Terence Blanchard E-Collective na JFB v Brne !!!

Terence Blanchard E-Collective na JFB v Brne !!!
Terence Blanchard © Martin Zeman

23.11.2018, SONO Music Club, Brno, CZ   26.11.2018

V rámci cyklu Echoes of JFB si organizátori Jazz Fest Brno prichystali koncert Terence Blancharda a jeho projektu E-Collective, s ktorým sú momentálne na turné k ich aktuálnemu albumu Live, nahranom ako reakcia na rasovo podmienené útoky na afro-američanov zo strany polície v USA. Ide o živé nahrávky z miest, kde sa tieto incidenty vyskytli - Cleveland, Dallas a St. Paul. V kapele E-Collective sa na albume aj brnenskom koncerte predstavili etablovaní hudobníci z mladej generácie: Fabian Almazan na klávesy a klavír, David Ginyard Jr. na basgitare, Oscar Seaton na bicích a Charles Altura na elektrickej gitare.
    
Koncert sa začal temným atmosférickým introm, do ktorého postupne prichádzala celá kapela, až odštartovali podobne temnou skladbou See Me As I Am, ktorej groove pripomínal staré černošské pracovné piesne. Zvukovo sa však kapela snažila pevne zakotviť v súčasnej dobe. Minimalistické groovy na bicích, veľa syntezátorových zvukov a naefektovaný zvuk Blanchardovej trúbky, kde sa striedali rôzne harmonizéry, echá a reverby. Líder kapely hral okrem trúbky aj na syntezátory, na ktorých hral aj niektoré témy, prípadne doprevádzal ostatných sólistov.

 Terence Blanchard E-Collective © Martin Zeman Terence Blanchard E-Collective © Martin Zeman
David Ginyard Jr. © Martin ZemanDavid Ginyard Jr. © Martin Zeman



Koncert mi pripomenul koncerty Milesa Davisa v 80. - 90. rokoch, Blanchard sa pozeral prevažne do zeme, prechádzal sa po pódiu, komunikoval so spoluhráčmi, občas zahral na syntezátory a publiku venoval len minimum pozornosti. Jeho spoluhráči na druhej strane sledovali nastraženými ušami aj očami každý jeho pohyb, aby vedeli reagovať na jeho signály. Vzhľadom na vyššie spomenuté udalosti, ktoré kapelu inšpirovali k súčasnej tvorbe, bola atmosféra väčšiny koncertu temná, disonantné groovové skladby striedali baladickejšie piesne, z ktorých šla až mrazivo chladná atmosféra. Diváci sa samozrejme dočkali aj poriadnej nálože bebopových fráz od Blancharda, miestami ma však už unavoval naefektovaný zvuk jeho trúbky, najmä v pomalších, lyrickejších skladbách. Veľmi ma zaujal gitarista Charles Altura, ktorého hra je zaujímavou fúziou štýlov Kurta Rosenwinkla, Alana Holdswortha a minimálne v tomto projekte aj chladnej rezervovanosti. Svoje umenie skvele predviedol počas sólového intra do druhej polovice koncertu. Škoda že ho zvukovo trochu kazil šuštiaci nevypnutý strunník na bubeníkovom malom bubne.

 Terence Blanchard © Martin Zeman Terence Blanchard © Martin Zeman
Charles Altura © Martin ZemanCharles Altura © Martin Zeman



Kapela prechádzala plynule z jednej skladby do druhej, celý koncert tak pôsobil ako naživo hraný DJ set venovaný aktuálnej téme. Miestami sa prehľad strácal v hlasných syntezátorových zvukoch, cez ktoré bolo náročné počuť sólistov, na druhej strane ostrý zvuk trúbky ma párkrát aj zabolel. V druhej polovici koncertu bolo už pre mňa ťažké udržiavať pozornosť - v atmosférach mi chýbal jasnejší message, nejaká silná melodická linka, pristihol som sa pri myšlienka, že kapela hrá ako skvelý doprovodný band bez speváka.

Fabian Almazan © Martin ZemanFabian Almazan © Martin Zeman
Terence Blanchard E-Collective © Martin ZemanTerence Blanchard E-Collective © Martin Zeman


 
Záver koncertu bol venovaný filmu BlacKkKlansman, kde počas jediného dlhšieho príhovoru k publiku Blanchard predstavil soundtrack, ktorý k nemu s kapelou E-Collective nahrali, a to skladbou Blood and Soil, silným baladickým motívom, ktorý ako jediný vo mne zostal rezonovať aj po koncerte.   

 Terence Blanchard © Martin Zeman Terence Blanchard © Martin Zeman
Oscar Seaton © Martin ZemanOscar Seaton © Martin Zeman
Plné SONO © Martin ZemanPlné SONO © Martin Zeman
Terence Blanchard E-Collective © Martin ZemanTerence Blanchard E-Collective © Martin Zeman