Traumton Records, 2022 11.11.2022
Ruská rodáčka pôsobiaca v Nemecku, klaviristka a skladateľka Olga Reznichenko (* 1989), je jednou z nových osobností formujúcich sa na nemeckej jazzovej scéne. Reznichenko v mladosti študovala klasickú hudbu, ale neskôr prešla k jazzu. Študovala pod vedením Richie Beiracha a Michael Wollneho na univerzite v Liepzigu. Uchvátila ju najmä spontaneita jazzu, ktorá je prítomná aj v jej hudbe a improvizácii. Pre svoj debut sa rozhodla pre zostavu klasického jazzového tria – klavír, kontrabas a bicie nástroje. Debutový album s názvom Somnambule, čo znamená v preklade námesačný, však nie je len akýmsi snením plným jemných melódii. Reznichenko je veľmi všestranná umelkyňa a často siaha po veľkých kontrastoch od komplikovaných nápadov k strohému minimalizmu alebo od dynamického úderu k jemným tónom akoby hraným pierkom. Somnambule ponúka 8 autorských kompozícii z pera líderky. Album otvára skladba Liquid Salt Sleeps Lost, ktorá je lyricko - melancholickým zasneným úvodom. No skladba v sebe nesie zaujímavú diverzitu - na jednej strane je jemná, náladová, no miestami prenikajú záblesky energickej, živej hry. Tento kontrast vytvára zaujímavú dichotómiu, ktorá je charakteristickým prvkom albumu. Tieto fragmenty sa plne zhmotnia v nasledujúcej kompozícii Restless Stone Stops Motion, ktorá už stojí na živšom groove, no zaujímavo je statická v repetitivných useknutých staccatových frázach klavíru, ktoré dávajú kompozícii minimalisticky charakter a dojem akoby preskakovala ihla na gramofóne v slučke. Tento moment sa však rozplynie v dynamickej improvizácii v podaní Reznichenko, ktorá má veľký cit pre vedenie melódie, ale vie v správnych momentoch kontrastne zrýchliť, zahustiť hru o behy. Jej hra je neustále zaujímavo poetická, jednoduchá a virtuózna zároveň. Album je vynikajúcou manifestáciou moderného jazzového tria, ktorého sound vychádza jasne z koreňov jazzového jazyka, no nebojí sa vybočovať aj smerom k ambientu, modernej populárnej hudbe, minimalizmu, či rocku. Sú to však len akési obohacujúce prvky a jazz a improvizácia tu majú prvé miesto. Nechýba tu však aj nádych moderných grooveov a zvukovej estetiky, prepojenej na jazzový mainstream. One Hit Backlash je skvelou ukážkou ako kontrastne, dynamicky a expresívne sa Reznichenko dokáže vyjadrovať. Revúce plné harmónie s mierne disonantným charakterom, nesú istý rockový podtón, ktorý je podporený skvelou dynamickou rytmickou sekciou. Nasledujúca skladba Ground Most Must Take vynikajúco balansuje túto nahromadenú energiu meditatívnou, mystickou baladou s flautovým tónom držaným v pozadí. V duchu minimalizmu je táto skladba úplne opačný protipól, ktorý sa v zapätí premení na nepoznanie v gradácii. To je však to, čo je na tomto albume také očarujúce a krásne. Celý album a aj skladby samotné sú akoby živý organizmus, ktorý sa neustále premieňa vo vyvážených kontrastoch, či už ide o rytmus, melódie, dynamiku, harmóniu, komplexnosť. Je to veľmi impozantný, ambiciózny debut plný moderného akustického jazzu s množstvom chytľavých melódii, rytmických a harmonických grooveov, ktoré vás zaskočia svojou farbou. Olga Reznichenko má vlastný estetický vkus a tento album je ho plný. Určite dajte šancu tomuto skvelému rodiacemu sa talentu!
Hrajú:
Olga Reznichenko – klavír
Lorenz Heigenhuber – kontrabas
Maximilian Stadtfeld – bicie nástroje