42. Jazz Festival Saalfelden 2022 !!!

42. Jazz Festival Saalfelden 2022 !!!
Logo

19. - 21.8.2022, Saalefelden, A   23.09.2022

Bez covidových obmedzení a opatrení sa Alpské prostredie malého mestečka Saalfelden, s viac ako 16 tisícami obyvateľov, opäť stalo domovom významného európskeho festivalu pre moderný jazz – Jazz Festival Saalfelden. Festival svojim 42. ročníkom načína piatu dekádu svojej existencie, ktorá nepriniesla nejaké drastické zmeny v rámci dramaturgie, či organizácie festivalu. Festival však predsa ponúkol dve dramaturgické zaujímavosti - každý festivalový večer ponúkol iba štyri formácie a na celom festivale vystúpili až štyri big bandy! Ako predošlé roky, tak aj tento ročník mohli poslucháči zažiť skvelé jazzové zážitky na hlavnej scéne v Kongresovej sále, ale nechýbali aj menšie koncerty v kultúrnom dome Nexus, či mestské pódiá, ktoré sa po novom nachádzali v hale Otta Grubera, v mestskom parku ... A mnoho ďalších podujatí bolo, ako býva už zvykom, roztrúsených po okolitých horách a odľahlých miestach pre nadšencov turistiky. Jednou z noviniek je, že Saalfelden napreduje v modernizácii a celý program aj s mapou podujatí ponúkol, okrem klasického tlačeného bulletinu aj v rámci mobilnej aplikácie.

Na úvod si prečítajme trochu štatistických údajov, ktoré vypovedajú o mnohom: tento 42. ročník Jazz Festivalu Saalfelden navštívilo koncerty vyše 18 000 návštvníkov, celkovo to bolo 65 koncertov a z nich bolo 39 bezplatných a hralo sa na 12 miestach. Obsadenosť hlavného pódia v Kongresovej sále bola 98% - čo je rekordný výsledok! Koncerty konané pod názvami Die Short Cuts a Wanderungen boli úplne vypredané! Na festivale sa zúčasnilo 150 novinárov a oraganizátorov/promotérov/dramaturgov. Celkovo vystúpilo 230 umelcov z 20 krajín ako: Poľsko, Grécko, Belgicko, Rakúsko, USA, Nórsko, Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Spojené kráľovstvo, Portugalsko, Španielsko, Švédsko, Haiti, Turecko, Írsko, Švajčiarsko, Taliansko, Srbsko a Rusko. Tohtoročný rozpočet festivalu bol 780 000 Eur. A ako povedal umelecký riaditeľ festivalu Mario Steidl, "bola skvelá atmosféra medzi publikom, umelcami a tímom, veľká radosť z toho, že sme mohli opäť spoločne oslavovať a dobre sa baviť popri niekoľkých jedinečných koncertoch a dojmoch. Potvrdzuje to aj fakt, že sme tento rok predali viac vstupeniek ako kedykoľvek predtým!"

... vypredané ... © Patrick Španko... vypredané ... © Patrick Španko
Mario Steidl © Patrick ŠpankoMario Steidl © Patrick Španko

Otvoriť 42. ročník Jazz Festival Saalfelden 2022 dostal rakúsky saxofonista Fabian Rucker (Fabian Rucker - barytón a tenor saxofón, Philipp Nykrin - klavír a syntetizátory,  Mike Gamble - gitary, Kurt Kotheimer - basgitara a syntetizátor a Peter Kronreif - bicie nástroje), ktorý predstavil festivalom objednaný projekt Rucker. Leader z Viedne, ktorý v mladosti našiel svoj druhý hudobný domov v New Yorku, spája vo svojej novej kapele niektorých výnimočných umelcov, ktorých mal Rucker tú česť stretnúť na svojej doterajšej ceste. Všetkým spája spoločná energia a expresivita, nezameniteľný zvuk a hybný pulz ich hudby, ktorá sa štýlovo otvorene pohybuje medzi tradíciou a modernou. Skvelé otvorenie festivalu!

Fabian Rucker © Patrick ŠpankoFabian Rucker © Patrick Španko
Rucker © Patrick ŠpankoRucker © Patrick Španko

Európska hviezda melodického soprán saxofónu Emile Parisien, prišla do Saalfeldenu predstaviť svoj najnovší album Louise, dokonca v pôvodnom náhrávacom obsadení (Emile Parisien - soprán saxofón, Manu Codija - gitara, Theo Croker - trúbka, Joe Martin - kontrabas, Roberto Negro - klavír a Nasheet Waits - bicie nástroje). Toto sexteto vynikalo skvelým soundom, zohranosťou, ozvenami z histórie jazzu, dravosťou, modernou, pozitívnym odkazom až dráždivosťou! Pre mňa 1. vrchol festivalu!

