Saxofonista Nikola Bankov !!!

Saxofonista Nikola Bankov !!!
Nikola Bankov © Patrick Španko

„Najväčšia výzva je ostať sám sebou a neustále na sebe pracovať!“   14.09.2020

Mladý, talentovaný a veľmi ambiciózny! Tieto tri slová asi najlepšie charakterizujú slovenského saxofonistu Nikola Bankova, ktorý ešte len na úplnom začiatku svojej kariéry dosiahol pozoruhodné úspechy a s debutomvým albumom Bright Future sa presadil aj v zahraničí (recenzia tu). Ako naznačuje aj názov albumu, Nikola Bankov sa snaží našliapnuť si na svetlú budúcnosť, a musíme skonštatovať, že zatiaľ sa to humenskému rodákovi veľmi darí. Jedným z prvých úspechov bola Cena Objav festivalu na súťaži Nové tváre slovenského jazzu 2015. Po ukončení štúdia v Košiciach sa mu podarilo dostať na prestížnu Royal Academy of Music v Dánsku. Tam sa presadil a zozbieral okolo seba elitných hráčov z Dánska, s ktorými nahral aj svoj debutový album, kde sa objavil a významný americký hosť Seamus Blake, ktorý v súčasnosti patrí k najvyhľadávanejším saxofonistom. Debutový album vydalo zahraničné vydavateľstvo AMP Music & Records. Okrem úspechov však za Nikola Bankova hovorí jeho hudba, ktorá je veľmi originálna. Nikola smeruje viac k modernému jazzu a farbu saxofónu často obohacuje elektronikou, čoho výsledkom je veľmi zaujímavá, široká paleta farieb. V rozhovore sa s nami porozprával o svojich doterajších hudobných cestách, ďalších hudobných krokoch v budúcnosti a aj o debutovom albume.


* Ty si v začiatkoch študoval v Košiciach a potom tvoje kroky smerovali do Dánska. Prečo si si vybral práve Dánsko?
Nikola Bankov: "Pozeral som si viacero univerzít v Európe a zvažoval rôzne možnosti. Nakoniec som sa rozhodol pre Dánsko, pretože ma najviac oslovuje škandinávska jazzová scéna. Majú tam iný sound a nový hudobný pulz. Ono je to tak rozdelené na dve vlny, tá americká, New York a európska, predovšetkým Škandinávska. Tá druhá má lákala viacej. Ďalej hrala úlohu aj škola, ktorá má veľmi dobré hodnotenie a má zadarmo školné. Okrem toho v Dánsku je aj množstvo dobrých hudobníkov, takže sa tam dajú získať kontakty."

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko

* Aké boli iné možnosti, ktoré si zvažoval?
NB: "Rozmýšľal som aj nad Amsterdamom a Parížom, ale ako sa blížili prijímacie skúšky som bol čoraz viac rozhodnutý pre Dánsko."

* V čom spočívajú takéto prijímacie skúšky v Dánsku?
NB: "Prijímacie skúšky pozostávajú z dvoch kôl. Prvé kolo sa delí na dve časti. Prvá časť je praktická, kde človek má 10 minút, aby zahral čokoľvek a prezentoval svoje najlepšie schopnosti. Druhá časť je test z vnímania rytmu, sluchovej analýzy a hudobnej teórie. Potom, keď uchádzač uspeje v prvom kole, druhé prebieha až o mesiac a už len formou rozhovoru."

* Spomínal si, že si zvažoval viacero možností. Skutočne dnes je svet o možnostiach a niekedy si človek ani nevie vybrať. Je množstvo škôl, materiálov, rôznych metodík ako študovať a postupovať. Ako si hľadáš cestu, aby ťa nepohltili mnohé možnosti?
NB: "Ja k tomu pristupujem takým spôsobom, že sa zameriavam a sledujem naozaj len to čo mňa baví a mám to overené. Sledujem rôzne webové stránky, kde sú recenzie na novú hudbu a z toho si vyberám. Prípadne častou inšpiráciou sú mi aj playlisty Spotify, kde je množstvo skvelej novej hudby."

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko



* Z tej súčasnej scény, kto ťa tak najviac oslovuje?
NB: "No, ja neviem, najčastejšie počúvam aj 20 rokov staré veci. (smiech). Veľmi mám rád Radiohead, saxofonistu Donny McCaslina, dánsku skupinu mladých chalanov Athletic Progression. Taktiež ma oslovuje Gogo Penguin, pre ich minimalistickú tvorbu. Počúvam ale aj dosť veľa iných žánrov ako je napríklad hip-hop."

