„Pri improvizácii neuvažujem nad teóriou, improvizácia je o počúvaní ostatných viac ako seba“ 08.01.2025
Liv Andrea Hauge (* 1995) je jedna z mladých nádejí modernej nórskej jazzovej scény! Titul z jazzovej a improvizovanej hudby získala v roku 2020 na Norwegian Academy of Music. Od ukončenia štúdia sa aktívne podieľa na domáce jazzovej scéne s viacerými vlastnými projektami, ale aj ako sidewoman. Spolupracovala so súbormi ako Kongle Trio a Ladybird Orchestra, kde predviedla svoju všestrannosť a inovatívny prístup k jazzu. Okrem originálnych projektov sa presadila aj ako skladateľka so širokým záberom od malých komorných diela až po kompozície pre big bandy a symfonické orchestre. Začiatkom roku 2024 vydala so svojim triom už druhý album v poradí Ville Blomster. Tento album odráža harmonickú zmes voľnej improvizácie a melodickej kompozície spolu so škandinávskymi koreňmi protagonistov. Album zožal úspech pre svoju sviežosť a živosť, ktorá je výsledkom rozsiahleho koncertovania a štúdiovej práce. Mladé zoskupenie stavia na zvukomaľbe, energii a spontánnej improvizácii. Práve improvizácia je veľkou súčasťou projektov Liv Andrea Hauge. Pre jej kompozície sú charakteristické aj groovy, spevné motívy, súhra, hravosť a melanchólia. Jeden z najväčších úspechov ako skladateľka dosiahla, keď dostala ponuku napísať otváracie dielo v obsadení trio, vokálny súbor a symfonický orchester pre jeden z najväčších kultúrnych projektov v Nórsku za poslednú dekádu Bodø 2024 - European Capital of Culture. Táto príležitosť odzrkadľuje jej rastúci úspech v úlohe skladateľky aj hudobníčky. V exkluzívnom rozhovore nám priblížila svoje doterajšie zápasy v kariére hudobníčky a skladateľky, aké projekty má rozrobené a kde sa vidí v budúcnosti.
* Gratulujem vám k vynikajúcemu koncertu! Najviac ma zaujal váš prídavok so spevom. Máte veľmi lyrický tón a dokážete písať zaujímavé texty. Pracujete s tým aj v iných projektoch?
Liv Andrea Hauge: "Ja som spievala od malička a vždy to bolo môjmu srdcu blízke. No keď som začala študovať klavír už som nejako ostala v kategórii klaviristka a spievam na pódiách menej. No doma stále veľa spievam, pri komponovaní skoro vždy využijem svoj hlas, je to súčasťou môjho tvorivého procesu. Nezvyknem to však robiť s mojím triom a toto rozhodnutie spievať v prídavku bolo spontánne, pretože tak nejako na mňa doľahla jedinečná atmosféra, príroda a okolie INNtöne Jazzfestivalu.""
* Plánujete sa venovať aj viacej spevu vo svojej tvorbe v budúcnosti?
LAH: "Mám napísaných veľa skladieb pre sólo klavír a spev a určite by som to niekedy v budúcnosti chcela vydať, nakoľko tých kompozícii je už celkom dosť. Určite budem pracovať so spevom aj v iných projektoch, len v tomto inštrumentálnom triu sa to kryštalizuje iným smerom."
* Texty si zvyčajne píšete v angličtine?
LAH: "Mám zopár aj v nórčine, ale prevažne píšem v angličtine. Je to iný rozmer sebarealizácie a rada pracujem s oboma jazykmi."
* Je pre vás ťažké písať v texty v nórčine - má tento jazyk nejaké úskalia pri práci s melódiou?
LAH: "Ani veľmi nie, nórčina sa dá pekne napasovať do melódie, ale niekedy sa stane, že ak chcete nasilu niečo dať na konkrétnu melódiu trošku si upravíte nejaké slovo spôsobom, akým by ste ho v bežnom rozhovore napovedali."
