Klavirista David Helbock !!!

Klavirista David Helbock !!!
David Helbock © Patrick Španko

„Skladba musí mať vždy nejakú emóciu a tú dokáže tlmočiť pomocou dynamiky.“   23.07.2018

Vynikajúceho rakúskeho klaviristu David Helbocka som mal možnosť počuť naživo už niekoľkokrát. Táto súčasná hviezda európskej scény neprestáva prekvapovať, pričom s každým projektom, albumom a koncertom prináša nové elementy do svojho portfólia. O jeho kreativite a všestrannosti sme sa mali možnosť presvedčiť aj na koncerte v Bratislave. David Helbock sa vždy snaží o inovatívnosť, kreativitu a hľadanie nových zvukových možností a farieb klavíra. V súčasnosti vedie viacero moderných projektov, s ktorými cestuje po celom svete, pričom aktuálne jeden z nich vyšiel už na albume pod prestížnym labelom ACT Music s názvom Tour d´Horizon (2018). V exkluzívnom rozhovore na Jazzahead! 2018 nám porozprával práve o tomto novom albume a jeho dlhoročnom projekte Random Control, ale taktiež spomenul aj hudobné inšpirácie, vplyvy a jeho kompozičné a tvorivé myslenie.


* Začnime hneď vašou hudbou. Je podstatne odlišná od toho, čo produkuje väčšina jazzových klaviristov. Aké vplyvy a inšpirácie k tomu prispeli?
David Helbock: "Bolo to mnoho umelcov a len ťažko sa z toho množstva vyberá. Určite však musím spomenúť Thelonious Monka, ktorý bol mojou prvou inšpiráciou. Taktiež ma ovplyvnil vynikajúci skladateľ Hermeto Pascoal. Ja som však začínal štúdiom klasickej hudby, takže veľa vo mne zanechali skladatelia ako Maurice Ravel, Claude Debussy, Béla Bartók. V období dospievania som bol veľkým fanúšikom pop music, ktorá sa na mne určite tiež podpísala. Počúval som najmä Princa a občas nejaké hip-hopové skupiny. Neminuli ma ani rôzne etnické vplyvy a podobne. Nevyhýbam sa žiadnej hudbe, keď ma niečo veľmi zaujme potom sa na dlhý čas zahĺbim do podobného štýlu hudby a snažím sa to absorbovať a všetko zachytiť."


* Vo vašej tvorbe sa stretávame s obrovskou fúziou viacerých elementov. Pre takýto eklektický prístup ste sa rozhodli vedome alebo to k tomu prišlo prirodzene?
DH: "Neviem do akej miery je to uvedomelý proces tvorby. Proste keď sa mi niečo páči, začnem to študovať a snažím sa to pochopiť. Niekedy ma zaujme len nejaká časť alebo konkrétna vec na danej hudbe. Ja si z toho povyberám elementy, ktoré sa mi páčia a tie sa potom prenášajú do mojej hry a tvorby. Samozrejme vedome sa snažím byť otvorený pre všetky rôzne vplyvy a všetky typy hudby."

David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko
David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko


* Bolo ťažké pre vás nájsť si vlastný sound, štýl a prístup?
DH: "Je veľa dobrých hráčov a nájsť vlastný, unikátny sound samozrejme nie je jednoduché. Čo mne veľmi pomohlo nájsť si vlastné miesto a sound bolo vnútro klavíru. Začal som experimentovať s možnosťami mimo klaviatúry a vnútrajška rezonančnej skrine a to mi ostalo dodnes. Zaoberal som sa súčasnou vážnou hudbou a experimentálnou tvorbou Johna Cagea, ktorá mi v tomto hľadaní vlastnej identity značne pomohla."

 
* Vaša tvorba je veľmi súčasná moderná, zároveň má aj tradičné prvky, je to zmes všetkého. Nazvali by ste vašu tvorbu jazzom? Čo vnímate že je jazz?
DH: "Osobne je mi jedno ako ľudia moju hudbu označia. Chápem však nevyhnutnosť konceptu vedieť niečo označiť, pretože, aby sme niečo vedeli pochopiť musíme to vedieť presne pomenovať. Ja sa považujem za jazzového hudobníka, aj keď mám v hudbe množstvo iných elementov, vždy je tam výrazne prítomný jazz a improvizácia. A práve improvizácia mi príde ako taký najdôležitejší element jazzu."

