CD David Helbock – Austrian Syndicate

CD David Helbock – Austrian Syndicate
CD David Helbock

ACT Music / Divyd, 2023   19.01.2024

Najnovší počin rakúskeho skladateľa a klaviristu Davida Helbocka už svojim názvom naznačuje, o čo ide. Joe Zawinul, po Mozartovi azda najznámejší rakúsky hudobník a skladateľ, zanechal v tomto stále mladom (39) hudobníkovi hlbokú stopu. Helbock dal v tomto projekte dokopy hviezdnu zostavu najlepších rakúskych hudobníkov, doplnil ich zahraničnými hviezdami a nahral s nimi túto sviežu zmes jazzu, rocku, ambientu a latina. Hoci Helbock rád zabŕda do rôznych žánrov, tento multi fusion mu sedí dokonale. Tentoraz sa vzdal klavíra, ktorý prenechal svojmu učiteľovi, mentorovi a priateľovi - hviezdnemu Petrovi Madsenovi, Rakúšanovi žijúcemu v USA. Priam fyzické prepojenie s legendárnou Zawinulovou kapelou je tu v osobe peruánskeho perkusionistu Alexa Acuñu. Ten sa prejaví hneď v úvodnej Zawinulovej skladbe Money in the Pocket, ktorú ženú latinské rytmy striedané groovmi. Často sa meniace tempá a nálady sú charakteristické nielen pre túto skladbu, ale i pre celý album. Nasledujúca, kratučká Hymn To Vienna, všetko ukľudní, aby sugestívny spev Dhafera Youssefa v The Third Man navodil atmosféru gotického kláštora, ktorý je ale opäť v kontraste s groovmi basgitary a syntezátora. Nad tým sa vznášajú košaté bicie Herberta Pirkera a autor skladby Madsen ostinátne opakuje melódiu v akordoch. Na album, okrem Herlbocka a Madsena, prispel autorsky aj basgitarista Raphael Preuschl. Jeho skladba Dinde Et Dindon je akoby z legendárnej platne Weather Report - Heavy Weather. Syntezátorový úvod rozbehne improvizáciu v strhujúcom tempe, aby sa opäť všetko ukľudnilo v prostrednej pasáži s krásnou basgitarou autora. Nasledujúca Ballad for Schönenbach, kde syntezátor znie ako flauta, by kľudne mohla znieť vedľa takého skvostu, ako je A Remark You Made z už zmieňovaného albumu Weather Report. Nie, nie je to žiadny plagiát ani nevkusné kopírovanie. Práve naopak. Helbock nachádza a mieša nové zvuky a neuveriteľne súčasne ich kombinuje. Veľkú úlohu tu zohral aj klavír, ktorý je stále počuť a dáva tak nahrávke akýsi ľudskejší rozmer. V čase jazzrocku, ako sa u nás tejto hudbe hovorilo, som miloval Rhodes piano. A tu ho je celkom dosť. No a keď zaznie saxofón Američanky Lakecia Benjamin v The Ups and Downs a fantastický trombón Freda Wesleyho na Crimson Woman, som spokojný. To už predposledné latino Nuyorican s prekrásnym Helbockovým sólom a záverečná „srandička“ od Mozarta - Komm, Lieber Mai und Mache s hravým spevom Marie João, sú skvelou bodkou za týmto sviežim ohliadnutím sa za nesmierne plodnou osobnosťou a dobou.

Hrajú:
David Helbock - Rhodes piano, syntezátory, efekty
Peter Madsen - klavír
Raphael Preuschl - basgitara, basové ukulele
Herbert Pirker - bicie
Claudio Spieler - perkusie
... a hostia:
Alex Acuña - perkusie
Lakecia Benjamin - saxofón
Maria João - spev
Fred Wesley - trombón
Dhafer Youssef - spev