27.05.2025, club Blue Note, Via Pietro Borsieri 37, Milano, IT 18.06.2025
Keď sme mali prísť do Blue Note v Milane o hodinu skôr, najskôr sa mi to zdalo zbytočné. Pri príchode som však pochopila prečo, keďže klub bol takmer úplne obsadený s hodinovým predstihom. Ľudia, ktorí sú pravidelnými návštevníkmi Blue Note, sem chodia spojiť príjemné s užitočným. Všetci prišli na večeru, čašníci obskakovali hostí, a v situácii, keď mal koncert začať, všetci dojedali a už len popíjali, aby sa mohli sústrediť na vystúpenie. Príjemné prostredie, taliansky elegantné, ale svojím spôsobom drsno bluesové (nie natoľko „intelektuálne umelecké“ ako Porgy & Bess vo Viedni), bolo pripravené. Na pódiu klavír-krídlo, rozložená bicia súprava, kontrabas a ozvučenie. Roberto Gattto, hviezda večera s kvartetom, mal hrať prvý set pre hostí od 20:30-22:00, druhý set pre ďalších hostí od 22:00-23:30, čo bolo pre mňa organizačne prekvapujúce. Prví poslucháči opustili sálu a vošli ďalší. Bolo však zrejmé, že všetci si kúpili lístky (cena 28 €) a Roberto Gatto vie naplniť klub dvakrát po sebe za jeden večer. Po celý večer chodili v klube štýlovo oblečení a rozoznateľní čašníci, obsluhujúci na zavolanie.
Keď sme mali prísť do klubu Blue Note v Milane o hodinu skôr, najskôr sa mi to zdalo zbytočné. Pri príchode som však pochopila prečo, keďže klub bol takmer úplne obsadený s hodinovým predstihom. Ľudia, ktorí sú pravidelnými návštevníkmi Blue Note, sem chodia spojiť príjemné s užitočným. Všetci prišli na večeru, čašníci obskakovali hostí, a v situácii, keď mal koncert začať, všetci dojedali a už len popíjali, aby sa mohli sústrediť na vystúpenie. Príjemné prostredie, taliansky elegantné, ale svojím spôsobom drsno bluesové (nie natoľko „intelektuálne umelecké“ ako Porgy & Bess vo Viedni), bolo pripravené. Na pódiu klavír-krídlo, rozložená bicia súprava, kontrabas a ozvučenie. Roberto Gattto, hviezda večera s kvartetom, mal hrať prvý set pre hostí od 20:30-22:00, druhý set pre ďalších hostí od 22:00-23:30, čo bolo pre mňa organizačne prekvapujúce. Prví poslucháči opustili sálu a vošli ďalší. Bolo však zrejmé, že všetci si kúpili lístky (cena 28eur) a Roberto Gatto vie naplniť klub dvakrát po sebe za jeden večer. Po celý večer chodili v klube štýlovo oblečení a rozoznateľní čašníci, obsluhujúci na zavolanie.
Blue Note, jazzový klub a reštaurácia, bol založený v roku 2003 ako súčasť siete Blue Note popri historickom Blue Note Jazz klube v Greenwich Village v New Yorku. Spomeňme ďalšie kluby Blue Note po svete: v Tokiu v Japonsku, Pekingu a Šanghaji v Číne, v Honolulu na Havaji, Rio de Janeiro alebo Sao Paulo v Brazílii a napokon Napa v Kalifornii. Je otvorený šesť dní v týždni, od utorka do nedele. Ročne organizuje približne 350 vystúpení, kde vystúpia mnohí prominentní umelci z celého sveta. Týždenný program vystúpení prebieha s dvojitými dennými predstaveniami o 21:00 a 23:00 (23:30 cez víkendy), okrem nedele, kedy sa koná len jedno večerné vystúpenie o 21:00. Reštaurácia, otvorená od 19:30 do polnoci, ponúka talianske a medzinárodné špeciality, má široký výber talianskych a francúzskych vín, pivo, 200 koktailov a liehovín. To je veľmi dôležité z hľadiska sponzorovania inštitúcie a podujatí. Rádio Monte Carlo vysiela naživo každý týždeň hudbu z Blue Note klubu. Takéto spojenie reštaurácie, baru, umeleckého sveta a rozhlasového vysielania môže byť inšpiratívne pre slovenské organizovanie jazzových podujatí a vzájomnú spoluprácu s médiami.