 
* Počas vašej kariéry ste stihli spolupracovať už s množstvom významných mien. Ktoré spolupráce vás najviac ovplyvnili a posunuli ako hudobníka?
DH: "Ja mám strašne rád kapely. Nezáleží na tom, či v nej hrá niekto slávny, pretože kapela ak spolu hrá roky, vyvíja sa ako celok a to je vždy zaujímavé s tým pracovať a sledovať to. Preto ja som nikdy nebol fanúšikom takých tých all-star zoskupení, aj keď je to samozrejme úžasné a zábavné zahrať si s takými legendami, ale pre mňa je omnoho dôležitejšie mať v blízkosti svojich kamarátov a rozvíjať sa spolu 10 rokov. Vždy, keď vytváram nový projekt snažím sa mu intenzívne venovať viac rokov a vyberám si aj podľa toho ľudí, ktorí na to majú čas. Ak mám k dispozícii úžasného bubeníka, ale hrá naraz v 30-tich projektoch, tak je to pre mňa zbytočné, pretože nemôžeme plánovať a koncentrovať sa na jednu vec."

David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko
David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko

 
* Nový album, ktorý už vyšiel, je projektom úplne novej zostavy? Ako dlho už spolupracujete?
DH: "Nie je to nová zostava. S týmito hudobníkmi hrám už niekoľko rokov a teraz budeme vydávať tretí album. Prvý sme nahrali okolo roku 2009, takže už je to pomaly 10 rokov, čo spolupracujeme. Poznal som ich však ešte aj predtým, čiže sa poznáme ešte dlhšie."


* V čom pociťujete najväčšie zmeny v zoskupení po 10-tich rokoch vývoja?
DH: "Už sme omnoho koncentrovanejší, vieme, čo chceme a máme už taký ucelený sound kapely, ktorý je unikátny. Predtým sme len mnoho vecí skúšali a skúšali. Myslím, že sme našli to, čo sme hľadali a teraz je samotná hudba, takpovediac konkrétnejšia. Priamočiaro s niečím prichádzame a proste buď sa to ľudom páči alebo nie, nesnažíme sa nejako prispôsobovať alebo niečo podobné."


* Čo stálo za zrodom nového albumu Tour d´Horizon a aký je jeho odkaz? Ako vznikal celý album?
DH: "Na tomto albume som chcel ukázať, že naše zoskupenie – Random Control bude vždy znieť ako Random Control, nech sa vyberie akýmkoľvek smerom. To sme samozrejme robili aj predtým. Prvý album sa zameriaval viac na folkové skladby, druhý priniesol nový náhľad na niektoré Monkove skladby a teraz sme vsadili na covery, ktoré však vôbec nemenia to, čo Random Control je. Práve naopak v nich sa ukazuje unikátnosť tohto bandu."

David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko
David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko

 
* Bol váš kompozičný prístup na tomto albume iný ako predtým?
DH: "Samozrejme aj môj kompozičný rukopis sa vyvíjal spolu s touto kapelou a postupne som dokázal lepšie pracovať s nástrojovými možnosťami toho zoskupenia v úlohe skladateľa aj aranžéra. Je miliónov spôsobov ako môžem ešte s tými nástrojmi pracovať a kombinovať ich a vždy to bude len lepšie a zaujímavejšie. Postup je však stále rovnaký, ja prídem s nejakým nápadom a potom na ňom spoločne pracujeme."

 
* Keď píšete pre nástroje, máte konkrétu predstavu o hráčoch alebo píšete všeobecne?
DH: "Dobre sa mi skladá pre konkrétnych hráčov. Pretože nejde len o samotný nástroj, ale o to ako na ňom hrá daná osoba, aby tento nástroj vynikol. Keď mám toto na pamäti, píše sa mi oveľa ľahšie, ako keby som mal abstraktne skladať len pre nejaký nástroj."


