28.9. - 1.10.2023, Leibnitz, A 20.10.2023
Podľa mňa, každý máme svoj rebríček naobľúbenejších jazzových festivalov! Ten môj sa koná každoročne na prelome septembra a októbra iba 2 kilometre od slovinských hraníc! Tento malý regionálny jazzový festival v rakúskom meste Leibnitz, má neopísateľnú neomylnosť umeleckého riaditeľa Otmara Klammera, navyše, tento rok to bol už 11. ročník pod jeho umeleckou taktovkou, ktorý dokáže veľmi jemne až rafinovane vyskladať festivalovú dramaturgiu. Milujem Leibnitz Jazz and Wein Festival pre magické spojenie kvalitného vína a jazzovej hudby, pre čarovný vinársky kraj južného Steiermarku a skvelú organizáciu celého festivalu vďaka Isabelle Holzmann a jej tímu. Už jedenásta nádielka aj tento rok pokračovala v nastavenej kvalite! A je takisto veľké umenie aj pokračovať vo vysokej kvalite a rozlíšení každý rok. Opäť boli všetky koncerty vypredané - aj to hovorí za všetko. A tento rok festival zaostril na formácie zo Švajčiarska!
1. festivalový večer:
Aj tento rok bolo otvorenie Jazz & Wine Festival Leibnitz 2023 tradične vo vínnej pivnici zámku Seggau! A právo prvého výkopu dostala švajčiarska formácia Day & Taxi (Christoph Gallio - soprán, alt a c-melody saxofón, Silvan Jeger - kontrabas a vokál a Gerry Hemingway - bicie nástroje). Je to stálica a švajčiarska vlaková loď, ktorú v roku 1989 založil ako trio renomovaný saxofonista Christoph Gallio. V poznámkach som si pri písaní týchto riadkov našiel, že to bol riadený free jazz čiže preložené, trio Day & Taxi sa pohybuje nezameniteľne na rozhraní kompozície a improvizácie na pôde súčasnej hudby.
Druhou kapelou večera, opäť zo susedného Švajčiarska, bolo zoskupenie Christoph Irniger & Loren Stillman (Christoph Irniger - tenor saxofón, Raffaele Bossard - kontrabas, Ziv Ravitz - bicie nástroje a Loren Stillman - alt saxofón). Kapela okolo introvertného švajčiarskeho saxofonistu Christopha Irnigera vznikla v New Yorku v roku 2011 a vydala tri albumy pre Intakt Records a odohrala množstvo koncertov v Európe a USA. Momentálne je z tria kvarteto, pretože pribudol americký saxofonista Loren Stillman, ktorý vo svojej mladej kariére už bol stálym členom kapiel vrátane Paula Motiana, Charlieho Hadena a Clary Bley. Počuli sme súčasnú výpoveď, kde štvorica je oboznámená s jazzovou tradíciou a pokročilými kompozičnými prostriedkami moderny. Melodické piesňové štruktúry a improvizácie sú sprevádzané s hravým vtipom do súdržného, zvodného celku a veľmi sympatického výsledného tvaru.
2. festivalový večer:
Z vínnej pivnice zámku Seggau sme sa presťahovali do Hugo Wolf Saal-u Kulturzentra Leibnitz, kde piatkový večer načal Izraelský tenor saxofonista narodený vo Francúzsku a žijúci v Brooklyne Ohad Talmor, ktorý si zavolal jedného z popredných mladých vibrafonistov. Ohad Talmor Trio + Joel Ross (Ohad Talmor - tenor saxofón, Chris Tordini - kontrabas, Eric McPherson - bicie nástroje a Joel Ross - vibrafón) nám zahrali veľa krásnych tém s nádherným soundom vibrafónu, ktorý priadol v pod rukami ozajstného majstra. Tvorivý rukopis skladateľa a jazzového saxofonistu Ohad Talmora je mimoriadne mnohotvárny. Nečudo, že publikum bolo nadšené a prišiel aj prvý prídavok!
Hans Lüdemann's TransEuropeExpress & Majid Bekkas (Hans Lüdemann - klavír a virtuálny klavír, Yves Robert - trombón, Alexandra Grimal - tenor a soprán saxofón a spev, Angelika Niescier - alt saxofón, Régis Huby - husle, Ronny Graupe - gitara, Sébastien Boisseau - kontrabas, Dejan Terzic - bicie nástroje a špeciálny hosť: Majid Bekkas - oud, guembri a spev) vystúpil na záver piatkového večera. Bola to ozaj jazzda tohto energického okteta okolo skladateľa a klaviristu Hansa Lüdemanna, kde spojili svoje sily uznávaní majstri a poprední predstavitelia mladej generácie nemeckej a francúzskej jazzovej scény. Počuli sme kompozície z albumu On the Edges 1 (BMC Records, 2022) aj s hosťom z Maroka, ktorý spieval i hral na oude a guembri - Majid Bekkas. Kompozície vytvárajú tak hudobnú energiu a napätie z kontrastných etnických prvkov. Táto fúzia slávila svoj veľký úspech a o pár dní prichádzajú na trh albumy s poradovým číslom 2 a 3.
