Nguyên Lê, legendárny virtuózny gitarista a skladateľ, zanechal nezmazateľnú stopu vo svete jazzu a fusion hudby. Lê sa narodil v Paríži v roku 1959 vietnamským rodičom. Jedinečný pôvod a rozmanité kultúrne vplyvy boli hnacou silou jeho inovatívnej a podmanivej hudobnej cesty. Lê sa začal zaujímať o hudbu už v ranom veku a na gitare začal hrať, keď mal 15 rokov. Inšpiráciu čerpal od veľkých gitaristov ako Wes Montgomery a Jimi Hendrix, no ponoril sa aj do sfér rocku, blues a tradičnej vietnamskej hudby. Táto eklektická zmes žánrov položila základ jeho osobitému štýlu, ktorý sa vyznačuje bezproblémovým spojením rôznych hudobných prvkov. V 80. rokoch Lê debutoval ako profesionálny hudobník a rýchlo si získal uznanie pre svoju technickú zdatnosť a bezhraničnú kreativitu. Spolupracoval s renomovanými umelcami ako Marc Johnson, Carla Bley a Randy Brecker, čím si rozšíril svoje hudobné obzory a zdokonalil svoje remeslo. Lê preukázal schopnosť spojiť tradičnú vietnamskú hudbu so súčasným jazzom a fusion, čím vytvoril fascinujúci a evokujúci zvuk. Vo svojej tvorbe nielenže demonštroval neuveriteľné gitarové schopnosti, ale ukázal aj talent skladateľa a aranžéra. Dostalo sa mu širokého uznania a Lê sa stal priekopníkom na svetovej hudobnej scéne. Okrem svojej sólovej práce je Lê tiež vyhľadávaným sidemanom a svojim talentom prispel k mnohým projektom naprieč rôznymi žánrami. Je známy svojou schopnosťou vniesť svoj osobitý štýl do akéhokoľvek hudobného kontextu, pričom vždy pridá nový a nečakaný rozmer. Nguyên Lê naďalej posúva hranice jazzu a fusion, spolupracuje s umelcami z celého sveta a skúma rozmanité hudobné tradície, čo ilustruje jeho inovatívny prístup a ochotu experimentovať s novými zvukmi a nápadmi. V exkluzívnom rozhovore sa s nami porozprával o jeho špecifickom prístupe, gitarovom zvuku, najnovšom albume
Silk and Sand, ale aj načrtol, čo považuje za dôležité pre súčasných umelcov.
* Máte veľmi unikátny sound na gitare, čo je podľa vás jeho najdôležitejšou súčasťou a čo ho formovalo?
Nguyên Lê: "K tomu prispelo viacero aspektov. Ak sa bavíme o zvuku mojej gitary a spôsobe akým na nej hrám, tak si myslím, že sú tam také dva najdôležitejšie aspekty, ktoré k tomu prispeli. Prvým je to, že som bol odjakživa fascinovaný expresivitou vokálu a snažím sa to preniesť na gitaru. Každú frázu sa snažím hrať takým spôsobom, aby to pripomínalo spev. Mojím snom by bolo, že by som na gitare naozaj spieval. Druhá dôležitá vec, ktorá mi pomohla skonštruovať môj osobitý sound je tradičná hudba. Samozrejme, ja som jazzový umelec a vyrástol som s tým, že hudbu a gitaru som spoznával práve cez jazz, ale zároveň som bol vždy fascinovaný hudobnou rozmanitosťou ostatných kultúr z celého sveta. Tam je naozaj veľa toho, čo sa môžete naučiť a ja stále študujem, samozrejme, predovšetkým svoje vlastné korene, teda vietnamské tradície, ale aj množstvo iných kultúr napríklad africká a indická. Tieto prvky, ktoré sa naučím sa následne snažím implementovať do svojho hrania a toto všetko v konečnom dôsledku prispelo k formovaniu môjho soundu, tak ako ho počujete."
Nguyên Lê © Patrick Španko
Nguyên Lê © Patrick Španko
* Spomínali ste svoje korene, ste v kontakte s vietnamskou hudobnou scénou?
NL: "Áno, mal som možnosť hrať s vietnamskými jazzmenmi v roku 2011, keď ma pozvali prezentovať moju hudbu s miestnymi umelcami na podujatie do Hanoja. Všetci tí skvelí miestni umelci si museli nacvičiť moju hudbu a bola to veľmi obohacujúca, skvelá skúsenosť. Vo Vietname som bol už aj predtým myslím v roku 2004, ale vtedy som mal normálny koncert so svojou kapelou a len som priletel a odletel. V roku 2011 som naozaj prenikol do hĺbky miestnej hudobnej komunity a veľa som tam objavil. Hral som s tradičnými aj jazzovými umelcami. Bol to dôležitý krok v mojom živote, pretože som objavil, že pre mnohých hudobníkov tam veľa znamenám. Stretol som sa tam s mnohými jazzmenmi, tradičnými umelcami, popovými umelcami, s ktorými nejakým spôsobom moja hudba rezonuje, čo bolo pre mňa obohacujúce a veľa sme sa navzájom od seba naučili. Naposledy som tam bol asi len pred tromi mesiacmi, keď som tam koncertoval s viacerými spevákmi."