* Pri skladaní vedome pracujete s harmóniou a formou alebo skôr podľa sluchu a improvizácie?
DH: "Väčšinou je to kombinácia oboch prístupov. Niekedy je to veľmi prekomponovaná skladba, ktorá je dopredu premyslená a má komplexnú formu a inokedy to ponechám len na improvizáciu a intuíciu. V roku 2009 som začal písať knihu, kde som po celý rok každý deň zapísal nejakú skladbu alebo fragment. Niekedy som len improvizoval, inokedy som skúšal viacej klasický prístup ku komponovaniu a formám."

David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko
David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko

 
* Pri skladaní používate hudobný nástroj?
DH: "Áno, málokedy ide niečo z hlavy rovno na papier. Ja rád skúšam veci a musím mať pritom klavír alebo aspoň nejaký kláves, či niečo podobné."


* Čo by ste povedali, že je najdôležitejší aspekt pre vašu osobnú tvorbu a snažíte sa to vždy do nej zahrnúť?
DH: "Pre mňa sú to hlavne emócie. Moja skladba musí mať vždy nejakú emóciu a najjednoduchšie ako dokáže skladba tlmočiť emócie je podľa mňa skrze dynamiku. Takže to nie je len o akordoch a stupniciach ako sa učí v školách, ale skôr o tom ako vieme tie stupnice akordy a zahrať. Dynamika, cresendo, decresendo vnášajú do hudby cit a emócie. Môže sa to zdať banálne a jednoduché, keď hráte sólový nástroj. V kapele, či už je to trio alebo iné zoskupenie, musíte na správnej dynamike dôkladne pracovať, pretože tam to musíte dosiahnuť ako celok. Najmä ak sú v kapele bicie a kontrabas, tak už máte istý dynamický level, ktorý sa nedá vždy znížiť a aj to musíte brať na vedomie."

 
* Je v Rakúsku dostatočná finančná podpora pre jazz?
DH: "Vždy by mohlo byť viac (smiech), ale v porovnaní s niektorými inými krajinami si myslím, že sme na tom pomerne dobre. Máme rôzne všeobecné rozpočty pre kultúru, kde sa človek môže uchádzať pre podporu. Samozrejme Rakúsko a Viedeň je najmä mesto klasickej hudby, ale myslím si, že ešte vždy sa dosť ujde aj pre jazz."

David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko
David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko

 
* A je v Rakúsku dostatok klubov a možností pre prezentáciu mladej jazzovej generácie?
DH: "Myslím si, že áno. V každom menšom mestečku je aspoň jedno miesto pre jazzové podujatia. Je pravda, že pravých jazzových klubov orientovaných iba na jazz je trochu pomenej, ale väčšie mestá majú tak dva jazzové kluby. Ja osobne si myslím, že Porgy & Bess môžeme zaradiť určite medzi najlepšie jazzové kluby v Európe."

 
* Aké sú vaše plány v blízkej budúcnosti?
DH: "Plánujeme veľké turné so 100 koncertmi na nasledujúci rok. Taktiež teraz pracujem na sólovom projekte, kde hrám len ja na akustickom klavíri a nič iné. Vyjde to však až niekedy budúci rok. Bude to samozrejme môj štýl, ale zasa trochu v inom svetle a mali by sa tam objaviť rôzne filmové hity."


* Je pre vás ťažie po toľkých rokoch práce s ansámblom tvoriť pre sólo klavír?
DH: "Ani veľmi nie, pretože aj keď aranžujem pre ansámbel a pracujem s viacerými farbami, vždy vychádzam z klavíru."


* Minulý rok ste sa objavili na Saalfeldene Jazzfestivale 2017 so zaujímavým, eklektickým projektom ako vyzerá jeho budúcnosť?
DH: "Ten projekt sa mi veľmi páčil a dobre sa mi v ňom hrá, ale sú tam problémy s časom. Členovia sú veľmi často vyťažení. Dúfam, že v budúcnosti sa mi podarí s nimi zorganizovať nejaké turné. O CD ani nemá zatiaľ zmysel hovoriť. Momentálne sa najviac sústreďujem na Random Control."

David Helbock © Patrick ŠpankoDavid Helbock © Patrick Španko
David a Peter @ Patrick ŠpankoDavid a Peter @ Patrick Španko