Jazzahead! Festival 2018 - úvod !!!

Jazzahead! Festival 2018 - úvod !!!
Logo © Patrick Španko.jpg

19. - 22.4.2018, Brémy, D   02.05.2018

Trinásty ročník medzinárodného veľtrhu Jazzahead! je za nami a nový ročník si priniesol so sebou aj novú dramaturgiu prinášajúcu najaktuálnejšie kapely z celého sveta. Ako je už zvykom tohto podujatia každý rok sa špeciálne osobitne prezentuje jedna spriatelená krajina, ktorou tento rok bolo susedné Poľsko (tento rok oslavuje 100 nezávislosti). Treba však podotknúť, že Jazzahead! nie sú len koncerty a showcase koncerty počas troch dní. Tie tvoria hlavnú časť programu, ale okrem toho sa množstvo koncertov deje už pred zahájením hlavného programu v meste. Dôraz sa kladie najmä na spriatelenú krajinu, ktorá sa už od marca až do konca apríla prezentuje nie len hudobnými podujatiami, ale aj rôznymi expozíciami, filmami, tanečnými, divadelnými a inými podujatiami. Pre danú krajinu je to teda veľká príležitosť a prestíž. Hlavný program Jazzahead! bol ako už tradične rozdelený do 4 častí – prvý večer patril spriatelenej krajine - Polish Night, deň venovaný európskemu jazzu - European Jazz Meeting, prezentácia nemeckej scény - German Jazz Expo a tradičná zámorská bodka za festivalom - Overseas Night.

Foyer © Patrick ŠpankoFoyer © Patrick Španko
Foyer © Patrick ŠpankoFoyer © Patrick Španko



Predošlý ročník bolo spriatelenou krajinou Fínsko, ktoré donieslo množstvo minimalizmu, melodického severského jazzu a veľa elektronických projektov, čo sa javilo aj ako styčný bod aj medzi ostatnými krajinami. Poľský ročník priniesol so sebou dôraz na free jazz a avantgardu. Takmer celý program Polish Night až na pár výnimiek sa niesol v ovzduší voľnej improvizácie, čo sa opäť akoby stalo styčným bodom pre ostatne krajiny. Trinásty ročník sa teda niesol viac v duchu avantgardy, ale objavili sa aj iné programové smerovania. Zvláštnosťou tohto roku bola ústna harmonika, ktorá v jazzových zoskupeniach nie je až tak bežná, ale tento ročník sa objavila až v troch zoskupeniach. Oproti predošlému ročníku sme taktiež mohli pocítiť zmenu v počte speváckych čísiel, ktorých bolo tentokrát menej. Priaznivou novinkou bolo prepojenie vizuálneho umenia s hudbou, ktoré sa premietlo do dvoch projektov.

Foyer © Patrick ŠpankoFoyer © Patrick Španko
Letné kino s live programom © Patrick ŠpankoLetné kino s live programom © Patrick Španko



Deň európskeho jazzu priniesol veľkú pestrosť. V skupinách sa objavil aj menej tradičný inštrumentár a rôzne etnické, či folkové prvky z odlišných kútov Európy a sveta. Okrem etno jazzu, nechýbali ani odvážne experimentálne projekty, ktoré posúvali hranice konvenčnej harmónie a rytmiky. Celý ročník bol postavený prevažne na malých obsadeniach v triu a kvartete. Európsky deň však priniesol príjemnú zmenu v podobe až dvoch orchestrov a jedného septeta. Nemecká scéna priniesla niekoľko zaujímavých free jazzových projektov, ktorým nechýbala melodickosť a ucelený koncept. Okrem rýdzo jazzových štýlových smerovaní sme mali možnosť počuť aj rôzne presahy s minimalizmom a vážnou hudbou. V rámci nemeckej expozície sa objavilo aj príjemne spestrenie soundu tradičných trii vďaka obohateniu jazzového komba o harfu.

Hlavný vstup na veľtrh © Patrick ŠpankoHlavný vstup na veľtrh © Patrick Španko
Chvíľa oddychu a pokyny © Patrick ŠpankoChvíľa oddychu a pokyny © Patrick Španko



Z amerického kontinentu prišlo niekoľko zaujímavých projektov s úplne odlišným smerovaním ako ostatní protagonisti. Mohli sme zakúsiť umenie vokalizácie a tradičného swingu na úplne novej úrovni, či veľmi duchovne ladený soul a gospel. Nie všetko sa však nieslo v duchu tradičnosti. Výrazný kontrastný protipól sa objavil v elektronických a moderných projektoch, ktoré využívali elektronickú harmoniku, či najnovšie audio vizuálne technológie.
 
V takomto duchu sa z pohľadu vtáčej perspektívy niesla dramaturgia a koncept trinásteho ročníka tohto výnimočného festivalu. V ďalších článkoch si konkrétne rozoberieme kapely z jednotlivých dní a ich prínos, inovatívnosť, vydarené, ale aj nie vždy úplne trefné vystúpenia.

Jedna zo scén © Patrick ŠpankoJedna zo scén © Patrick Španko
German Jazz Expo © Patrick ŠpankoGerman Jazz Expo © Patrick Španko