21.8.2022, Klarisky, Bratislava, SVK 29.08.2022
Siedmy ročník World Music Festival Bratislava prebiehajúci v dňoch 18. až 21. augusta 2022 v historickom centre Bratislavy priniesol skutočne bohatý program domáceho a medzinárodného obsadenia. Headlinerom festivalu a jednou z najväčších hviezd world music scény, bol africký gitarista, spevák a skladateľ Vieux Farka Touré (Mali), ktorý na festivale vystúpil v nedeľu večer na mieste, kde festival vo štvrtok začal, v koncertnej sieni kostola Klarisky.
Záverečný dvojkoncert festivalu otvoril projekt slovenského skladateľa – samouka Lukáša Bulka s názvom ALAPASTEL. Autor projektu naživo predstavil svoj vlaňajší, druhý štúdiový album s názvom Ceremony, ktorý vyšiel pod hlavičkou amerického vydavateľstva Lost Tribe Sound. Hudba Lukáša Bulka je zmesou experimentálneho ambientu, klasickej hudby a elektroniky, v ktorej využíva sample amerického sound healing umelca Richarda Grosmana, ale aj sample inšpirované šamanizmom Amazonie. Album Ceremony čarpá podnety z domorodých kultúr ale aj zo šamanských zvukových prejavov znejúcich počas indiánskych tribálnych liečivých obradov, ktoré autor sám zažil.
Lukáša Bulka na koncerte sprevádzali huslista Ján Kružliak a speváčka, tanečníčka a hráčka na fujaru a perkusie Kristína Kluvánek. Koncertnú sieň kostola Klarisky zaplavila hudba, ktorú môžeme označiť autorovými slovami ako liečivý ceremoniál hudobných meditácii a modlitieb za svet. Naozaj stačilo zavrieť oči a nechať sa unášať svetom liečivých zvukov a zvukových efektov. Husľové motívy a melodické vyhrávky, pískané melódie a upokojujúce zvuky fujary, klavíra, šejkrov a perkusívnych bubnov s voľnými rytmickými figúrami, dopĺňali zvukové efekty a hlboké sprievodné tóny, aby v poslucháčoch vytvorili očarujúco príjemnú a podmanivú meditatívnu, miestami aj zádumčivú atmosféru. Tú umocňoval anjelsky krásny vokál Kristíny Kluvánek a jej intuitívne tanečné a pohybové figúry. V záverečnej piesni ich koncertu sa k vystúpeniu pridali dve speváčky, členky speváckej skupiny NEHA a spoločne v pútavých viachlasoch interpretovali pieseň našich predkov s názvom Bride of the Mountains z prvého albumu Alapastel z roku 2018 (Hidden for the eyes).
Po krátkej technickej prestávke prišiel na scénu zlatý kliniec World Music Festivalu Bratislava Vieux Farka Touré, ktorý je synom slávneho Ali Farka Tourého, zakladateľa štýlu púštneho blues. Ten počas svojej kariéry získal 3 ocenenia Grammy a patril k medzinárodne najznámejším hudobníkom afrického kontinentu. Jeho hudba spájala tradičnú malijskú hudbu s afroamerickým blues. Vieux Farka Touré pokračuje vo veľkolepých šľapajach svojho otca, v roku 2010 vystúpil na otváracej ceremónii Majstrovstiev sveta vo futbale. Na jeho treťom štúdiovom albume The Secret (2011) hosťovali spevák a gitarista Dave Matthews, majster bluesovej slide gitary Derek Trucks či legenda jazzovej gitary John Scofield. V roku 2017 vyšiel album Samba, ktorý Vieux Farka Touré nahral naživo vo Woodstocku (pojem Samba v tomto prípade nesúvisí s brazílskym hudobným štýlom, ale znamená pomenovanie pre „druhého chlapca“, ktorým bol mladý Vieux Farka pomenovávaný vo svojej rodine).