* Ako ste sa dostali k jazzu?
LAH: Začínala som pôvodne ako klasická klaviristka. Ako som už spomínala, od malička som aj spievala a teda som sa učila aj akordickú hru. Už v šiestich rokoch som si začala písať svoje piesne. Potom som sa postupne prepracovala k hre v kapele, ale nehrali sme jazz. Nejakým spôsobom som sa dostala k live nahrávke Cantaloupe Island od Herbieho Hancocka na youtube. Ukázala som to potom svojej klasickej učiteľke, že takto chcem hrať. Ona mi povedala, že jazz hrať nevie, ale napíše známemu, ktorý sa venuje jazzu v Osle, že ako sa má jazz učiť. Ten jej poslal zdĺhavú odpoveď ako s jazzom začať a potom sme sa spolu s touto učiteľkou vzájomne začali učiť. Ja som bola z malého mesta a tam žiadny jazzový učiteľ nebol, ale táto učiteľka bola skvelá a mala otvorenú myseľ k novým veciam. Som strašne rada, že ma podporovala a snažila sa spoznávať jazz so mnou."
* V rodine sa jazzu nikto nevenoval ani ho nepočúval? To video ste našla len náhodou?
LAH: "Nie, doma sme počúvali veľa hudby, ale žiaden jazz. Už si ani presne nepamätám ako som sa k tomu videu dostala, ale myslím si, že som len napísala do vyhľadávania jazz a to bolo v tom čase najprehrávanejšie video (smiech). To video mám do dnešnej doby veľmi rada."
* Čo by ste povedali o nórskej jazzovej scéne?
LAH: Ja mám strašne rada nórsky jazz! Veľmi rada počúvam aj iné nórske jazzové kapely. Mám pocit, že nórska jazzová scéna je veľmi všestranná a otvorená. Nie je to striktný jazz a každý si to ťahá iným smerom, či už je to pop, rock alebo iné inšpirácie. Nie je to tam také, že niekto by vám diktoval, že musíte robiť takýto jazz a nič iné. Taktiež si myslím, že je tam veľmi kladený dôraz na vlastnú intuíciu a sluch, než na notový zápis. Okrem toho sa tam zameriavajú veľa na nájdenie vlastného soundu, ale niekedy mám pocit, že až príliš skoro. V školách podľa mňa dosť skoro nabádali k hľadaniu vlastnej cesty skôr ako som sa len naučila hrať a základy jazzového jazyka. Samozrejme si myslím, že ideál je mať dobrý sluch a intuíciu, ale zároveň vedieť aj hrať z nôt. Taktiež je dôležité vedieť si nájsť svoj sound, ale poznať aj základy jazzového jazyka."
* Je náročné venovať sa jazzu v Nórsku? Aké sú tam podmienky pre začínajúcich umelcov?
LAH: "Myslím si, že prostredie, inštitúcie aj podujatia sú tam skvelé. Nórsko má v tomto šťastie a myslím si, že ma jedno z najlepších financovaní a podpory jazzu vôbec. Nám sa vďaka grantu podarí v roku 2025 vydať tretí album. Budeme ho nahrávať v novembri 2024 a mal by vyjsť niekedy v marci alebo apríli 2025. Je to vlastne celkom vtipné, pretože teraz nedávno som mala koncert, kde technici boli skôr rockoví a punkoví hudobníci a mali tam dlhú debatu, kde sa sťažovali ako je omnoho jednoduchšie dostať sa ku grantom ak sa venujete jazzu. To je však skôr len spôsobené tým, že jazzu sa tam venuje menej ludí ako iným žánrom a tak šanca, že sa dostanete ku grantu je väčšia. Ale z politického hľadiska sa Nórsko snaží podporovať umenie rovnocenne, aby bola kultúra všestranná."
