19. - 21.8.2022, Saalefelden, A 23.09.2022
Bez covidových obmedzení a opatrení sa Alpské prostredie malého mestečka Saalfelden, s viac ako 16 tisícami obyvateľov, opäť stalo domovom významného európskeho festivalu pre moderný jazz – Jazz Festival Saalfelden. Festival svojim 42. ročníkom načína piatu dekádu svojej existencie, ktorá nepriniesla nejaké drastické zmeny v rámci dramaturgie, či organizácie festivalu. Festival však predsa ponúkol dve dramaturgické zaujímavosti - každý festivalový večer ponúkol iba štyri formácie a na celom festivale vystúpili až štyri big bandy! Ako predošlé roky, tak aj tento ročník mohli poslucháči zažiť skvelé jazzové zážitky na hlavnej scéne v Kongresovej sále, ale nechýbali aj menšie koncerty v kultúrnom dome Nexus, či mestské pódiá, ktoré sa po novom nachádzali v hale Otta Grubera, v mestskom parku ... A mnoho ďalších podujatí bolo, ako býva už zvykom, roztrúsených po okolitých horách a odľahlých miestach pre nadšencov turistiky. Jednou z noviniek je, že Saalfelden napreduje v modernizácii a celý program aj s mapou podujatí ponúkol, okrem klasického tlačeného bulletinu aj v rámci mobilnej aplikácie.
Na úvod si prečítajme trochu štatistických údajov, ktoré vypovedajú o mnohom: tento 42. ročník Jazz Festivalu Saalfelden navštívilo koncerty vyše 18 000 návštvníkov, celkovo to bolo 65 koncertov a z nich bolo 39 bezplatných a hralo sa na 12 miestach. Obsadenosť hlavného pódia v Kongresovej sále bola 98% - čo je rekordný výsledok! Koncerty konané pod názvami Die Short Cuts a Wanderungen boli úplne vypredané! Na festivale sa zúčasnilo 150 novinárov a oraganizátorov/promotérov/dramaturgov. Celkovo vystúpilo 230 umelcov z 20 krajín ako: Poľsko, Grécko, Belgicko, Rakúsko, USA, Nórsko, Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Spojené kráľovstvo, Portugalsko, Španielsko, Švédsko, Haiti, Turecko, Írsko, Švajčiarsko, Taliansko, Srbsko a Rusko. Tohtoročný rozpočet festivalu bol 780 000 Eur. A ako povedal umelecký riaditeľ festivalu Mario Steidl, "bola skvelá atmosféra medzi publikom, umelcami a tímom, veľká radosť z toho, že sme mohli opäť spoločne oslavovať a dobre sa baviť popri niekoľkých jedinečných koncertoch a dojmoch. Potvrdzuje to aj fakt, že sme tento rok predali viac vstupeniek ako kedykoľvek predtým!"
Otvoriť 42. ročník Jazz Festival Saalfelden 2022 dostal rakúsky saxofonista Fabian Rucker (Fabian Rucker - barytón a tenor saxofón, Philipp Nykrin - klavír a syntetizátory, Mike Gamble - gitary, Kurt Kotheimer - basgitara a syntetizátor a Peter Kronreif - bicie nástroje), ktorý predstavil festivalom objednaný projekt Rucker. Leader z Viedne, ktorý v mladosti našiel svoj druhý hudobný domov v New Yorku, spája vo svojej novej kapele niektorých výnimočných umelcov, ktorých mal Rucker tú česť stretnúť na svojej doterajšej ceste. Všetkým spája spoločná energia a expresivita, nezameniteľný zvuk a hybný pulz ich hudby, ktorá sa štýlovo otvorene pohybuje medzi tradíciou a modernou. Skvelé otvorenie festivalu!
Európska hviezda melodického soprán saxofónu Emile Parisien, prišla do Saalfeldenu predstaviť svoj najnovší album Louise, dokonca v pôvodnom náhrávacom obsadení (Emile Parisien - soprán saxofón, Manu Codija - gitara, Theo Croker - trúbka, Joe Martin - kontrabas, Roberto Negro - klavír a Nasheet Waits - bicie nástroje). Toto sexteto vynikalo skvelým soundom, zohranosťou, ozvenami z histórie jazzu, dravosťou, modernou, pozitívnym odkazom až dráždivosťou! Pre mňa 1. vrchol festivalu!
