4. - 5.8.2023, Muszla Koncertowa, Sopot, PL 14.09.2023
Tento rok som sa obzvlášť tešil na jedinečný poľský Sopot Molo Jazz Festival, pretože so sa ho zúčastnil už po štvrtý raz, ale po štyroch rokoch pauzy! Priamo na móle Baltického mora, na severe Poľska, v "rodisku" najstaršieho poľského jazzového festivalu (bolo to v roku 1956) sa tentoraz počas dvoch weekendových dní na začiatku augusta predstavilo vynikajúcich 8 poľských jazzových formácií moderného jazzu. Chodím sem rád, pretože dramaturg a riaditeľ festivalu Marcin Jacobson tu totiž prezentuje výlučne poľské formácie a tak návštevník dostane výdatnú porciu poľského jazzu v podobe skupín najmä z tzv. Trojmesta (Gdansk, Gdyna a Sopot) a vystúpení! Nechýbal ani už tradičný sobotný neworleánsky pochod starým mestom až k festivalovému pódiu. Atmosféra na jednotlivých vystúpeniach, ktoré sú všetky zadarmo, je žičlivá a úprimná! A navyše získam prehľad a utvrdím sa opäť o kvalite poľského jazzu, ktorý má svoju obchodnú značku – Polish Jazz! A tá vo svete jazzu niečo znamená! A počasie, nám prialo, hoci pár kvapkám sme neušli!
Piatok - 1. festivalový deň
Samotný festival odštartoval veru netradične, v neďalekom parku mal výstavu britský sochár Tony Cragg. No a medzi jeho sochami, využívajúch ich mohutnosť a priestorovosť, nám hrali striedavo spolu, inokedy samostatne – lotyšská tenor saxofonistka Inga Vamze a poľský trubkár Emil Miszk. Niekedy začínali vzdialení od seba aj pár desiatok mestrov, aby sa približovali a dávali tak priestor priestoru, v ktorom koncertovali. Nádherné spojenie jazzu a priestoru v prírode, podčiarknuté tým, že začali hrať tesne po silnom ďaždi!
Samotný XXVII. ročník Sopot Molo Jazz Festival 2023 potom otvoril na hlavnom pódiu súbor Adam Skorczewski Quintet (Adam Skorczewski - trúbka, Jakub Klemensiewicz - tenor saxofón, Dominik Kisiel - klavír, Bartosz Borzeszkowski - kontrabas a Jakub Krzanowski - bicie nástroje), ktorý sa prezentoval pôvodnou tvorbou z ich debutového albumu Stream of Consciousness z minulého roku. Skladby rýchle i pomalé, mnohovrstvené, mystické až majestástne, dávali dostatok priestoru pre sólové prezentácie celej päťky. Nikomu z publika však nemohla ujsť zohratosť kapely a nenápadno nápadná dominancia klaviristu Dominika Kisiela, v ktorom rastie budúca hviezdy poľskej jazzovej scény!
Trio Confusion Project (Michał Ciesielski - klavír, Piotr Gierszewski - basgitara, Adam Golicki - bicie a Cezary Gadzina - alt saxofón) z Graňska hrá spolu už vyše 10 rokov a na festivale sa prezentovalo najme skladbami z poslednéhoo - štvrtého albumu s názvom Confusion Project – Last. Trio predviedlo skvelý ťah na bránu vo sviežom fusion plného zvratov, ale po čase už sme nielen tušili tieto predvídateľné štruktúry. Značné oživenie priniesol hosť kapely - saxofonista Cezary Gadzina, ktorý vonkoncom nepodiezal vkus poslucháčov.
Konečne sa na pódiu ukázal aj ženský element a to Irka Zapolska Quartet + Franciszek Raczkowski (Irka Zapolska - spev, Jakub Klimiuk - gitara, Filip Arasimowicz - kontrabas, Roman Slefarski - bicie a Franciszek Raczkowski - klavír). Predviedli pesničky z čerstvo vydaného albumu Irka Zapolska Quartet - perception of preception, ktorý rozpráva príbeh o prevrátenom svete, sledujúc pritom groteskné bytosti, ktoré počas svojich dobrodružstiev stratili svoju identitu. O hudbu sa postarala dvojica Irka Zapolska - Dominik Kisiel, ktorého však na pódiu nahradil ako hosť klavirista Franciszek Raczkowski. Páčil sa mi výkon kapely a pekný a čistý spev Irky. Držím kvarteu všetky palce na neľahkej ceste vpred s neošúchaným konceptom jazzového pesničkárstva!
Záver piatkového festivalového večera patril o rok sedemdesiatnikovi Wojciechovi Staroniewiczovi, čo je saxofonista a skladateľ, ktorý stále prekvapuje publikum novými originálnymi hudobnými projektmi v širokom štýlovom spektre, zaznamenanými na ôsmich autorských albumoch. Wojciech Staroniewicz Strange Vacation Quintet (Wojciech Staroniewicz - tenor a soprán saxofón, Erik Johannessen - trombón, Dominik Bukowski - vibrafón, Konrad Żołnierek - kontrabas a Przemysław Jarosz - bicie). Počuli sme môjmu srdcu milý jazz, moderný, svieži, melodický a harmonicko bohatý, ktorý pohľadí. Wojciech tradične vsadil na vyváženosť kompozičnú a interpretačnú, kde dominovali saxofón, vibrafón a trombón. Koncept na oko veľmi jednoduchý - len to zahrať! Parádny záver večera!