* Máte už aj nejaké nápady na nový album?
LAH: "Áno. Prvý album bola skôr len taká koláž mojej tvorby a odlišných piesní. Chcela by som teraz viacej pracovať na prepájaní melódii a myšlienok medzi kompozíciami, aby to bol ako jeden veľký celok."
* Improvizácia je podľa toho, čo sme mohli počuť na koncerte aj z vašich albumov, veľmi dôležitá súčasť vašej tvorby. Čo je pre vás najdôležitejšou súčasťou improvizácie?
LAH: *Pre mňa osobne je to určite počúvanie seba a ostatných, ale pri improvizácii práveže skôr viac ostatných ako seba. Ja pri improvizácii vôbec nepremýšľam nad teóriou a ani sa nesnažím myslieť dopredu, ale len byť v danom momente, to je podľa mňa dôležité."
* Postupujete podobne aj pri kompozícii?
LAH: "Áno, je to hlavne o improvizácii a počúvaní. Najprv si improvizujem na klavíri a všetko si to nahrám. Potom si s tým často spievam a skúšam, či ma niečo zaujme. Nerobím si ilúzie, že ta skladba musí byť dobrá hneď v prvej sekunde. Pre mňa je kompozícia niečo ako maľovanie - je to proces. Nikto nepadne na zadok z prvého ťahu štetca, ale dôležitý je finálny výsledok."
* Môžete nám priblížiť svoje trio a posledný album Ville Blomster? Používate tam nejaké odlišné klavíre? Vo viacerých skladbách máte taký ostrejší, menší sound ako pianino.
LAH: "Áno, no zaujímavosťou je, že to nie je pianíno, ale klavírne krídlo vo veľmi zlom stave. Ja som si ho vybrala pravé pre jeho charakteristický sound. Rada hrávam aj na pianínach, niekedy mám pocit, že lepšie sedia zvukovo v mixe s bicími a kontrabasom. Trio a album vznikli za takých rýchlych podmienok - pôvodná kontrabasitka, s ktorou som mala nahrávať pre rôzne životné okolnosti opustila kapelu. Takže som si musela za týždeň zohnať novú kontrabasistku Gergiu Wartel Collins a za týždeň napísať nový materiál (smiech). Nakoniec sme si sadli a myslím si, že sa s každým koncertom viac a viac zohrávame. Už druhý album je reflexiou nášho posunu a Georgia do toho výborne zapadla. Rozprávali sme aj o improvizácii a aj v tomto smere cítim po viacerých koncertoch, že už lepšie rozumieme a čítame vzájomnú súhru."
* Kde ste brali inšpiráciu na tento album?
LAH: " Veľmi ma inšpiroval Keith Jarrett. Ja som ho veľa počúvala na strednej škole a teraz sa k jeho hudbe vraciam. Jeho prvý trio album predovšetkým cover Boba Dylana My Back Pages som počula aj stokrát za sebou. Okrem toho ma veľa inšpiruje príroda, keď sa prechádzam."
* Taktiež máte aj album so svojim väčším ansámblom Liv Andrea Hauge Ensemble s názvom Hva nå, Ekko? Môžete nám priblížiť aj tento projekt?
LAH: Hva nå, Ekko? je projekt, ktorý vznikol na požiadavku jedného festivalu. V tom čase som čítala jednu knihu Ekko o algoritmoch, spoločnosti a sociálnych médiách. Myslela som, že album sa bude uberať týmto smerom a bude taký politický, ale nakoniec sa uberal aj viacej osobným smerom z môjho života a vzťahov. Čo sa týka kapely vybrala som si starších hudobníkov, ku ktorým som vzhliadala a bol to pre mňa splnený sen s nimi pracovať. Mnohých z nich som poznala zo svojich obľúbených kapiel. Napríklad kontrabasista Fredrik Luhr Dietrichson hrá v mojom najobľúbenejšom klavírnom triu Moscus. Taktiež hráčka na syntezátory Marte Eberson ma vždy očarovala a zrazu som nemohla uveriť, že je v mojej kapele."