* Z týchto iných žánrov čerpá aj tvoj sound? Pretože je dosť odlišný od mainstreamového jazzu. Vždy si sa chcel uberať takýmto smerom?
NB: "Áno, môj sound nečerpá z tradície. Asi to tak bolo vždy, ale nie nejako cielene, že by som chcel nasilu byť iný a experimentovať. Skôr len som mal veľmi odlišné hudobné pozadie a počúval rôznu hudbu a vždy ma fascinovalo a bavilo spájať to dokopy."

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko



* V Dánsku si už určite spoznal veľa spolužiakov, učiteľov a hudobníkov. Pociťuješ tam nejaký zásadný rozdiel v myslení, spôsobe hry a prístupe, oproti hudobníkom, s ktorými si hrával na Slovensku?
NB: "Všetci sú tam veľkí profesionáli a hlavne je tam veľa hudobníkov, z ktorých sa dá vyberať. Proste môžeš si vybrať, tento kontrabasista hrá dobre bebop, tento modern jazz a nie je to také, že všetci robia všetko. Mentalita je tam taká, že sa treba hlavne zamerať na to, v čom si najlepší."

* Vo svojom sounde používaš veľa efektov. Všetko si to vytváraš v reálnom čase alebo niektoré zvuky na albume sú dorobené aj postprodukčne.
NB: "Všetko robím v reálnom čase. Mám to už odskúšané a nastavené. Doma mám zvukovú kartu a väčšinou si to tam už všetko nastavím. Mám to odskúšané aj na PA systéme a aj v štúdiu, takže už viem ako sa to správa aj na slúchadlách a potom ma to neprekvapí, keď s tým pracujem."

* Na albume máš aj viacero vrstvení a všelijakých zvukových plôch s efektami. Keď komponuješ uvažuješ najprv nad efektami, že ako to celé bude znieť alebo najprv máš melódiu a skúšaš, čo sa tam bude hodiť?
NB: "Povedal by som, že to je vždy rôzne. Niekedy sa len tak hrám s krabičkami a efektami a príde mi na um, že toto znie dobre a hodilo by sa to k nejakému staršiemu motívu, ktorý som už napísal. No a inokedy zasa niekedy napíšem niečo len na čistom zvuku saxofónu v skúšobni, keď si hrám pre seba a až potom k tomu doľaďujem nejaké efekty."

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko

* Keď pracuješ toľko s efektami, mávaš nejaké problémy so spätnou väzbou alebo celkovým soundom? Mnohí saxofonisti na to hľadajú zaujímavé riešenia ako napríklad Zhenya Strigalev, ktorý používa altobox (zavretý nazvučený saxofón v skúšobnom kufríku).
NB: "Mne to robilo problém, keď som mal kondenzátorový mikrofón. Teraz, keď mám dynamický, môžem hrať aj overdrive a používať iné agresívne efekty a je to v poriadku. Už sú dokonca na trhu aj nové špeciálne mikrofóny na šnúrke, ktoré sa strkajú priamo do esa a to je potom už úplne úžasný zvuk, to už môže znieť aj ako gitara alebo hocičo."

* Ako vnímaš súčasný eklektický jazz?
NB: "Ja to až tak neriešim, či niečo jazz je alebo nie je a ani sa nechcem nejako veľmi škatuľkovať na jazzového umelca. Skôr rozdeľujem len na to, či to je alebo nie je kvalitná hudba."

* A ako vnímaš slovenskú jazzovú scénu?
NB: "Priznám sa, že veľmi ju nesledujem, skôr len kapelu Peciho Uhera, s ktorým som kedysi hrával. O ňom môžem povedať, že robí veľmi progresívnu a dobrú jazzovú hudbu."

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko



* Môžeš nám trochu viac priblížiť ako sa zrodil tvoj debutový album Bright Future a celý proces nahrávania?
NB: "Tento album mal nejaký koncept, ale nebol taký ucelený ako keď človek robí už tretí alebo štvrtí album a má jasnú víziu, že napríklad tu chcem mať sláky a podobne. Ide skôr len o zbierku mojich kompozícii, ktoré som doteraz napísal. Koncepčne spolu ale dobre sedia. Sú to skladby, ktoré som písal nejak od 16-tich rokov. Čo sa týka prípravy albumu to prebiehalo úplne super. Ani neviem ako môžeme byť taká skvelo zohratá partia, ja im ani nemusím hovoriť, že čo chcem a aký sound a oni to už nejako vedia vycítiť. Nemuseli sme mať ani veľa skúšok, pred albumom ich bolo osem tuším. Samotné nahrávanie trvalo potom jeden a pol dňa. Potom ešte jeden deň sa robila postprodukcia, nejaké pridávanie syntezátorov a viacero vrstiev."

