Klavirista a skladateľ Béla Szakcsi Lakatos !!!

Klavirista a skladateľ Béla Szakcsi Lakatos !!!
Béla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko

„Jazz zahrnul všetko a už sa sám nemám kam ďalej posunúť ...“   30.03.2020

Maďarský klavirista – Béla Szakci Lakatos je právom označovaný za legendu maďarského jazzu. Virtuózny klavirista si za dlhé roky pôsobenia vyslúžil niekoľko prestížnych ocenení ako: Cena Kossuth, ktorá je najvyšším ocenením udelená štátom za šírenie a zveľaďovanie maďarskej kultúry a okrem toho je držiteľom aj významnej ceny Ferenca Liszta. Ocenenia sú len reflexiou jeho jedinečného príspevku do sveta hudby, ktorý zasiahol nie len jazz, ale aj vo veľkej miere klasickú hudbu a iné žánre. To sa ukazuje aj v jeho vynikajúcom hernom štýle a jazyku, ktorý združuje všetky jeho dlhoročné skúsenosti s hudbou. Na festivale Are You Free? v Dunajskej strede som mal tu česť vypočuť si jeho koncert a pochopil som z prvej ruky, prečo je tak váženou osobou. Jeho tvorba, virtuozita, zmysel a cit pre hudbu, sú úplne nadčasové a bolo počuť, že aký veľký prehľad má o staršom, ale aj súčasnom umení. To sa mi len potvrdilo pri osobnom rozhovore, v ktorom sme stihli rozobrať jeho názor na súčasný jazz a moderné technológie zasahujúce do sveta hudby. Taktiež porozprával i o svojich najdôležitejších hudobných vplyvoch.

* Chcem vám pogratulovať k skvelému koncertu - veľmi ma zaujalo akým spôsobom pracujete s klavírom, využívate všetky jeho registre a plný dynamický rozsah.
Béla Szakcsi Lakatos: "O to sa neustále usilujem. Pramení to z mojej veľkej lásky ku klavíru a veľmi nerád by som niečo z neho vynechal (smiech)."

Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko
Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko

* Z hudby som mal niekedy pocit, akoby mala taký filmový charakter a rozprávala príbeh.
BSL: "Keď hrám, neuvažujem nad nejakým konkrétnym príbehom alebo podobne. Muzikanti zvyknú premýšľať o technickej stránke hudby – harmónia, melódia, rytmika. Ja sa skôr snažím o to, aby moja hudba vyžarovala nejakú energiu, ktorá fyzicky a veľmi konkrétne nejako toho človeka zasiahne. Konkrétne snažím sa preniesť na poslucháča energiu a pocity, ktoré prežívam ja, keď ju hrám. Technicky som zdatný hráč, ale keby som poslucháčom ponúkol len techniku, tak sa po 15 minútach začnú nudiť a pozerať po stenách. Keď však dosiahnem to, čo je mojím cieľom, že publikum pociťuje tu energiu a je vtiahnuté do samotného diania, vtedy som dosiahol svoj zámer. To sa ale bohužiaľ nijako nedá naučiť na žiadnej škole."

* Musím povedať, že aj dnes sa vám to podarilo.
BSL: "Vždy sa mi to podarí, je to aj o prístupe. Veľa veľkých umelcov vždy hovorí, že koncert musí mať gradáciu. Ja koncert začínam hneď ako sa hovorí in medias res a to podľa mňa poslucháča osloví. Keď hrám sólo, podarí sa to hneď, s kapelou sa to docieľuje už ťažšie, ale mám pocit, že aj tam sa mi to darí. Aktuálne mám zaujímavý projekt, kde hrám na Fender Rhodes v zostave s trúbkou, gitarou, kontrabasom a bicími nástrojmi a tam sa mi to darí tiež. Dobrým príkladom na túto tému je napríklad Mick Jagger a Rolling Stones. Oni v podstate nie sú nejako veľmi technicky zdatní hudobníci, ale keď majú vystúpenie, je to silná energia, ktorá okamžite vtiahne poslucháčov. Toto zvládnuť je naozaj pravé umenie! To isté platí aj u hercov. Niektorí majú takú silnú energiu, že len sa objavia na pódiu a už je divák okamžite vtiahnutý do diania. Presne o toto ide aj mne."

Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko
Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko



* Kto vás najviac ovplyvnil v jazze?
BSL: "Samozrejme najviac klaviristi - Keith Jerett, Herbie Hancock a aj Miles Davis. Oni boli dôvodom prečo som sa vydal aj jazzovým smerom, pôvodne som chcel študovať a byť len klasickým klaviristom."

* Čo vás na jazze tak fascinovalo, že to zmenilo váš pôvodný plán?
BSL: "Možnosť improvizácie. Aj sa ma pýtali, či som niekedy oľutoval, že som neostal na konzervatóriu na klasickom štúdiu. Nikdy som to ani trochu neoľutoval. Už mi nikdy nikto nezoberie túžbu a schopnosť improvizovať. Je to neopísateľný pocit. Schopnosť improvizácie má ľudstvo všeobecne, bohužiaľ 70% ľudí túto možnosť spontánne improvizovať v každodennom živote nevyužíva. Improvizácia má svoje miesto v láske, v rozhodnutiach a mala by byť súčasťou nášho života. A ak sa to nedarí, potom bývajú ľudia nešťastní. Vďaka improvizácii žijem v dobrom a funkčnom manželstve."

Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko
Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko



* Vo vašom hudobnom výraze je veľmi počuť vplyv klasickej hudby, predovšetkým maďarskej klavírnej školy ako Béla Bartók, György Ligeti, György Kurtág. Akú veľkú úlohu zohrali pri vašom hudobnom formovaní?
BSL: "Veľmi veľkú. Najmä Bartók, Stravinskij, Kurtág. S G György Kurtágom sa poznám aj osobne. Ja som mu aj improvizoval, poznám jeho partitúry a jeho hudbu veľmi dôverne. Bolo pre mňa veľkou cťou, že som na Balatone počas Dní Kurtága mohol hrať s ním a improvizovať. Pri improvizáciách som samozrejme vychádzal z jeho hudby. Po koncerte za mnou prišiel a osobne mi povedal: dnes som sa veľa naučil. Dlho som premýšľal nad tým, prečo mi to vlastne povedal. Prišiel som na to, že on a viacerí skladatelia nie sú tak dobrí improvizátori a ceruzka ich niekedy veľmi brzdí. Jeho pravdepodobne oslovilo to, že vedel, že je to improvizácia a napriek tomu tam stále cítil svoju hudbu. Čo sa týka ešte toho vplyvu, tak Kurtág, Eötvös, Ligeti je veľmi silná trojka aj vo svetovom kontexte a samozrejme aj mňa veľmi výrazne ovplyvnila vo vývoji. Bartók to je kapitola sama o sebe. Podľa mňa to bol vôbec prvý world music hudobník a skladateľ. Pre Bartóka bol stavebný kameň Beethoven a celé 19. storočie, takže z jeho hudby sa dá veľa naučiť. Ešte chcem len podotknúť, že niektorí hovoria, že obohatil teda tých veľkých klasikov 19. storočia o maďarskú ľudovú hudbu. Nie, on ju obohatil o svetovú ľudovú hudbu, pretože zbieral ľudovú hudbu z Bulharska, Rumunska, arabského sveta, Turecka, Ukrajiny a iných krajín. Dôležité je však, že v jeho tvorbe sa mu podarilo tieto vplyvy aj navzájom prepájať, dokonca viacero žánrov a aj jazz. Preto je vôbec prvým skladateľom a hudobníkom world music. To je aj dôvod prečo ku mne jeho tvorba tak veľmi prehovára."

Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko
Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko



* Okrem toho vás ovplyvnil aj niekto iný?
BSL: "Ja mám to šťastie, že už som starý a ešte som mal možnosť počuť Stockhausena, Stravinskijeho až po Johna Coltranea, Rolling Stones, Animals. Niektorí moji kolegovia sa až čudujú, že počúvam také veci ako The Animlas a Rolling Stones, ale podľa mňa ma to obohacuje a to všetko sa snažím skĺbiť v mojom hudobnom výraze. Práve vďaka môjmu veku a skúsenostiam si myslím, že som na to spôsobilý a môžem si dovoliť takto skúšať a pracovať v celom spektre. Len teraz nedávno som dokončil svoju prvú operu pre symfonický orchester. Vymyslel som aj dej, ktorý je v krátkosti o tom, že ľudstvo si môže vždy vybrať dobrú a zlú cestu, ale rozhoduje sa vždy pre tu zlú. Už by bolo načase rozhodnúť sa pre tú dobrú. Názov tejto opery bude Strom poznania."

* Pri písaní tejto opery ste sa inšpirovali majstrami opery a jej históriou v Taliansku a Nemecku?
BSL: "Vôbec nie. Hudobne je to poňaté skôr moderne. Spev je veľmi melodický a zrozumiteľný, pretože posolstvo tej opery je veľmi dôležité a chcem, aby jej každý porozumel."

* Plánujete okrem spomínanej opery, inú novú hudbu?
BSL: "Bol som vôbec prvý, kto do Maďarska priniesol Fender Rhodes z New Yorku a hral som fusion. S týmto plánujem pokračovať, nie je to swing a je to veľmi moderná, zaujímavá hudba."

Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko
Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko



* S týmto projektom plánujete aj vydať album?
BSL: "Vydávať v dnešnej dobe klasický nosič, už nemá význam. Rôzne internetové zbierky majú 150 miliónov rôznych titulov a s tým sa nedá súperiť."

* Spojenie klasickej hudby a jazzu je pre vašu tvorbu veľmi dôležité. Ako vnímate to, že niektorí ľudia to považujú za dva úplne odlišné nespojiteľné svety?
BSL: "Je to pre mňa nepochopiteľné a ja aj mladých muzikantov vediem práve k takémuto prepojeniu. Dôvodov na to, prečo to je doslova nevyhnutné, je viacero. Ľudová hudba sa vo svojej podstate dostala k mantinelom a začala sa urbanizovať. Jazz zahrnul všetko a už sa sám nemal kam posunúť ďalej a to isté platí aj o klasickej hudbe. Populárna hudba sa javí, že sa stále vyvíja nejakým smerom. Samotné obecenstvo sa posúva a má záujem už o niečo iné. Práve kvôli mantinelom v jazze a klasickej hudbe sa podľa mňa tieto žánre majú spojiť. Ja očakávam, že za takých 20 až 50 rokov sa úplne spoja. Pred 30-timi rokmi, keď som žil v New Yorku, už tam sme o tom diskutovali s kolegami, že tento krok nastane. Netreba s tým však bojovať, každá doba má niečo svoje nové a treba to vedieť prijať."

* Aký je teda váš názor na súčasný jazz, ktorý sa javí ako eklektický a spája všetky rôzne žánre a štýly a dokonca aj iné formy umenia? Vnímate to ako kontinuitu vývoja alebo niečo, čo sa od jazzu už úplne odtrhlo?
BSL: "Samozrejme, že je to ďalší vývojoví stupeň. Veda je vždy trochu popredu voči umeniu. Tam už tento krok syntézy nastal. Špičkový fyzik je zároveň dobrý chemik a dokonca aj teológ."

Ďakujem za rozhovor.

Béla Szakcsi Lakatos © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi Lakatos © Patrick Španko
Béla Szakcsi a Peter © Patrick ŠpankoBéla Szakcsi a Peter © Patrick Španko