Sobota - 2. festivalový deň
Pred sobotňajším bohatým festivalovým večerom, sa konal už tradičný neworleánsky pochod starým mestom s historickými vozidlami, kde na korbe jedného takisto sedeli harcovníci tradičného jazzu, aby rozdávali okoloidúcim radosť z jazzu! A medzi domácimi legendami jazzu nesmeli chýbať: saxofonista Przemek Dyakowski, saxofonista Adam Wendt, trubkár Piotr Nadolski a iní. Starí i mladí, domáci aj turisti z okolia či dokonca zo zahraničia sa prišli pozrieť na toto milé jazzové divadlo.
Prvou sobotňajšou formáciou na hlavnom pódiu Muszla Koncertowa bol Adam Wendt Choice Quartet (Adam Wendt - tenor a soprán saxofón, Pawel Tomasewski - klavír, Mariusz Bogdanowicz - kontrabas a Sebastian Frankiewicz - bicie). Adam Wendt sa prišiel pochváliť vlastnými skladbami zo svojho najnovšieho albumu My Choice, kde sa ukázal ako silný melodik, ktorý vie krásne vystavať každú kompozíciu, či už šikovne rytmicky rýchlu skladbu alebo pomalú baladu. Mne sa toto vystúpenie ohromne páčilo! Paráda!
Jedna z vychádzajúcich hviezd festivalu - skladateľ a klavirista Dominik Kisiel dostal veľmi správne svoj priestor na pódiu aj so svojoiu vlastnou formáciou - Dominik Kisiel Quintet (Dominik Kisiel - klavír, Liubou Tsudzila - klarinet, Jakub Klemensiewicz - barytón saxofón a Michał Bąk - kontrabas). V nej sa ukázal v úplne inom svetle, ako doterajší sideman. Vo formáte kvateta, ale bez bicích, vsadil na voľnejšie hudobné štruktúry. A ako vtipne poznamenal ešte pred koncertom moderátor festivalu Andrzej M. Hermann, týmto koncertom končí monopol Anat Cohen na klarinete! Predstavila sa totiž bieloruská klarinetistka Liubou Tsudzila, ktorá študovala na Akademia Muzyczna w Gdańsku. Bolo to náročnejšie, ale o to viac, pre mňa, zaujímavejšie.
Predposlednou vystupujúcou skupinou festivalu bol Jan Jarecki Oktet (Jan Jarecki - klavír, Agata Ławicka - trúbka, Tomasz Klepczyński - bas klarinet, Szymon Kowalik - tenor saxofón, David Toktowicz - soprán a alt saxofón, Dominik Łukaszczyk - trombón, Michał Aftyk - kontrabas a Roman Slefarski - bicie). Bolo to zároveň najväčšie zoskupenie na tohtoročnom Sopot Molo Jazz Festivale, aké vystúpilo. Taktovku v ňom pevne v rukách drží skladateľ a klavirista Jan Jarecki, ktorý sa rozhodol pre tento novovzniknutý koncertný projekt na poľskom jazzovom trhu napísať úplne nové skladby. Kapela je zložená z hudobných individualít, víťazov národných a medzinárodných súťaží, ktoré na pódiu vytvárajú ucelený hudobný celok. O jedinečnosti tohto projektu svedčí fakt, že ide o jediné jazzové okteto v Poľsku s takýmto nástrojovým obsadením. Štýlovo je hudobný materiál okteta syntézou swingu, groovu, atmosférických balád, afro-kubánskych prvkov, improvizácie a moderného zvuku. A dodávam ešte, že to bolo jednoducho super!
Záver festivalu malo v rukách, a musím povedať, že veľmi pevne, kvarteto Nahorny-Schmidt-Bogdanowicz-Biskupski (Włodzimierz Nahorny - klavír, Piotr Schmidt - trúbka, Mariusz Bogdanowicz - kontrabas a Piotr Biskubski - bicie). Toto stretnutie generácií poľského jazzu a výrazných osobností je nadmieru šťastným stretnutím! Skladateľ a klavirista Włodzimierz Nahorny založil svoje trio ešte s kontrabasom a bicími v roku 1990. Neskoršie sa pridal trubkár Piotr Schmidt. Treba povedať, že dušou i srdcom Nahornyho hudby je poézia a romantismus, ale bez nadbiehania vkusu publika! Podľa mňa je hranie hudobníkov s Nahornym, ako chodenie bosou nohou v čerstvom snehu, kde ešte nikto nikdy nechodil! Pre mňa najlpeší a najkrajší koncert z celého festivalu. Nádherná hudobná bodka za veľmi vydareným ročníkom Sopot Molo Jazz Festivalu! Ďakujem Marcin Jacobson za opäť skvelú dramaturgiu a festivalu želám, aby na budúci rok bol v plnej sile trojdňového skvelého podujatia!
Táto služobná cesta bola realizovaná s finančným príspevkom Literárneho fondu!