Emile Parisien Sextet © Patrick ŠpankoEmile Parisien Sextet © Patrick Španko
Emile a Theo Croker © Patrick ŠpankoEmile a Theo Croker © Patrick Španko

Treťou skupinou prvého festivalového večera bol nórsko-dánsky súbor Paal Nilssen-Love Circus (Juliana Venter - spev,  Thomas Johansson - trúbka, Signe Emmeluth - alt saxofón,  Oddrun Lilja - elektrická gitara, Kalle Moberg - akordeón, Christian Meaas Svendsen - kontrabas a basgitara a Paal Nilssen-Love - bicie nástroje a perkusie). Corona a jej cestovné obmedzenia prinútili medzinárodne uznávaného bubeníka Paala Nilssen-Love, aby sa pri zostavovaní kapely pre festival World Music v Osle poobzeral po rodnom Nórsku, keď vytváral tento cirkus. Jeho láska k hudbe z Etiópie, Mali, Senegalu a Brazílie v kombinácii s hudobníkmi, ktorí poznajú funk a folk, klasiku, novú hudbu, (free) jazz, noise alebo pop, premieňa túto skupinu na "tanečnú párty v divokých, voľne improvizovaných nudistických kúpeľoch". Koncert plný napätia, atmosférického vokálu, expresivity bol pre mňa 2. vrchol festivalu!

Paal Nilssen-Love Circus © Patrick ŠpankoPaal Nilssen-Love Circus © Patrick Španko
Paal Nilssen-Love © Patrick ŠpankoPaal Nilssen-Love © Patrick Španko

Záver piatkového večera patril L.U.M.E. čiže Lisbon Underground Music Ensemble (Marco Barroso - kompozícia, réžia a klavír, Manuel Luís Cochofel - flauta, Paulo Bernardino - soprán klarinet, João Pedro Silva - soprán saxofón, Tomás Marques - alt saxofón,  Gonçalo Prazeres - tenor saxofón, Gabriela Figueiredo - barytón saxofón,  Gileno Santana, Jéssica Pina a João Silva - trúbky, Rúben da Luz, Eduardo Lála a Mário Vicente - trombóny, Miguel Amado - basgitara a Vini Baschera - bicie nástroje) a ich koncertnému programu Las Californias. Hudba L.U.M.E., autorom je vedúci formácie Marco Barroso, je hektická a mestská, od rýchlej polky cez hitchcockovské soundtrackové sféry až po komorno-hudobné freejazzové výlevy, rafinovane využívajúca absurdné sample zo starých reklám a filmov, plná prestávok a nečakaných zvratov, sa pohybuje na pomedzí avantgardnej cirkusovej hudby a modernej vážnej hudby. Vystúpenie 1. big bandu na festivale z Portugalska bolo skrátka skvelé!

Marco Barroso © Patrick ŠpankoMarco Barroso © Patrick Španko
L.U.M.E. © Patrick ŠpankoL.U.M.E. © Patrick Španko

Sobotňajší festivalový maratón odštartoval domáci Christoph Cech Jazz Orchestra Project (Christoph Cech - klavír, kompozície a vedúci, Thessa Habeler - spev, husle,  Simon Frick - husle, el. husle, Jelena Popržan - quintonová viola, spev, Katharina Baschinger - diatonická harmonika,  Valentina Cinquini - koncertná harfa,  Markus Pechmann a Johann Öttl - trúbka, krídlovka,  Alois Eberl a Daniel Holzleitner - trombón,  Florian Fennes, Ilse Riedler, Yvonne Moriel a Chris Kronreif - saxofón, Philipp Wohofsky - klávesové nástroje,  Andi Erd - gitara,  Philipp Kienberger - basgitara a  Andi Senn - bicie nástroje), ktorý pôsobí ako jedna veľká rodina. Kompozično-aranžérske majstrovstvo Christoph Cecha ma dokáže neustále prekvapovať a udivovať, pretože vždy s každým programom prináša niečo nové, neopozerané a vstupuje na nové územia! Super výkony a super sound - to je skvelá vizitka vystúpenia 2. big bandu na festivale! Pre mňa 3. vrchol festivalu!

