Dánska saxofonistka a improvizátorka Mette Rasmussen !!!

Dánska saxofonistka a improvizátorka Mette Rasmussen !!!
Mette Rasmussen © Patrick Španko

„Pri improvizácii je najdôležitejšia komunikácia a vzťah s formou.“   10.04.2023

Mette Rasmussen (* 1988) je silný zjav európskej improvizovanej scény, kde sa zapísala spoluprácami s významnými umelcami a ohúrila svojim originálnym prístupom k saxofónu a improvizácii! Dánska rodáčka pôsobí v Nórsku a je známa svojou túžbou po inovácii, originalite a odhaľovania odlišných a nekonvenčných hudobných zákutí. Rasmussen pôsobí najmä v oblasti improvizovanej hudby, pričom čerpá zo širokej škály vplyvov, od free jazzu až po konceptuálnu hudbu a soundart. Rasmussen pracuje na skúmaní prirodzenej surovosti svojho nástroja – experimentuje s tým, čoho je saxofón schopný vo zvuku a výraze, s prípravou aj bez nej. Veľmi žiadaná improvizátorka, vystupovala s takými menami ako Alan Silva, Chris Corsano, Ståle Liavik Solberg a so svojou skupinou Trio Riot so Samom Andreae a Davidom Meierom a tiež pôsobile vo Fire! Orchestral Ensamble. Aktuálne sa snaží ponoriť aj do sveta kompozície a prepojiť ho so svojimi bohatými skúsenosťami s improvizáciou v nových projektoch. V exkluzívnom rozhovore sa s nami podelila o rôzne náhľady do sveta improvizovanej hudby, predchádzajúcich albumov a najnovších projektov.

 


* Väčšinou hráte v oblasti free jazzu, experimentálnej hudby, hudobných happeningov. Existuje dobré publikum pre takú odvážnu hudbu, ktorá hľadá stále nové zvuky?
Mette Rasmussen: "V Európe je úžasné, neuveriteľné a oddané publikum pre voľnú improvizovanú hudbu. Publikum, ktoré má tradíciu chodiť každý rok na určitý festival alebo ktoré často cestuje na niekoľko rôznych festivalov."

* Ako ste sa dostali k voľne improvizovanej hudobnej scéne? 
Je ťažké uživiť sa experimentálnou hudbou?
MR: "K voľnej improvizovanej hudbe som sa dostala v kapele Saft, keď som študovala v Dánsku. Posledných desať rokov žijem na cestách a na turné s primárnym zameraním na improvizovanú hudbu, takže sa to v pohode dá."

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko

* Debutovali ste v roku 2015 albumom All the Ghosts At Once. Ako sa na tento album pozeráte po ôsmich rokoch?
MR: "Áno - to bol debut mňa a amerického bubeníka Chrisa Corsana. Keď sa spätne pozriem na ten album, počujem veľa kľúčových prvkov v tom, ako hrám, a tiež ako ja a Chris spolupracujeme a interagujeme ako vynikajúce duo."

* Pracujete na nových projektoch v pozícii lídra?
MR: "Áno, pracujem na mixovaní novej nahrávky s mojím novým triom North. Takže dúfam, že to vyjde niekedy v roku 2024. Toto je prvá kapela a nahrávka, ktorú som komponovala výlučne ako líder kapely."

* Hrali ste s mnohými hudobníkmi. Ktoré spolupráce vás najviac obohatili a inšpirovali?
MR: "Ja by som povedala, že úplne všetky (smiech). Ale teraz, keď som už spomínala Chrisa Corsana, musím povedať, že hranie a koncertovanie v priebehu rokov s ním určite inšpirovalo moje hranie a naučila som sa veľa od neho na turné, za čo som veľmi vďačná."

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko

* Mávate aj tiché, komornejšie sólo koncerty. Ako ich vnímate? 
Dávajú vám väčšiu umeleckú slobodu?
 Sú o niečo ťažšie, keďže sa nemôžete spoľahnúť na nikoho, len na seba?
MR: "Áno, za tie roky som hrala veľa sólo koncertov a vždy som to milovala. Vlastne to nebol premyslený plán, jednoducho sa to stalo. Myslím, že som sa vďaka tomu tiež veľmi rozvíjala. Povedala by som, že je to iné vedomie, keď robíte sólo a iný pocit. Určite sa na sólo koncertoch takpovediac stretnete so sebou vo dverách, na ceste dovnútra aj von. Ale veľa som sa na týchto koncertoch naučila!"

* Ste známa tým, že hľadáte nové možnosti a odvážne projekty.
 Existuje vždy priestor na vývoj?
MR: "Áno, absolútne - nikdy nič nie je také isté. Vždy som zistila, že práca medzi žánrami skutočne rozširuje vnímanie. Obohatí vás to najmä vo veciach, ako je forma, estetika, interakcie, jemnosť, pocit priestoru."

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko

* Myslíte si, že jazz sa stále rozvíja?
 Čo pre vás znamená jazz?
MR: "To je pomerne náročná otázka (smiech). Pretože čo znamená, že sa rozvíja?
 Myslím si, že všade sa deje veľa ohromujúcej hudby a všade je veľa neuveriteľných hudobníkov. Jazz je pre mňa slovo, ktoré používame na označenie hudby, aby sme si navzájom rozumeli. Nevadí mi, že sa stále používa slovo jazz, ale myslím si, že už trochu stratilo svoj význam."

* Vyvíjajú sa technika a zvukové schopnosti na saxofóne?
MR: "Ja si myslím, že určite áno, ale aj určité zvuky a techniky sa znova použijú a objavia v inom prostredí alebo inom prístupe. To však tiež môžeme brať ako vývoj, ak používame odlišný kontext a tak docieľujeme zmenu."