Piesne zo svojho najnovšieho albumu Les Racines (Korene) prišiel Vieux Farka Touré predstaviť do Bratislavy. Po rokoch osobného hľadania a hudobného experimentovania zdôrazňuje dôležitosť tradičnej hudby a uvedomuje si, že všetka moderná hudba má pôvod vo svojich koreňoch. V textoch piesní Farka Touré spieva o svojej krajine Mali, o tradičných hodnotách, dôležitosti vzdelávania, o mieri, láske i vzájomnom porozumení ...
„Hendrixa Sahary“, ako Farka Tourého často označujú, na koncerte sprevádzali basgitarista Marshall Henry a bubeník Adama Koné. Prvé tri skladby predviedol Farka Touré kvôli akustike kostola so svojou elektro-akustickou gitarou v komornejšom duchu, do programu zaradil krásne melodické piesne, ktorým dominoval spevákov skutočne podmanivý hlas a jeho až magicky pôsobivé gitarové vyhrávky. Tie doprevádzala decentne groovujúca rytmika basgitaristu Marshalla Henryho a za perkusiami sediaceho Adama Koného. Od štvrtej skladby Farka Touré zobral do rúk svoju elektrickú gitaru značky Godin a bubeník si presadol za biciu súpravu. Neuveriteľne krásny feeling a tón Farka Tourého gitary so skvele zohratou rytmikou postupne naberali na intenzite.
Tradičná africká melodika spevu a neustále improvizované hendrixovské gitarové vyhrávky a sóla sa krásne prepájali s modernou dynamickou rytmikou. Hudbu tohto tria a ich vzájomnú komunikáciu bolo možné definovať ako čistá a spontánna radosť. Akordický podklad piesní charakterizoval tradičný modálny, predharmonický systém, v ktorom nad základným akordom prebiehajú pestré melodicko-rytmické vyhrávky. Občasné ďalšie pridané akordy zneli v tomto kontexte neobvykle sviežo. Pre mňa hudobne najsilnejším zážitkom bolo blues s tradičným 12/8 rytmom. Formu tohto blues však Farka Touré zámerne nepodriadil typickému 12-taktovému striedaniu troch akordov, ostal pri jednoduchšom pravidelnom podklade dvoch akordov. Avšak účinok takejto jednoduchej formy v ich podaní a v akustike siene bol ohromujúci a Farka Touré si s jeho okúzľujúcim hlasom, excelentnou gitarovou hrou a fantasticky zohratou kapelou úplne podmanil návštevníkov festivalu.
Na záver koncertu Farka Touré vyzval divákov aby sa postavili a svojim tancom reagovali na dianie na pódiu. Africké tanečné rytmy a priezračná melodika nenechali naozaj nikoho bez pohybu, koncertná sála sakrálneho priestoru Klarisiek sa roztancovala radosťou ako na afrických bohoslužbách. Burácajúcim aplauzom si návštevníci vytlieskali ešte jeden prídavok, pred ktorým sa Farka Touré spýtal, či si želajú oddychovú alebo tanečnú skladbu. Odpoveď bola jednoznačná a tak úplný záver festivalu bol oslavou vzájomnej a úprimnej hudobnej radosti.
Záverečný dvojkoncert sa niesol v duchu tradícií a skutočne uzdravujúcej atmosféry. Zatiaľ čo projekt Alapastel stavil na meditatívnu tradíciu šamanských prejavov, Vieux Farka Touré predviedol nevídane spontánnu pozitívnu hudobnú energiu prameniacu priamo z jeho osobnosti. Za tento neobyčajný zážitok patrí vďaka organizátorom World Music Festivalu Bratislava, pani riaditeľke Jarmile Vlčkovej a jej tímu. Návštevníkom tohto výnimočného hudobného podujatia prajem aj do ďalších ročníkov veľa podobných, nezabudnuteľných hudobných zážitkov.