* Keby si s odstupom jedného roka zhodnotil tento debut - čo ti priniesol, ako ťa posunul? Spravil by si niečo inak?
NB: "Svoj debut hodnotím pozitívne, som zaňho veľmi vďačný, už len to, že som ho mohol vydať v Nórsku je skvelá vec. Otvorilo mi to možnosti v propagácii v zahraničí. Píšu o tom na zahraničných stránkach - allaboutjazz a podobne. Hlavne aj to, že som mohol nahrávať so Seamus Blakeom mi otvorilo mnoho dverí. Má to dobre ohlasy, môžeme koncertovať, volajú si nás na festivaly. Čo sa týka toho, čo by som urobil inak, nie nevyhnutne na tomto debute, ale na ďalšom albume by som chcel ešte viac experimentovať so zvukom saxofónu a posunúť to na nový level."

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko



* Spomínal si spoluprácu so Seamus Blakeom, čo ti to najviac prinieslo a ako sa uskutočnila táto spolupráca?
NB: "Zo začiatku som nechcel mať žiadneho hosťa, pretože som chcel, aby tam ostala tá chémia. Uvažoval som len nad jedným trubkárom, ale ten nevyšiel. Potom ma však oslovil človek, ktorý vlastní vydavateľstvo, kde som ja, či by sme tam nedali Seamus Blakea. Ja som bol samozrejme z toho hotový, pretože ho mám rád a dlhé roky ho počúvam. Preto som aj súhlasil s pozvaním. To, že je veľké meno je mi jedno, ale ja mám rád ako hrá. Každá jeho fráza, každý tón má veľkú emočnú výpoveď a vedel som si ho predstaviť ako bude v mojej hudbe sedieť jeho spôsob hry. Po krátkom uvažovaní som teda súhlasil a ozvali sme sa mu. Spolupráca potom prebehla tak, že sa mu ozvalo vydavateľstvo a poslali sme mu nahrávky. On sa ozval, že sa mu to páči, a že v tom čase bude v Európe, tak či to teda nahráme."

* Keď komponuješ, je to najmä na saxofóne alebo používaš a iný postup?
NB: "Komponujem aj na klavíri, možno aj viacej ako na saxofóne. Väčšinou si hrám nejaké harmónie a potom si do toho pískam."

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko



* Pri kompozícii sa opieraš aj o nejaké teoretické znalosti harmónie alebo komponuješ podľa sluchu?
NB: "Najmä podľa sluchu, aj keď zaoberám sa harmóniou, študujem to a používam rôzne postupy. Ale pre mňa je skôr dôležitejšie ako to na mňa pôsobí emočne. Podľa toho vyberám aj tie akordy, aby mi sedeli emočne k tomu, čo chcem vyjadriť."

* Aj pri improvizácii sa viac opieraš o svoj sluch?
NB: "Áno, 90% toho čo hrám idem len čisto podľa sluchu."

* Už v mladom veku sa ti podarilo získať veľa úspechov, zahraničné vydavateľstvo, úspešný debut, zaujímavé spolupráce. Čo pre teba ako mladého jazzmana bola najväčšia výzva?
NB: "Najväčšia výzva je ostať sám sebou. Veľkou výzvou bolo pre mňa aj počas štúdia na Slovensku, aby som neustále na sebe pracoval, nestagnoval a zdokonaľoval sa, aj keď som tu nemal také možnosti ako napríklad teraz v Dánsku."

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko



* Ako si využil čas počas obmedzení v dôsledku korona vírusu?
NB: "Veľmi veľa som cvičil, na čo predtým nebolo toľko času. Tvorbe som sa až tak nevenoval, nakoľko som nemal nejaké kreatívne obdobie."

* Aké sú tvoje plány do blízkej budúcnosti?
NB: "Chcel by som písať novú hudbu, sústrediť sa na ďalší album a viacej koncertovať. Plus ešte mi ostáva v Dánsku 1 rok štúdia. Potom pôjdem niekde na magisterské štúdium, ale to už by som asi aj skúsil na inom mieste. S kapelou chcem ale fungovať ďalej."

* Ďalší album chceš nahrávať s tou istou kapelou? Budeš mať nejakého hosťa?
NB: "Určite áno. Či budem mať nejakého hosťa, to ešte neviem, nerozmýšľal som nad tým a možno aj nebude. Nechám to na spontánne rozhodnutie."

* Keby si si mohol vybrať hocikoho, kto by bol tvoj vysnený hosť?
NB: "Brad Mehldau (smiech). Ale to neviem, či sa niekedy podarí."

* Ďakujem za rozhovor!

Nikola Bankov © Patrick ŠpankoNikola Bankov © Patrick Španko
Peter a Nikola © Patrick ŠpankoPeter a Nikola © Patrick Španko