20.8.2022, Teatro Colorato, Františkánske nám. 2, BA, SVK 11.08.2022
World Music Festival Bratislava vo svojom aktuálnom ročníku pripravuje konferenciu s workshopom pre všetkých slovenských hudobníkov, ktorí majú záujem posunúť svoju hudbu za hranice Slovenska. “Nie každá nahrávka vie zaručiť úspešnú PR kampaň. Musí tam byť niečo magické”, do Bratislavy na konferenciu World Music Festivalu mieri známy britský PR manažér Duncan Ballantyne. Mentorský workshop sa uskutoční 20. augusta o 12:00 v Teatro Colorato v Bratislave pod vedením skúseného britského PR manažéra Duncana Ballantynea. S Duncanom sme sa rozprávali o tom, ako je premyslené a dobre cielené PR v dnešnej dobe pre umelcov zásadné. Predstavil, akým oblastiam sa jeho spoločnosť Ballantyne Communications venuje a spomenul aj pozoruhodnú iniciatívu Global Arrivals, ktorej zámerom je podporiť začínajúcich umelcov. Workshop v rámci festivalu je určený pre hudobníkov, manažérov a profesionálov v hudobnom biznise. Vstup je zdarma, no počet účastníkov je limitovaný, preto je vhodné sa vopred zaregistrovať. Registráciu na workshop nájdete tu: https://worldmusicfestival.sk/workshop/
Informácie a registráciu na celú konferenciu so spíkrami a panelovou diskusiou nájdete TU: https://worldmusicfestival.sk/konferencia/
* Ste zakladateľom Ballantyne Communications. Čo bolo vašou najväčšou motiváciou založiť túto spoločnosť?
Duncan Ballantyne: "Keď som riadil rôzne nahrávacie spoločnosti, zistil som, že kvalitný PR a marketingový proces sú neoddeliteľnou súčasťou úspešnej prezentácie albumu. Zároveň kreatívny a premyslený prístup ku kampani môže skutočne formovať úspech a samotnú cestu umelca. Inšpirovalo ma to a chcel som sa tejto oblasti venovať s mojimi obľúbenými umelcami vedome a cielene. Výsledkom bol vznik spoločnosti Ballantyne Communications v roku 2012. Pred 10 rokmi!"
* Ballantyne Communications pomáha ľuďom z rôznych oblastí ako je umenie a kultúra, sociálne a charitatívne činnosti, značka a maloobchod, ale to, čo je pre nás teraz najzaujímavejšie, je hudobné PR.
BC: "Áno, v posledných rokoch sme sa naozaj sústredili na organizovanie hudobných PR kampaní – albumov, turné a festivalov."
* Duncan, ako si vyberáš svojich klientov? Máte so svojím tímom nejaké konkrétne podmienky, alebo to vychádza z vášho vkusu a záujmu?
BC: "Vyberáme si hudbu, ktorú milujeme a ktorá nás hneď nadchne. To je nevyhnutné. Ale keď už o tom hovoríme, , niekedy sa nám stane, že nám ponúkajú hudbu, ktorá sa nám páči, no nevidíme ako reálnu jej mediálnu cestu na trh (možno nemá silný príbeh, alebo je to hudba taká špecifická, že má potenciálne malé publikum, vtedy musíme odmietnuť). Realita je taká, že nie každá kapela alebo každá nahrávka vie zaručiť úspešnú PR kampaň. Musí tam byť niečo magické. Niečo okamžite inšpirujúce... a musí to vyzerať dobre."
* Spomenieš si na niektorú z tvojich obľúbených spoluprác?