Christoph Cech © Patrick ŠpankoChristoph Cech © Patrick Španko
Christoph Cech Jazz Orchestra Project © Patrick ŠpankoChristoph Cech Jazz Orchestra Project © Patrick Španko

Vo vystúpení nastupujúcej európskej hviezdy trúbky, ktorou bezpochyby vo svojom mladom veku 27 rokov Alba Careta je, je najcennejšou devízou to, že všetci členovia jej kapely sú z jedného mesta a majú spoločné korene a nádherný celistvý sound! Alba Careta Group (Alba Careta - trúbka, spev, Lucas Martínez - tenor saxofón, Roger Santacana - klavír, Giuseppe Campisi - kontrabas a Josep Cordobés - bicie nástroje) prišla predstaviť svoj najnovší album Origens, ktorý je plný precítených príbehov a ktoré vychádzajú priamo zo srdca Alby Carety! Pre mňa 4. vrchol festivalu!

Alba Careta Group © Patrick ŠpankoAlba Careta Group © Patrick Španko
Alba Careta © Patrick ŠpankoAlba Careta © Patrick Španko

3. big bandom na festivale bol nórsky Trondheim Jazzorchestra (Sofia Jernberg - hlas,  Mette Rasmussen - alt saxofón,  Eirik Hegdal - barytón saxofón, Eivind Lønning - trúbka,  Josefin Runsteen - husle, viola, Hans Hulbækmoe - bicie nástroje,  Ole M Vågan - kontrabas, Anja Lauvdal - syntetizátor/elektronika, Daniel Herskedal - tuba,  Jonas Kullhammar - tenor saxofón, flauta, Henriette Eilertsen - flauta,  Joel Ring - violoncello, Karl Hjalmar Nyberg - tenor saxofón a Ingar Hunskaar - zvukár), ktorý vystúpil s americkým klaviristom Jason Moranom, ktorého skladby zahral tento popredný európsky big band v aranžmánoch Ole M Vågana. Trondheim Jazzorchestra & Jason Moran debutovali s týmto programom na tohtoročnom Oslo Jazz Festivale. Kvalita tohto big bandi je obrovská a krátko by som napísal iba "rozmanitosť v jednote a jednota v rozmanitosti!" Pre mňa 5. vrchol festivalu!

Jason Moran © Patrick ŠpankoJason Moran © Patrick Španko
 Trondheim Jazzorchestra and J.Moran © Patrick Španko Trondheim Jazzorchestra and Jason Moran © Patrick Španko
Daniel Herskadal © Patrick ŠpankoDaniel Herskadal © Patrick Španko
Sofia Jernberg © Patrick ŠpankoSofia Jernberg © Patrick Španko

Záver sobotňajšieho večera prinieslo americké kvarteto Isaiah Collier & The Chosen Few (Isaiah Collier - soprán a tenor saxofón,  Jordan Williams - klavír, Jeremiah Hunt - kontrabas a Michael Shekwoaga Ode - bicie nástroje). Pre mňa absolútne nová tvár tohto chicagského skladateľa a saxofonistu, ktorý nahral svoj najnovší album v deň narodenín Johna Coltranea v štúdiu Rudyho van Geldera. Radikálnu energiu "hardcore spirituálneho jazzu" tohto albumu Cosmic Transitions čerpá 24-ročný saxofonista a skupina The Chosen Few aj z gospelu a z pokračujúceho boja proti rasizmu a akémukoľvek útlaku: Zdvihni každý hlas a spievaj. Pre mňa to bol nárez od prvej noty po poslednú a 5. vrchol festivalu!

Isaiah Collier © Patrick ŠpankoIsaiah Collier © Patrick Španko
Isaiah Collier and The Chosen Few © Patrick ŠpankoIsaiah Collier and The Chosen Few © Patrick Španko