* Ako tam vyzerá jazzová komunita?
NL: "Je veľmi maličká. Vo Vietname spôsobili problémy vojny a komunistický režim, vďaka ktorým bol izolovaný. Je tomu len možno 10 – 15 rokov, čo sa krajina začala otvárať okolitému svetu. Samozrejme jazz tu nebol veľmi vítaný, nakoľko sa na túto hudbu nazeralo ako na hudbu útočníkov. Po dlhý čas bolo problematické dostať sa k jazzu vo Vietname. Samozrejme, napriek tomu tam boli jazzoví nadšenci a milovníci tohto žánru, ktorí ho do Vietnamu dostali. V dnešnej dobe je to omnoho jednoduchšie najmä vďaka internetu. Sú tam niektorí naozaj vynikajúci jazzoví umelci a tí najlepší chodia študovať na Berklee College of Music. Spoznal som tam vynikajúceho gitaristu a bubeníka, ktorí tam teraz obaja študujú. Taktiež majú jazzový klub v Hanoji. Ešte jeden bol aj v Hočiminovom meste, ale už nefunguje. Takže je to veľmi malá komunita, ale je tam."
Nguyên Lê © Patrick Španko
Nguyên Lê © Patrick Španko
* Vy používate veľmi zvláštnu gitaru Tao. Je ešte stále vaším hlavným nástrojom? Čo sú jej najväčšie výhody?
NL: "Gitary Tao boli pre mňa špecificky navrhnuté francúzskym nástrojárom Julienom Gendreom. Tieto nástroje mi vytvoril s veľkou úctou a venovaním, až v takom rozsahu, že študoval moju kariéru, históriu, moju hudbu a
moje koncepty, aby všetky tieto elementy vložil do týchto jedinečných gitár. Teda tieto gitary sú akoby mojim predlžením a súčasťou mňa. Na týchto gitarách sa hrá fantasticky, pretože tie gitary - to som proste ja! Smutná správa je, že mi urobil tri gitary, jednu akustickú a dve elektrické a jednu z tých elektrických gitár mi minulý rok ukradli. Teraz však pracujem s ďalším nástrojárom, ktorý mi vyrobí gitaru na mieru."
* Bude rovnako esteticky odvážna ako Tao gitary?
NL: "Tento nástrojár je veľmi odlišný, pochádza z Belgicka a zhodou okolnosti jeho gitary sa tiež volajú Tao. Pracuje však s japonskou estetikou a jeho koncepty sú veľmi minimalistické, čiže asi to nebude až také odvážne a do oka bijúce ako moje predošlé Tao gitary, ale verím, že rovnako bude aj táto gitara so mnou rezonovať a stane sa mojou predlženou končatinou."
Nguyên Lê © Patrick Španko
Nguyên Lê © Patrick Španko
* Stále hľadáte nové efekty a zariadenia?
NL: "Áno, ja som jeden z tých gitaristov, ktorý je posadnutý nástrojmi, zariadeniami a efektami. Vždy hľadám nejaké nové zvukové možnosti, ktoré sa dobre dopĺňajú s mojim gitarovým prístupom a soundom. Ja na zvuk používam Fractal AXE-Fx III a vlastním aj všetky predošlé verzie od Fractal Audio. Je to veľmi otvorené a všestranné zariadenie. Samozrejme jeho nastavenie je zložité. Neustále aktualizácie prinášajú vždy nové zvukové možnosti a ja rád pracujem a hľadám spôsoby ako ich využiť v mojej hudbe a hraní."
* Už sa dotýkame aj ďalšej témy. Aký máte postoj k digitálnej modulácii? Vidíte v tom budúcnosť gitarového zvuku?
NL: "Môžem povedať len za seba, že pre mňa to naozaj je budúcnosť. Množstvo efektov a zvukov, ktoré používam vo svojom hraní, by nebolo možné docieliť analógovo. Je to fantastické mať to všetko k dispozícii v jednom zariadení. O takýchto možnostiach som sníval, keď som začínal hrať na gitare. Samozrejme, nezavrhujem klasický zosilňovač a analógové efekty, oni majú stále svoje využitie. Ono to záleží aj od žánru a štýlu hudby, ktorý chcem ísť práve hrať. Ak by som mal hrať len blues, určite siahnem po reálnom kombe. Pre svoju hudbu však využívam AXE-Fx a ide so mnou všade na turné rovno do PA systému danej sály alebo klubu. Samozrejme v tom prípade nie som jediný, kto sa podieľa na mojom celkovom zvuku."
Nguyên Lê © Patrick Španko
Nguyên Lê © Patrick Španko