Treťou skupinou prvého festivalového večera bol nórsko-dánsky súbor Paal Nilssen-Love Circus (Juliana Venter - spev, Thomas Johansson - trúbka, Signe Emmeluth - alt saxofón, Oddrun Lilja - elektrická gitara, Kalle Moberg - akordeón, Christian Meaas Svendsen - kontrabas a basgitara a Paal Nilssen-Love - bicie nástroje a perkusie). Corona a jej cestovné obmedzenia prinútili medzinárodne uznávaného bubeníka Paala Nilssen-Love, aby sa pri zostavovaní kapely pre festival World Music v Osle poobzeral po rodnom Nórsku, keď vytváral tento cirkus. Jeho láska k hudbe z Etiópie, Mali, Senegalu a Brazílie v kombinácii s hudobníkmi, ktorí poznajú funk a folk, klasiku, novú hudbu, (free) jazz, noise alebo pop, premieňa túto skupinu na "tanečnú párty v divokých, voľne improvizovaných nudistických kúpeľoch". Koncert plný napätia, atmosférického vokálu, expresivity bol pre mňa 2. vrchol festivalu!
Záver piatkového večera patril L.U.M.E. čiže Lisbon Underground Music Ensemble (Marco Barroso - kompozícia, réžia a klavír, Manuel Luís Cochofel - flauta, Paulo Bernardino - soprán klarinet, João Pedro Silva - soprán saxofón, Tomás Marques - alt saxofón, Gonçalo Prazeres - tenor saxofón, Gabriela Figueiredo - barytón saxofón, Gileno Santana, Jéssica Pina a João Silva - trúbky, Rúben da Luz, Eduardo Lála a Mário Vicente - trombóny, Miguel Amado - basgitara a Vini Baschera - bicie nástroje) a ich koncertnému programu Las Californias. Hudba L.U.M.E., autorom je vedúci formácie Marco Barroso, je hektická a mestská, od rýchlej polky cez hitchcockovské soundtrackové sféry až po komorno-hudobné freejazzové výlevy, rafinovane využívajúca absurdné sample zo starých reklám a filmov, plná prestávok a nečakaných zvratov, sa pohybuje na pomedzí avantgardnej cirkusovej hudby a modernej vážnej hudby. Vystúpenie 1. big bandu na festivale z Portugalska bolo skrátka skvelé!
Sobotňajší festivalový maratón odštartoval domáci Christoph Cech Jazz Orchestra Project (Christoph Cech - klavír, kompozície a vedúci, Thessa Habeler - spev, husle, Simon Frick - husle, el. husle, Jelena Popržan - quintonová viola, spev, Katharina Baschinger - diatonická harmonika, Valentina Cinquini - koncertná harfa, Markus Pechmann a Johann Öttl - trúbka, krídlovka, Alois Eberl a Daniel Holzleitner - trombón, Florian Fennes, Ilse Riedler, Yvonne Moriel a Chris Kronreif - saxofón, Philipp Wohofsky - klávesové nástroje, Andi Erd - gitara, Philipp Kienberger - basgitara a Andi Senn - bicie nástroje), ktorý pôsobí ako jedna veľká rodina. Kompozično-aranžérske majstrovstvo Christoph Cecha ma dokáže neustále prekvapovať a udivovať, pretože vždy s každým programom prináša niečo nové, neopozerané a vstupuje na nové územia! Super výkony a super sound - to je skvelá vizitka vystúpenia 2. big bandu na festivale! Pre mňa 3. vrchol festivalu!
Vo vystúpení nastupujúcej európskej hviezdy trúbky, ktorou bezpochyby vo svojom mladom veku 27 rokov Alba Careta je, je najcennejšou devízou to, že všetci členovia jej kapely sú z jedného mesta a majú spoločné korene a nádherný celistvý sound! Alba Careta Group (Alba Careta - trúbka, spev, Lucas Martínez - tenor saxofón, Roger Santacana - klavír, Giuseppe Campisi - kontrabas a Josep Cordobés - bicie nástroje) prišla predstaviť svoj najnovší album Origens, ktorý je plný precítených príbehov a ktoré vychádzajú priamo zo srdca Alby Carety! Pre mňa 4. vrchol festivalu!
3. big bandom na festivale bol nórsky Trondheim Jazzorchestra (Sofia Jernberg - hlas, Mette Rasmussen - alt saxofón, Eirik Hegdal - barytón saxofón, Eivind Lønning - trúbka, Josefin Runsteen - husle, viola, Hans Hulbækmoe - bicie nástroje, Ole M Vågan - kontrabas, Anja Lauvdal - syntetizátor/elektronika, Daniel Herskedal - tuba, Jonas Kullhammar - tenor saxofón, flauta, Henriette Eilertsen - flauta, Joel Ring - violoncello, Karl Hjalmar Nyberg - tenor saxofón a Ingar Hunskaar - zvukár), ktorý vystúpil s americkým klaviristom Jason Moranom, ktorého skladby zahral tento popredný európsky big band v aranžmánoch Ole M Vågana. Trondheim Jazzorchestra & Jason Moran debutovali s týmto programom na tohtoročnom Oslo Jazz Festivale. Kvalita tohto big bandi je obrovská a krátko by som napísal iba "rozmanitosť v jednote a jednota v rozmanitosti!" Pre mňa 5. vrchol festivalu!