Nedeľný koncertný bašavel otvoril pomerne nezvyčajne obsadený big band Gard Nilssen's Supersonic Orchestra (Håkon Mjåset Johansen, Hans Hulbækmo a Gard Nilssen - bicie nástroje, Petter Eldh, Ole Morten Vågan a Ingebrigt Håker Flaten - kontrabas,  Signe Emmeluth Krunderup, Eirik Hegdal, Per "Texas" Johansson, Kjetil Møster, Mette Rasmussen, Maciej Obara a André Roligheten - saxofóny, Thomas Johansson a Goran Kajfes - trúbka a Erik Johannessen - trombón), ktorý pracuje s tromi rfytmikami a s poprednými sólistami zo štyroch krajín Európy - Nórsko, Švédsko, Dánsko a Poľsko. Autorom všetkých kompozícií bol Gard Nilssen, ktorý skvele dirigoval toto 17-členné telesom ktoré malo vynikajúci sound a skvelú súhru a kompaktnosť. Ich mottom je "Ak pozorne počúvate, hudba je vaša". Cítili sme napätie, emócie, drive - jednoducho sa stále niečo na pódiu dialo a bol to pre mňa 6. vrchol festivalu!

Ole Morten Vagan © Patrick ŠpankoOle Morten Vagan © Patrick Španko
Gard Nilssen © Patrick ŠpankoGard Nilssen © Patrick Španko
Mette Rasmussen © Patrick ŠpankoMette Rasmussen © Patrick Španko
Gard Nilssen´s Supersonic Orchestra © Patrick ŠpankoGard Nilssen´s Supersonic Orchestra © Patrick Španko

Po mohutnom a plnom sounde prišlo na pódium kvinteto z Francúzska - Vincent Courtois "Finis Terrae" (Vincent Courtois - violoncello,  Robin Fincker - klarinet, saxofón, Sophie Bernado - fagot, Janick Martin - akordeón a Sylvain Lemêtre - bicie nástroje). "Finis Terrae" - Koniec sveta, je názov dokumentárneho nemého filmu Jeana Epsteina, od ktorého uvedenia čoskoro uplynie sto rokov. Pri pustom bretónskom pobreží bojujú štyria rybári s morskými riasami, sami so sebou a s prírodnými živlami - dramatické scény, pôsobivé zábery. Francúzsky violoncellista a skladateľ Vincent Courtois sa nechal inšpirovať k napísaniu tohto filmového koncertu, v ktorom jeho kvinteto ani tak neilustruje, ako skôr podporuje a komunikuje s filmovým svetom, magickosťou.

Vincent Coutois Group © Patrick ŠpankoVincent Coutois Group © Patrick Španko
Vincent Coutois © Patrick ŠpankoVincent Coutois © Patrick Španko

Predposledným vystúpením na festivale bol koncert kvarteta ØKSE (Mette Rasmussen - alt saxofón, Savannah Harris - bicie nástroje, Petter Eldh - kontrabas a Val Jeanty - SoundChemist), ktorý bol zároveň aj objednávkou pre Mette Rasmussen & Savannah Harris, takže šlo o svetovú premiéru vytvorenú pre Jazz Festival Saalfelden. ØKSE znamená v dánčine sekera. Ide nielen o tento prvotný ľudský nástroj, ale prinajmenšom aj Ashé, životná energia Jorubov, rieka, ktorá nesie zasvätených životom.

OKSE © Patrick ŠpankoOKSE © Patrick Španko
Val Jeanty © Patrick ŠpankoVal Jeanty © Patrick Španko

Záver festivalu patri americkému klavírnemu Vijay Iyer Triu (Vijay Iyer - klavír, Matt Brewer - kontrabas a Jeremy Dutton - bicie nástroje). Ich hudobná výpoveď je kompaktná a rozmanitá. Pred desiatimi rokmi Vijay Iyer ako prvý hudobník v histórii vyhral anketu Downbeat Poll v najmenej piatich kategóriách, je považovaný nielen za jedného z najnadanejších klavírnych improvizátorov, ale je brilantný aj ako skladateľ na pomedzí klasiky a jazzu. Politický aktivizmus syna indických prisťahovalcov žijúceho v Harleme, jeho boj za lepší, spravodlivejší svet, ktorý sa stal umením, robí komplexnú krásu hudby jeho súčasného tria s kontrabasistom Mattom Brewerom z Nového Zélandu a bubeníkom Jeremym Duttonom z Texasu ešte intenzívnejšou. Nádhera a zároveň môj 7. vrchol festivalu! Na Jazz Festival Saalfelden sa ozaj oplatí prísť - zažijete a počujete tu to, čo na iných festivaloch nie!

Vijay Iyer © Patrick ŠpankoVijay Iyer © Patrick Španko
Matt Brewer a Jeremy Dutton © Patrick ŠpankoMatt Brewer a Jeremy Dutton © Patrick Španko