CD Marcus Klossek Electric Trio – Tales From The Edge

CD Marcus Klossek Electric Trio – Tales From The Edge
CD Marcus Klossek Electric Trio

Double Moon / Challenge Records, 2022   03.03.2023

Nemecký gitarista Marcus Klossek patrí k etablovaným a vyťaženým umelcom berlinskej jazzovej scény! Absolvent hudobných štúdii na University of Arts v Amsterdame sa postupne usadil aj na medzinárodnej úrovni a to s množstvom koncertov po európskych festivaloch a kluboch. Okrem toho sa presadil aj ako pedagóg, pričom viedol množstvo workshopov po celom svete o gitare a hre v ansámbli. Deviaty album v poradí je zrkadlom toho, že mu nechýba kreativita a kompozičná zručnosť. Klossek pôsobil v rozličných ansámbloch s odlišným obsadením, ale opäť sa na najnovšom albume presvedčil, že pre jeho výraz a kompozície mu najviac sedí jednoduchosť tria – gitara, basgitara a bicie. Jeho najnovším kreatívnym manifestom v tomto smere je album – Tales From The Edge. Klossek siahol po ustálenej, ostrieľanej formácii a opäť sa snaží objavovať čaro elektrickej gitary v jazze v 10 autorských kompozíciach. Soundom svojej gitary nasleduje moderných jazzových gitaristov, ktorý siahajú po modifikovanom zvuku Telecasteru a Stratocasteru. Už úvodná kompozícia Way In vás presvedčí, že nepôjde o jeden z bežných albumov gitarového jazzu, na ktorý sa zabudne. Originálny sound, zaujímavé rytmizácie, harmónie, stop times vás ihneď vtiahnú do diania albumu. Excelentná súhra, hravosť s frázami, vzájomné dopĺňanie protagonistov je pastva pre uši poslucháča. Už dlho som sa nestretol s tak zvukovo vyváženým a vynikajúco spracovaným albumom. Klossek ma presnú hudobnú víziu, vie, čo chce každou skladbou docieliť, akú zvukovú scenériu vytvoriť. Vynikajúco pracuje so soundom elektrickej gitary a všetkým, čo technicky tento nástroj dokáže ponúknúť. Nehovorím však o násilnej technicko-virtuóznej exhibícii, nie mám na mysli techniku práce s tónom, ktorú má Klossek zvládnutú bravúrne. Niežeby aj v technike rýchlej hry a virtuozite Klossek zaostával, no pracuje s ňou veľmi obozretne a používa ju ako prostriedok na precízne vyjadrenie svojej zvukovej predstavy, nie ako konečný výsledok na demonštráciu svojich schopností. Life After Smile je skvelou ukážkou presne toho, čo opisujem vyššie. Frázy dýchajú a každá nota má svoje miesto v hudobnej mozaike. Originálne melódie a dravý sound elektrickej gitary ma hneď zaujali. Long Tíme No See je netradičné a moderné poňatie jazzovej tradície, Klossek so svojim triom demonštruje, ako hravo dokážu poňať swingový rytmus a tradičné frázovanie. Get Going prináša opäť úplne odlišnú atmosféru. Pri Klossekovi je evidentné, že každá kompozícia má svoju zvukovosť, charakter a je dobre premyslená. Nesnaží sa len tak vypĺňať priestor vatou. Get Going pracuje viac s ambientom, otvorenými plochami a zvukomaľbou na štýl estetiky Bill Frisella, Jakoba Bro a podobne orientovaných gitaristov s citom pre zvukomaľebnú harmóniu. Klossek však nie je v žiadnom prípade ich derivátom, určite sa týmito etablovanými osobnosťami inšpiroval, no nachádza si aj v tejto estetike vlastný originálny sound. V Get Going sa len začali objavovať ambientné prvky, no v skladbe Industriál Escape sa dostávajú na novú úroveň. Ambientný, harmonický pedál point tvorený rôznymi efektmi gitary na štýl syntezátorov vytvára pozadie, ktoré rozbíjajú drávé výkriky skreslenej gitary. Výrazové prostriedky sa tu posúvajú už aj na rôzne úderové techniky brnkátka, harmonické swells s použitím volume, či disonatné vstupy krkolomných súzvukov a prvkov noise music. Klossek má dramaturgiu skutočne premyslenú, nakoľko všetko toto vygradované napätie sa rozplynie v oveľa komorenjšom a striedmejšom charaktere skladby Quiet Evident. Nejde však o bežné klišé typu: po veľkom hluku a rýchlom tempe, dajme nejakú jemnú baladu. Nie, aj tu Klossek ukazuje všestrannosť svojej expresivity a to, že je skutočným chameleónom gitary. Album končí kompozíciou Last Step to Lightness, ktorá je ukažkou moderného jazzového mainstreamu a toho, že Klossek má vynikaúco zvladnutých mnoho hudobných štýlov a aj jazzovú tradíciu. Album Tales From The Edge je naozaj majstrovské dielo. Tento album vás prenesie skrz zvukové príbehy do sveta vynikajúcej hudby plnej jazzu, rocku, filmovej hudby a netradičnej výrazovosti. Málokedy sa mi stáva, že by mi nestačilo päť hviezdičiek, ale pri tomto albume hodnotenie 5/5 sa mi nezdá adekvátne, ak by sa dalo, bolo by tam tých hviezdičiek viacej. Určite si vypočujte tento vynikajúci, kreatívny album moderného gitarového jazzu!

Hrajú:
Marcus Klossek – elektrická gitara
Carsten Hein – basgitara
Derek Scherzer – bicie nástroje

Kúpiť  |  Archív od roku 2005 - Jazzovinky Peter Dobšinský