Záver sobotňajšieho večera prinieslo americké kvarteto Isaiah Collier & The Chosen Few (Isaiah Collier - soprán a tenor saxofón, Jordan Williams - klavír, Jeremiah Hunt - kontrabas a Michael Shekwoaga Ode - bicie nástroje). Pre mňa absolútne nová tvár tohto chicagského skladateľa a saxofonistu, ktorý nahral svoj najnovší album v deň narodenín Johna Coltranea v štúdiu Rudyho van Geldera. Radikálnu energiu "hardcore spirituálneho jazzu" tohto albumu Cosmic Transitions čerpá 24-ročný saxofonista a skupina The Chosen Few aj z gospelu a z pokračujúceho boja proti rasizmu a akémukoľvek útlaku: Zdvihni každý hlas a spievaj. Pre mňa to bol nárez od prvej noty po poslednú a 5. vrchol festivalu!
Nedeľný koncertný bašavel otvoril pomerne nezvyčajne obsadený big band Gard Nilssen's Supersonic Orchestra (Håkon Mjåset Johansen, Hans Hulbækmo a Gard Nilssen - bicie nástroje, Petter Eldh, Ole Morten Vågan a Ingebrigt Håker Flaten - kontrabas, Signe Emmeluth Krunderup, Eirik Hegdal, Per "Texas" Johansson, Kjetil Møster, Mette Rasmussen, Maciej Obara a André Roligheten - saxofóny, Thomas Johansson a Goran Kajfes - trúbka a Erik Johannessen - trombón), ktorý pracuje s tromi rfytmikami a s poprednými sólistami zo štyroch krajín Európy - Nórsko, Švédsko, Dánsko a Poľsko. Autorom všetkých kompozícií bol Gard Nilssen, ktorý skvele dirigoval toto 17-členné telesom ktoré malo vynikajúci sound a skvelú súhru a kompaktnosť. Ich mottom je "Ak pozorne počúvate, hudba je vaša". Cítili sme napätie, emócie, drive - jednoducho sa stále niečo na pódiu dialo a bol to pre mňa 6. vrchol festivalu!
Po mohutnom a plnom sounde prišlo na pódium kvinteto z Francúzska - Vincent Courtois "Finis Terrae" (Vincent Courtois - violoncello, Robin Fincker - klarinet, saxofón, Sophie Bernado - fagot, Janick Martin - akordeón a Sylvain Lemêtre - bicie nástroje). "Finis Terrae" - Koniec sveta, je názov dokumentárneho nemého filmu Jeana Epsteina, od ktorého uvedenia čoskoro uplynie sto rokov. Pri pustom bretónskom pobreží bojujú štyria rybári s morskými riasami, sami so sebou a s prírodnými živlami - dramatické scény, pôsobivé zábery. Francúzsky violoncellista a skladateľ Vincent Courtois sa nechal inšpirovať k napísaniu tohto filmového koncertu, v ktorom jeho kvinteto ani tak neilustruje, ako skôr podporuje a komunikuje s filmovým svetom, magickosťou.
Predposledným vystúpením na festivale bol koncert kvarteta ØKSE (Mette Rasmussen - alt saxofón, Savannah Harris - bicie nástroje, Petter Eldh - kontrabas a Val Jeanty - SoundChemist), ktorý bol zároveň aj objednávkou pre Mette Rasmussen & Savannah Harris, takže šlo o svetovú premiéru vytvorenú pre Jazz Festival Saalfelden. ØKSE znamená v dánčine sekera. Ide nielen o tento prvotný ľudský nástroj, ale prinajmenšom aj Ashé, životná energia Jorubov, rieka, ktorá nesie zasvätených životom.
Záver festivalu patri americkému klavírnemu Vijay Iyer Triu (Vijay Iyer - klavír, Matt Brewer - kontrabas a Jeremy Dutton - bicie nástroje). Ich hudobná výpoveď je kompaktná a rozmanitá. Pred desiatimi rokmi Vijay Iyer ako prvý hudobník v histórii vyhral anketu Downbeat Poll v najmenej piatich kategóriách, je považovaný nielen za jedného z najnadanejších klavírnych improvizátorov, ale je brilantný aj ako skladateľ na pomedzí klasiky a jazzu. Politický aktivizmus syna indických prisťahovalcov žijúceho v Harleme, jeho boj za lepší, spravodlivejší svet, ktorý sa stal umením, robí komplexnú krásu hudby jeho súčasného tria s kontrabasistom Mattom Brewerom z Nového Zélandu a bubeníkom Jeremym Duttonom z Texasu ešte intenzívnejšou. Nádhera a zároveň môj 7. vrchol festivalu! Na Jazz Festival Saalfelden sa ozaj oplatí prísť - zažijete a počujete tu to, čo na iných festivaloch nie!