* Na čom práve teraz v oblasti saxofónového sveta pracujete (technika, cvičenie)?
MR: "Pracujem teraz na vnútornom mikrofóne v saxofóne v spojení s rôznymi efektmi. Snažím sa nájsť spôsob, ako to začleniť do môjho hrania, ale zatiaľ som to nepoužívala na turné a koncertoch."

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko

* Existujú nejakí moderní hráči, ktorí na vás skutočne zapôsobili svojimi schopnosťami?
MR: "Christine Abdelnour posunula saxofónovú techniku na inú úroveň. Je to skutočne úžasná a inšpiratívna saxofonistka."

* Váš posledný album, na ktorom ste hrali, ak mám pravdu, je Glass Triangle (2021). Mohli by ste nám povedať viac o procese tvorby, čo znamená album, najdôležitejšie veci?
MR: "Odvtedy som ešte pracovala na nejakých albumoch, posledným vydaným bol Rasmussen, Flaherty, Rowden, Corsano - Crying in space. Tento mesiac však vyjde pokračovanie projektu, druhá nahrávka Glass Triangle: Blue And Sun-Lights. Prvý album Glass Triangle bol úplne improvizovaný, ale na druhom sme do štúdia vnášali iné nápady, o ktorých sme sa predtým rozprávali. Ide teda o mix kompozície a improvizácie. Všetko to však znie improvizovane. Ale mali sme veľký záujem pokúsiť sa vyvinúť novú vrstvu hudby a dať jej iný rozmer."

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko

* V porovnaní s predchádzajúcimi vydaniami, čo by si povedali, že je najväčší rozdiel - v kompozícii alebo zvuku?
MR: "Ťažko sa dajú takto zhodnotiť a zhrnúť všetky nahrávky, ale určite som urobila zvukovo odlišné svety. Ja a Tashi Dorji máme duo a nahrávali sme v štúdiu v Queense pre grindcorovú kapelu Chepang. To bol rozhodne úplne iný zvukový zážitok na tej nahrávke. Ale nejakým spôsobom nie je všetko, čo robím a hrám, až tak ďaleko od seba."

* Tolerances Picante (2020) bol dosť odvážny a provokatívny album. Ako sa tento projekt vyvíjal, ako prebiehal proces tvorby?
MR: "Pri nahrávaní Tolerances sme išli do štúdia a na mieste sme zaimprovizovali veľa melódií, napísali sme texty a vymýšľali rôzne prístupy k improvizácii melódií. Nahrávali sme 1-2 dni v štúdiu Flerbruket v Hemnes v Nórsku. Samozrejme, bolo treba urobiť nejakú postprodukciu. Ale v podstate všetky piesne vyšli z toho nahrávania a z improvizovaného prístupu!"

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko

* Väčšina projektov, v ktorých som vás počul, je vo forme tria a dua. Sú malé skupiny lepším prostriedkom pre váš štylistický prístup a dávajú vám väčší priestor na vyjadrenie?
MR: "Povedala by som, že milujem aj veľké súbory. V priebehu rokov som bola vlastne v dosť veľkých súboroch. Pokiaľ ide o menšie skupiny a improvizáciu, určite vám poskytne veľa zvukového priestoru, to áno."

* Prispeli ste k mnohým albumom. Uprednostňujete byť v pozícii sidewoman viac ako lídra?
MR: "Áno, myslím si, že je super zaujímavé byť sidewomankou v kapelách. Milujem robiť oboje. Je to určite iná zodpovednosť, keď ste lídrom kapely, čo tiež milujem, aj keď som na to nebola zvyknutá, spočiatku mi to neprišlo prirodzené."

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko

* Ste známa tým, že okrem jazzu kombinujete voľnú improvizáciu s inými vplyvmi.
 Aké boli vaše inšpirácie, ktoré vás priviedli k tomuto eklektickému prístupu?
MR: "Myslím, že k veciam pristupujem rovnako, všetko to prichádza naozaj z toho istého miesta. Ako už bolo spomenuté, myslím si, že práca s rôznymi žánrami vám dáva hĺbku do toho, čo už robíte a rozširuje vaše vnímanie."

* Čo je podľa vás pri improvizácii najdôležitejšie?
MR: "Komunikácia, ale komunikácia môže mať mnoho podôb. A určite nejaký vzťah s formou."

* Voľná improvizácia je zaujímavá sféra, pretože si myslím, že istým spôsobom je nejakým spôsobom ohraničujúca. Veľa voľných improvizátorov sa drží rovnakých zvukových nuáns a atonality. Myslíte si, že sa voľná improvizovaná hudobná scéna vyvíja?
MR: "Myslím si, že si môžeme s istotou položiť otázku, či je to skutočne voľná improvizácia? Ak niečo ako úplne slobodná hudba skutočne existuje?"

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko

* Voľná improvizácia môže byť tiež ohromujúca kvôli všetkým možnostiam.
 Aký je váš recept na voľnú improvizáciu?
MR: "Byť sama sebou."

* Pracujete na nejakých nových projektoch?
MR: "Áno, aktuálne je toho dosť veľa. Jeden nový projekt je spomínané trio Mette Rasmussen Trio North. A potom nové kvarteto ØKSE, s Val Jeanty, Savannah Harris a Petter Eldhom."

* Aké sú vaše plány na najbližšie obdobie?
MR: "Som v procese mixovania nových nahrávok, na ktorých som pracovala, a potom momentálne pracujem na PhD v Trondheime v Nórsku. Následne sa chystám na turné a mimo neho mám v pláne ďalší koncert s Triom North na Magnetfestivale vo Wiesbadene v Nemecku. Jeseň bude zasa najmä o turné."

* Ďakujeme za rozhovor.

Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko