, ale vyzdvihuje aj prínos modernej hudby.
Hrajú:
Aki Takase – klavír
Daniel Erdmann – tenor a soprán saxofón
Carlos Bica – kontrabas
Dag Magnus Narvesen – bicie nástroje, perkusie