BC: "Najčerstvejší zážitok mám s japonskou skupinou Minyo Crusaders, keďže som ich práve videl vystupovať na hlavnom pódiu tohtoročného festivalu WOMAD, . Spájajú tradičnú japonskú ľudovú hudbu s afro-latinskými zvukmi a vytvárajú celkom opojný mix hudby na tanečnom parkete. Boli úplne neznámi v roku 2019, keď sme s nimi začali spolupracovať, no vypracovali sa prostredníctvom britského rádia @ BBC 6 Music. Prví boli tí najväčší „mienkotvorcovia“ ako Cerys Matthews a Gilles Peterson, no neskôr už takmer každý DJ na stanici hral ich hudbu – čo je šialené, ak sa zamyslíte nad ich hudobným žánrom! (Spojené kráľovstvo nie je vždy také otvorené medzinárodnej hudbe). Každopádne, kampaň bola fantastická, objavilo sa množstvo recenzií, kapela bola veľmi rýchlo uvedená na trh, vznikli dídžejské mixy ich obľúbenej ľudovej hudby z Japonska a mali už aj dohodnuté turné po Európe. Ale prišiel COVID-19 a turné sa zrušilo. Obávali sme sa, všetka práca vyšla navnivoč. Avšak, vďaka neuveriteľnému nasadeniu agenta a vydavateľstva je skupina momentálne v Európe a robí úžasné vystúpenia. To stojí za všetku tú makačku, vidieť predtým úplne neznámu kapelu ako žiari a zabáva ľudí na celom svete a vedieť, že je to z veľkej časti aj vďaka našej tvrdej práci."
* Na World Music Festival Bratislava 2022 budeš mať workshop, kde sa chystáš so slovenskými hudobníkmi diskutovať okrem iného aj o tom, ako si vybudovať kreatívnu komunikačnú stratégiu. Čo presne znamená kreatívna stratégia v oblasti hudobného PR?
BC: "Pokiaľ ide o hudbu a zvuk, slovenskí hudobníci sú nesmierne kreatívni. Niekedy im však chýbajú nápady ako si poradiť s vizuálom, či s PR/propagačným dizajnom. Ja samozrejme chápem, že niektorí umelci sa starajú iba o svoju hudobnú tvorbu, no na to, aby ste rozšírili svoje publikum, aby ste ukázali svojej fanúšikovskej základni, kto ste, svoju jedinečnosť a autentickosť, potrebujete urobiť oveľa viac. Existuje na to veľa nástrojov. Digitálne nástroje tomu výrazne pomáhajú. Ak je v online priestore veľa fanúšikov, musíte ovládať aj online spôsob ako a kde ich zastihnúť. Byť kreatívny v PR v podstate znamená pristupovať ku kampani spôsobom, ktorý je v súlade s tým kým skutočne ste. No nemusí to znamenať, že sa spoliehate len na staré scenáre. Pre začiatok sú veľmi dôležité dobre postavené základy. Vaša vizuálna a slovná prezentácia musí jednoznačne definovať kým ste, a tiež by ste mali premýšľať o tom, koho sa snažíte osloviť. Existuje mnoho rôznych spôsobov, ako zverejniť hudbu - vydanie viacerých singlov počas niekoľkých mesiacov, čo vedie k postupnému vydaniu celého albumu, či krátka a pôsobivá kampaň, ktorá sa zameriava viac na promo albumu než na jednotlivé skladby. Zamyslite sa nad svojimi cieľovou skupinou. V ktorej krajine, ba dokonca v ktorom meste sa snažíte uspieť? Prispôsobte svoje prístupy týmto cieľom. V dnešnej dobe, keď predaj nahrávok poskytuje pre mnohých nezávislých umelcov len malý príjem, je dôležitejšie zamerať sa na živé publikum, pre ktoré je dôležité PR, no rovnako dôležité sú nástroje digitálneho marketingu, ako je reklama na Googli a Instagrame, čím sa zabezpečí viditeľnosť vašich vystúpení. V konečnom dôsledku byť kreatívny a propagovať hudbu znamená porozumieť nástrojom, ktoré máte k dispozícii, porozumieť publiku a potom zostaviť svoju jedinečnú promo skladačku."
* Kto by si tento workshop nemal nechať ujsť?
BC: "Všetci hudobníci/umelci/umelci manažéri, ktorí chcú počuť o rôznych prístupoch svetových hudobných umelcov k vydávaniu a propagácii svojich nahrávok a radi by diskutovali a dozvedeli sa viac o výhodách a nevýhodách rôznych metód."
* Čo považuješ za najväčšiu tému na pripravovanom workshope? Máš už nejaké nápady, ako zlepšiť propagáciu slovenských hudobníkov?
BC: "Viem si predstaviť, že slovenskí hudobníci chcú vystupovať mimo Slovenska a chcú vedieť, ako sa dostať na medzinárodnú scénu. A ako môžu PR a médiá pozitívne ovplyvniť tento proces."