Roberto Gatto New 4tet, Robert©ifarelli
Roberto Gatto, Robert©ifarelliRoberto Gatto New 4tet sa práve vrátil z turné po Argentíne, realizovali 10 vystúpení a hrali aj v Buenos Aires. Prvá skladba na rozohratie Now od Roberta Gatto naznačila hard bopovú orientáciu. Alfonso Santimone, klavirista, súčasne skladateľ a aranžér, priniesol v druhej skladbe Four Stories (autor R. Gatto) aj free pasáže s klastrami, kde jeho improvizačné prelety sledoval aj trubkár. Po hard bopových frázach klaviristu aj Alessandro Presti skákal z jednej oktávy do druhej, aby ho korešpondoval s jeho emóciou, ale súčasne obaja hrali v presne rytmicky zadelených hodnotách, ktoré určoval Roberto Gatto. Sólo bicích nástrojov v spolupráci s klaviristom prinieslo novú pasáž, kde klavirista na každú druhú dobu vykresľoval akordicky sprievod pre rytmus bubeníka. Ďalšia zmena prišla v tretej skladbe v „prepared piano“ po strunách klavíra ako „intro“, z ktorého sa nakoniec vykľula Scarlett Woman od Joe Zawinula. Na začiatku témy znel akoby indiánsky motív, známy z filmov, basový groove Gabriele Evangelistu a improvizácia vamp na 3 akordoch, teda skladba bola značne pozmenená. Zvuk trúbky sa šíril v stlmenom sounde v pomalej balade.
Po odznení týchto 3 skladieb, kde sme boli neustále svedkami zmien v náladách, emóciách a vnútorne skĺbených jazzových štýloch, mi napadlo, či je možné hľadať nejaké východiská hudobníkov. Môžeme uvažovať o vzoroch pre klaviristu akými boli Herbie Hancock, Chick Corea v preparovanom klavíri, Cecil Taylor vo free úsekoch, v harmonicky vypracovaných pasážach možno Keith Jarrett alebo McCoy Tyner ... Rovnako v hre Alessandra Prestiho na trúbke môžeme nájsť Milesa Davisa z jeho elektricky výbušného obdobia. Alessandro Presti kombinoval zvuk akustickej trúbky s elektronicky modifikovaným soundom, ktoré upravoval z javiska zvukár. Hudba znela ako kombinácia jkavíru v pomalom tempe, inokedy vybuchujúc do troch fortissím, určite nenechala nikoho spať. Gabriele Evangelista na kontrabase jemne melodicky nahrával ostatným, potom sa nechal strhnúť vitalitou, bravúrou a expresiou svojich kolegov. Pri bubeníkovi - Roberto Gatto (* 1958), treba zdôrazniť vitalitu, napriek jeho veku, perfektnú technickú dispozíciu a silu. Hoci dnes na rozdiel od predchádzajúcich rokov, volí skôr jemnejší, plastickejší prístup k bicím nástrojom. Stále však vyniká virtuozitou ako Buddy Rich, myslením ako Art Blakey, invenčný a jednoduchý. Môžeme špekulovať, ak sú vzory, tak chýba originalita? Podľa mňa nie. Ak nie sú vzory, ale presahy do iných žánrov, tak to už nie je jazz? Držia sa tradície, dodržiavajú improvizačné princípy jazzu, spontaneitu a senzitivitu vzájomného dialógu. Veľmi citlivá komunikácia, neustála reakcia jedného hudobníka na druhého. Nadväzujú síce na tradíciu, ale sú v prvom rade sami sebou a robia, čo ich baví. To, čo je na hudbe Roberto Gatto New 4tet originálne, je hra v neustále veľkom napätí, čo potvrdzuje, že aj jazz môže byť agresívny ako rock, hoci hrajú akusticky. Na koncerte odohrali repertoár od Roberta Gatto (Now, Four Stories, Ostile, Rambler), Joe Zawinul: Scarlett Woman, Herbie Hancock: Little One, skladbu Marzo od Alessandro Presti a swingovú Kool od Mary Lou Williams z CD Four Sories od Roberto Gatto Quartet (Foné Records, 2024). Svoj predposledný album Time and Life - The Music of Tony Williams (Parco della Musica, 2024) venoval Roberto Gatto svojej ďalšej hviezde, ktorú má rád - bubeníkovi Tony Williamsovi.
Po prvom ukončenom sete ma prof. Luca Cerchiari z Universitá di comunicazione e lingue predstavil bubeníkovi. Roberto Gatto prišiel pozdraviť do obecenstva mladých študentov, zástupcov novej generácie poslucháčov napriek tomu, že pokračoval o pár minút v druhom sete.
ROBERTO GATTO NEW 4TET:
Roberto Gatto – bicie nástroje
Alessandro Presti – trúbka
Alfonso Santimone – klavír
Gabriele Evangelista – kontrabas
PORADIE SKLADIEB:
1.Now, R.Gatto
2.Four Stories, R.Gatto
3.Scarlett Woman, J.Zawinul
4.Little One, H.Hancock
5.Ostile, R.Gatto
6.Today, R.Gatto,
7.Kool, M.Lou Williams
8.Rambler, R.Gatto
Prídavok:
9.Marzo, A.Presti
Pohľad z balkóna, Robert©ifarelli
Gabriele a Roberto, Robert©ifarelli