A na záver dňa, kto ešte nemal dosť, sa konal aj tretí koncert večera na starom známom mieste v Altes Kino, kde nám hralo domáce kvarteto Purple Muscle Car (Fabian Rücker - alt saxofón, Alois Eberle - trombón, Philipp Nykrin - klávesové nástroje a Herbert Pirker - bicie nástroje). Ide o úplne nový kapelový projekt mladého rakúskeho saxofónového virtuóza Fabiana Ruckera, kde nadväzuje na zvuk jeho úspešného tria Namby Pamby Boy a teraz ide ďalej smerom k elektronike, rocku a hip-hopu v spojení so súčasným jazzom.
3. festivalový večer:
Ten sa začal už na poludnie a hralo sa s prestávkami až do 18. hodiny, opäť pred kaviarňou Rosegger na Hlavnom námestí. Tentoraz to neboli študenti z KUG Graz, ale švajčiarske duo Christoph Irniger – tenor saxofón a Demian Cabaud - kontrabas. Tento jazzový salónik má za cieľ priblížiť festival ľuďom v centre mesta a možno aj vzbudiť túžbu niektorých nových návštevníkov po večerných koncertoch. Pod lúčami príjenmného slnka zazneli niektoré štandardy, ale aj originály z pera týchto dvoch renomovaných inštrumentalistov, pomerne interaktívne a s veľkou mierou súhry. A fúzia s koláčmi či zmrzlinou vytvárala ešte väčší zážitok!
Zo slnkom zaliateho námestia sme sa potom presťahovali opäť do Kulturcentrum Leibnitz, na ostatné dva koncerty. O prvé vystúpenie večera sa postarala švajčiarska Maria Schneider čiže Sarah Chaksad a jej Large Ensamble (Yumi Ito - spev, Sarah Chaksad - alt a soprán saxofón, dirigovania, Fabian Willmann - tenor saxofón, Christoph Auer - klarinet a bas klarinet, Christoph Bösch - flauta, Hildegunn Øiseth - trúbka, Lukas Wyss - trombón, Paco Andreo - valcový trombón, Marc Unternährer - tuba, Fabio Gouvêa - gitara, Julia Hülsmann - klavír, Dominique Girod - kontrabas a Eva Klesse - bicie nástroje). To prirovnanie k Marii Schneider nie je náhodné - kapelníčka a saxofonistka Sarah Chaksad sa totiž v posledných rokoch vypracovala na veľkolepého skladateľa a aranžéra európskeho kalibru. Rada totiž žongluje s rôznymi zvukovými svetmi a kontrastnými melódiami, rovnako ako jej veľký americký vzor. A Large Ensamble jej výdatne pomáha realizovať jej myšlienky, pretože v ňom sedia aj výrazné osobnosti európskej jazzovej scény!
Ďalšou kubánskou formáciou, do zbierky Otmara Klammera za posledné roky, bolo kvinteto Ariel Brínguez Nostalgia Cubana (Ariel Brínguez - tenor saxofón, Javier Sánchez - gitara, Pablo Gutiérrez - klavír, Dario Guibert - kontrabas a Federico Manini - bicie nástroje). Skladateľ, kapelník a tenor saxofonista Ariel Brínguez vzišiel z legendárnej skupiny Irakere klaviristu Chucho Valdésa. S projektom Nostalgia Cubana vytvoril veľmi osobný projekt, poctu svojej starej vlasti, ktorá nie je v žiadnom prípade romantická, ale sleduje silu afro-kubánskych rytmov a štýlov. Takže, kto čakal hudbu v štýle "hops und tra-la-la" - ten bol sklamaný. Ale dlhšie krásne, melodické, pohodové a oslobodzujúce kompozície poskytovali dostatok miesta pre sóla všetkých zúčasnených! Prídavok musel jednoducho byť!
4. festivalový deň:
Úplný záver Jazz & Wine Festival Leibnitz prebieha každý rok komorným vystúpením vo vínnej záhrade hotela Harkamp. Uprostred viniča, krásnych, ale strmých svahov, ktoré boli ešte obsypané hroznovými strapcami plné slnka, sa odohrávalo vystúpenie so slnkom zaliatou atmosférou. Postaralo sa o ňu švajčiarske kvarteto Root Area (Christoph Grab - tenor saxofón, Yvonne Moriel - alt saxofón, Marcel Thomi - Hammond organ a Elmar Frey - bicie nástroje), ktoré na pódium priviedol čerstvý držiteľ ocenenia Swiss Jazz Award pre najlepšieho jazzového hudobníka roka 2023! Gospel, blues, soul, New Orleans, a miestami i švajčiarska blass musik zneli v zelenej záhrade pre potešenie všetkých. A veru ani by som nepovedal, že zvuk nádherného Hammond organu môže tak fúzovať s týmto nádherným zeleným rajom! Bol to raj na zemi! Vďaka!
Táto služobná cesta bola realizovaná s finančným príspevkom Literárneho fondu!