* Liv Andrea Hauge Ensemble je podľa mňa oproti vášmu triu viac otvorené a uberá sa experimentálnejším smerom.
LAH: "Určite, ale to mám na tom rada. S triom sa môžeme viacej zameriavať na formy a v improvizáciách sa s nimi pohrávame, ale Liv Andrea Hauge Ensemble je úplne otvorený projekt, kde naozaj nič nie je úplne pripravené a môžeme tam slobodne improvizovať. Celý album vznikol tak, že sme mali len melódie a tie sme sa naučili, ale ďalej sme už nemali pripravenú žiadnu formu ani plán, čo s tým ideme urobiť. Bolo to len o sile momentu a improvizácii a tak je to s každým vystúpením s týmto ansámblom."
* Nemáte ambície sa venovať aj sólo klavíru?
LAH: "Zatiaľ veľmi nie, ale možno v budúcnosti. Viem, že pre klaviristov je to zvyčajne taká ultimátna výzva napísať dobrý sólo album. Rozhodne sa potom umelec veľa dozvie o sebe a svojom hraní a je to dobrá skúsenosť."
* Čo je zatiaľ najväčší míľnik vašej kariéry?
LAH: "Musím povedať, že dnešný koncert na INNtöne Jazzfestival. Bol to ohromujúci pocit a aj potom tie pozitívne reakcie divákov. Toľko ľudí chcelo naše CD-čka a ja som priniesla len 4 (smiech). Ale taký jeden z ďalších míľnikov bol len nedávno vo februári, keď moju hudbu hral celý filharmonický orchester Arctic Philharmonic spolu s mojím triom a tromi speváčkami. Asi tak 66 ľudí hralo moju hudbu a to bol nezabudnuteľný zážitok a skúsenosť."
* Aké to bolo písať pre symfonický orchester po prvýkrát?
LAH: "Bolo to veľmi veľa práce a stresovala som štyri mesiace, ale stálo to za to (smiech). Zvládla som napísať 30 minút hudby a teraz pracujem na ďalších 30 pre ďalšie podujatie. A v roku 2025 to odznie ako celok."
* Čo bolo pre vás najťažšie?
LAH: "Inštrumentácia symfonického orchestra ponúka strašne veľa možností a taktiež niektoré nástroje som až tak dobre nepoznala."
* Ako ste sa dostali k tejto príležitosti?
LAH: Nórske mesto Bodø bolo vyhlásené za hlavne mesto kultúry v Európe a pri tejto príležitosti oslovili troch mladých nórskych skladateľov, aby niečo skomponovali."
* Vaša hudba má taký typický nórsky nádych. Čo vás ovplyvňuje pri tvorbe?
LAH: "To je viac než pravdepodobné, pretože ja počúvam strašne veľa nórskej hudby a najmä nórskeho jazzu."
* Je niečo, čomu by ste sa chceli viacej venovať?
LAH: "Po skúsenosti komponovania pre orchester sa chcem určite zdokonaliť v tejto oblasti. Veľa som sa pritom naučila a som rada, že mám aj ďalšiu príležitosť. Tentokrát to už bude o niečo lepšie a využijem všetky poznatky, ktoré som získala. Okrem toho by som všeobecne chcela viacej komponovať aj pre menšie telesá, pretože to robím rada."
* Aké sú vaše plány do blízkej budúcnosti?
LAH: Chcem sa teraz zamerať na svoje trio. Aj z toho hľadiska, že je to samozrejme jednoduchšie na obstarávanie, skúšanie a booking. Čaká nás koncom roka malé európske turné a potom ten nový album. Okrem toho budem koncertovať aj so symfonickou tvorbou, ktorú sme spomínali."
* Ďakujeme za rozhovor!