* Rozbiehaš teraz projekt s názvom Global Arrivals, ktorý by mal pomôcť hudobníkom s menšími možnosťami propagácie a finančnými prostriedkami. Mohol by si mi o tom povedať viac?
BC: "Global Arrivals je nový kurátorský program a iniciatíva, ktorá poskytuje mladým umelcom z celého sveta mediálnu platformu zabezpečujúcu celosvetovú pozornosť k ich hudbe. Je zameraná na umelcov, ktorí nezapadajú do tradičných škatuliek a žánrov, umelcov s obmedzenými zdrojmi alebo propagačnými znalosťami. Práve im chceme pomôcť. V podstate poskytujeme výrazne zlacnené mediálne kampane pre nových umelcov, ponúkame mentoring s cieľom poskytnúť im nástroje na pochopenie PR stratégie, ktorá im môže pomôcť v ich kariére. Začali sme s folkovou hudobníčkou z Tel Avivu Cloud of I a potom sa program pozastavil, no koncom roka 2022 plánujeme projekt opäť naštartovať."
* Vedel by si si teoreticky predstaviť dlhodobú spoluprácu s niektorým zo slovenských hudobníkov alebo manažérov napríklad formou mentoringu?
BC: "Úplne bez problémov. Možno aj prostredníctvom schémy Global Arrivals."
Duncan BALLANTYNE (UK)
je zakladateľom Ballantyne Communications, PR a marketingovej agentúry, ktorá od roku 2012 vedie mediálne kampane pre albumy interpretov, turné a festivaly s pobočkami v Londýne a Madride. Venujú sa rôznym žánrom (od tradičnej hudby cez jazz až po elektroniku a všetko medzi tým), ale v konečnom dôsledku oslavujú globálne zmýšľajúcich umelcov. Ich klientmi boli etablovaní a medzinárodne uznávaní interpreti ako Seu Jorge, Youssou N’Dour a Mulatu Astatke, ale aj relatívne nové kapely a umelci, ktorí robia prvé kroky vo svojej kariére ako AYOM, Derya Yildirim, Sessa a Star Feminine Band. Duncanove skúsenosti sú rozsiahle, keďže riadil rôzne nahrávacie spoločnosti so sídlom v Spojenom kráľovstve, napríklad Tiger’s Milk Records. Dlhé roky viedol vlastnú umeleckú manažérsku spoločnosť. Duncan a jeho tím rozprávajú príbehy oslavujúc odlišnosť, rozmanitosť a rovnosť.
Témy jeho workshopu počas World Music Festivalu:
- Ako dosiahnuť nárast publika s obmedzeným rozpočtom
- Rozpoznanie a využitie svojich najsilnejších stránok
- Budovanie komunikačnej a kreatívnej stratégie
Medzinárodná konferencia v rámci World Music Festivalu Bratislava sa bude konať 20. augusta od 10.00 hodiny na Františkánskom námestí 2, v divadle Teatro COLORATO. Okrem prezentácie a workshopu s Duncanom Ballantyneom, ponúkne hudobníkom a hudobným profesionálom ZDARMA panelovú diskusiu so slovenskými hudobníkmi z rôznych žánrov, ako aj rady ďalšieho významného odborníka.
Eric van Monckhoven s prezentáciou Bussines Modeling for Artists poradí umelcom ako efektívne nasmerovať svoje úsilie pri plánovaní kariéry, identifikovať zdroje príjmov a distribuovať svoju tvorbu.
Na koncerty World Music Festivalu Bratislava nájdete vstupenky na webe predpredaj.sk a takisto na mieste konania. Viac podrobností o programe festivalu nájdete na internetovej stránke www.worldmusicfestival.sk a na FB https://www.facebook.com/events/454232572757727
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, ako hlavný partner. Spoluorganizátorom je Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Bratislavská organizácia cestovného ruchu a mesto Bratislava. Podujatie je súčasťou Bratislavského kultúrneho leta. Ďalšími partnermi sú Stredoeurópska Nadácia a Bratislava- Staré mesto. Podujatie je realizované s finančnou podporu Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, SOZA a v rámci projektov Creative Europe – SOUNDS of EUROPE a UPBEAT.
Ďakujeme partnerom a mediálnym partnerom za podporu.