BMC Records, 2023 15.05.2024
Ako sme spomínali už v predošlej recenzii, v roku 2023 sa mohli jazzoví fanúšikovia tešiť z dvoch pokračovaní kreatívnej série TransEuropeExpress Ensemble od nemeckého klaviristu a skladateľa Hans Lüdemanna, ktorý je známy svojim inovatívnym prístupom k jazzu a súčasnej hudbe. S bohatým zázemím v klasickej hudbe Lüdemann hladko spája prvky rôznych žánrov a vytvára strhujúce a dynamické kompozície. Jeho diela často prenikajú do hĺbky rôznych rytmických a harmonických nuáns, improvizácií a uchvacujú publikum na celom svete. Tretí diel oslavuje prieniky s krajinou, ktorá je obzvlášť bohatá na hudobnú históriu – Taliansko. Do úlohy hlavných hostí si Lüdemann pozval legendárnu klaviristku Ritu Marcotulli a jedného z najinovatívnejších a najvyhľadávanejších akordeonistov moderného jazzu – Luciana Biondiniho. Album On The Edges 3 je očarujúca plavba do sfér hudobnej inovácie, ktorá plynule spája žánre a kultúrne vplyvy, aby vytvorila skutočne podmanivý zážitok z počúvania. Hans Lüdemann spolu s TransEuropeExpress Ensemble, Ritou Marcotulli a Lucianom Biondinim posúva hranice konvenčného jazzu a world music. Od chvíle, keď sa album začína, je zrejmé, že zúčastnení hudobníci sú na misii preskúmať zvukové možnosti a hľadať zaujímavé prieniky jazzu a talianskych inšpirácii. Z chladného severu sa cestovateľský hudobný express presunul v tretej časti do teplej oblasti Stredozemného mora a konkrétne krajiny plnej temperamentu. Odzrkadlilo sa to aj hudobne v podobe spevnejších a melodickejších kompozícií. Skladby čerpajú z rytmickej hravosti a viac vsádzajú na kratšie frázy. Pôvodné okteto sa v tomto diely zmenšilo na septeto - na tomto albume chýba gitarista Ronny Graupe, ale pravdepodobne dva klavíry a akordeón sú viac než dosť harmonických nástrojov. Jedným z veľkých rozdielov tohto albumu je, že kompozície využívajú viac členitý sound ansámblu. Lüdemann vsadil teraz viac na prácu s jednotlivými skupinkami nástrojov a necháva v skladbách viac priestoru. Rita in Paris je jednou z najočarujúcejších skladieb albumu, najmä pre svoju pestrosť a všestrannosť. Naprieč ôsmimi minútami sa poslucháč presúva cez ráznu rytmickú tému až k melancholicko-melodickému jadru a naspäť. Hravá kompozícia je naratívnym príbehom a poskytne poslucháčovi množstvo nečakaných kontrastov a zvratov. Pozornosti určite neujde aj Collisione mondiale, kde statický figuratívny klavír poskytuje harmonicko-rytmický základ a nad ním Lüdemann experimentuje s vrstvením melodických nápadov, ale prekvapivo aj viac modulovaným elektronickým soundom sláčikov. Pestrosť farieb dopĺňa aj perkusivna hra na tlmenom, preparovanom klavíri. Skladba nie je odvážna len melodicky a zvukomaľbou, ale aj harmonicky zdanlivo statický sprievod sa vždy posunie o pár tónov a tak zmoduluje do vzdialených tónin. Výrazné kontrasty, fragmentovanosť a aditívne formy sú pre celý album veľmi charakteristické, no najviac ich môžeme vnímať v kompozícii Frammenti. Lüdemann sa inšpiroval rozličnými miestami, architektúrou a všetkým, čo môžeme absorbovať pri pobite v Ríme. Osobne ma ešte veľmi prekvapila a zaujala skladba To be or not to have. Autor tu siahol po zvukovo zaujímavom estetickom prvku, a to, že v melódii témy použil mierne rozladené dychy a podporil ich aj rozladeným klavírom. Ich spojenie tak vytvorilo úplne novú paletu farieb v už aj tak dosť pestrom albume. Prekvapivo mierne posunuté nasadzovanie pod tónom, či nad tónom dotvára celkový charakter tejto zvláštnej kompozície a v jej kontexte pôsobí originálne, ba dokonca až krásne. Napriek exploratívnej a experimentálnej povahe albumu On The Edges 3 nikdy nepôsobí nedostupne a vzdialene. Práve naopak, svojimi melódiami a rytmickou invenčnosťou pozýva poslucháča, aby preskúmal nové zvukové krajiny.
Hrajú:
Hans Lüdemann – klavír, virtuálny klavír
Yves Robert – trombón
Silke Eberhard – alt saxofón, klarinet
Alexandra Grimal – soprán a tenor saxofón
Régis Huby – husle a elektronika
Sébastien Boisseau – kontrabas
Dejan Terzic – bicie, perkusie
Rita Marcotulli – klavír
Luciano Biondini – akordeón