World Music festival Bratislava - jarná edícia !!!

World Music festival Bratislava - jarná edícia !!!
Logo

21.5.2022, Slovenský rozhlas, Bratislava, SK   23.05.2022

World Music festival Bratislava v jeho jarnej edícii, priniesol návštevníkom Koncertného štúdia Slovenského rozhlasu veľmi príjemný hudobný zážitok. Predstavil multikultúrnu tvár francúzskej hudobnej scény - duo Iness Mezel & Nora Abdoun a inštrumentálne duo Jean Louis Matinier & Kevin Seddiki. Dvojkoncert vznikol v spolupráci festivalu s Francúzskym inštitútom na Slovensku, pri príležitosti predsedníctva Francúzska Rade Európskej únie. Popri World Music festivale sa 19. mája 2022 konala aj medzinárodná vedecká konferencia venovaná etnickej hudbe s názvom „Ubuntu“ a hudobné fúzie. (Ubuntu je africká filozofia, ktorej význam odráža „ľudskosť voči iným“.) Konferencia bola organizovaná v spolupráci s katedrou muzikológie v priestoroch Filozofickej fakulty UK v Bratislave. V rovnaký večer v Moyzesovej sieni odznel zaujímavý hudobný projekt Angrusori, ktorého cieľom je spojiť hudobníkov z rôznych kultúrnych a etnických prostredí a vytvoriť tak nové hudobné diela.

 

Sobotný hudobný večer v Slovenskom rozhlase otvorilo vystúpenie multižánrovej speváčky a skladateľky Iness Mezel, nositeľky ceny Kora Award „Best Singer of Africa/Music Awards“ za rok 1998. Divákom predstavila poetiku jazyka Tamazight a hudobné inšpirácie severoalžírskeho kabylského etnika Berberov, kam siahajú jej korene a kombinuje ich s prvkami iných žánrov. Klasicky hudobne vzdelaná speváčka sa venovala taktiež štúdiu jazzovej improvizácie a rôznych afrických, ale aj moderných štýlov spevu. Na svojich albumoch sprevádzaných kapelou vytvára fúziu africkej tradície s prvkami soulu, funku, rocku či jazzu. Teraz však očarujúci hlas Iness Mezel plnohodnotne vystačil so sprievodom perkusionistky Nory Abdoun.

Iness Mezel © Patrick ŠpankoIness Mezel © Patrick Španko
Nora Abdoun © Patrick ŠpankoNora Abdoun © Patrick Španko

Iness Mezel otvorila svoj koncert piesňou Lahvev z albumu Berber Singing goes World (Silex Imports, 1997). Zazneli však aj skladby z jej najznámejšieho albumu Beyond the Trance (Wrasse Records, 2011) – Takheit, Cheik Mo-Hand, Thimlilit, Ata Wouliss, Cool Yiwen ... Znela krásna hudba v priezračnej a najobnaženejšej podobe. Á capella spevom citlivo, ale aj energicky sprevádzaným rytmickými údermi perkusií, i typickými africkými tanečnými figúrami, vyjadrovala Iness Mezel dôležité mimohudobné symboly ako napríklad priateľstvo, radosť, krása prírody, životodarná voda ... K jej spevu, ktorý charakterizovala etnicky podfarbená svieža melodika plná emócií, sa v dvoch piesňach svojim hlasom pridala aj Nora Abdoun. Ich spoločná kreatívna rytmicko-melodická ale aj pohybová súhra vytvárala až šamansky očarujúcu atmosféru, ktorá sa s prirodzenou radosťou prenášala na publikum. V závere koncertu sa Iness Mezel podarilo rytmickým potleskom a chytľavým nápevom do spevu zapojiť aj divákov.
Pre naše európske ucho neopočúvaná etnická melodika s obdivuhodnými, miestami až exotickými štvrťtónovými nuansami a sviežim africkým polyrytmickým cítením, boli skutočným hudobným zážitkom aj v takomto minimalistickom obsadení. Multižánrový záber Iness Mezel môžeme v určitom kontexte prirovnať k tvorbe a interpretácii Ivy Bittovej (vystúpila tiež v spomínanom projekte Angrusori), dokonca by sme v ich výraze mohli nájsť spoločné prvky. Potvrdzuje to skutočnosť, že etnická hudba rôznych kútov sveta pramení z tej istej spirituálnej podstaty.

Nora Abdoun - Iness Mezel © Patrick ŠpankoNora Abdoun - Iness Mezel © Patrick Španko
Ines a Nora © Patrick ŠpankoInes a Nora © Patrick Španko
Spokojné publikum © Patrick ŠpankoSpokojné publikum © Patrick Španko
Klaňačka © Patrick ŠpankoKlaňačka © Patrick Španko

Druhá časť dvojkoncertu patrila dvojici, na ktorú si diváci kvôli pandémii museli počkať dva roky. Francúzsky akordeonista Jean-Louis Matinier a gitarista Kevin Seddiki predstavili spoločný projekt Rivages, ktorý vyšiel na CD v prestížnom vydavateľstve ECM (2020). Jean-Louis Matinier patrí k najvýznamnejším európskym akordeonistom, s obľubou vyhľadávajúcim projekty prekračujúce hranice žánrov. Gitarista Kevin Seddiki, držiteľ ocenenia European Guitar Award 2009, je dlhoročným spoluhráčom Al di Meolu, spolupracoval aj s Philipom Catherinom či Michaelom Legrandom. Štýlovo sa excelentne orientuje v jazze ako aj vo world music. Ústrednú myšlienku projektu Rivages opisujú Matinier a Seddiki ako „Chamber Jazz Music Opened to the World“.

Kevin Seddiki © Patrick ŠpankoKevin Seddiki © Patrick Španko
Jean Louis Matinier © Patrick ŠpankoJean Louis Matinier © Patrick Španko

Svoje inštrumentálne vystúpenie otvorili krásnymi, decentnými tónmi akustickej gitary s nylonovými strunami, ku ktorým sa postupne pridala podmanivá francúzska melodika akordeónu. Už v úvodnej skladbe Song for Chiara rozohrali Matinier a Seddiki úžasne citlivú a vždy gradujúcu hudobnú komunikáciu. Ich spoločný hudobný dialóg, vzájomné vymieňanie si hudobných myšlienok, ale aj prvky moderného jazzu ako skutočne nádherné harmonické zmeny, časté tonálne vybočenia v improvizáciách, charakterizovali celé ich vystúpenie. Nadmieru zaujímavé bolo ich spracovanie klasických tém. V skladbe Schumannsko prepojili tradičnú bulharskú melodiku s odkazom Roberta Schumanna. Jemnú, melancholickú náladu predviedli v úprave klasickej skladby Gabriela Fauré - Les Berceaux, ale aj v Seddikiho kompozícii Après la Pluie. Búrlivý aplauz si vyslúžilo ich spracovanie Dvojhlasej invencie č.4, Dmol, J.S.Bacha. Z hlavnej témy vytvorili úplne novú skladbu plnú jazzových improvizácii, nápaditých harmonických zmien, neustále sviežich sprievodných figúr, dynamiky a samozrejme nástrojovej virtuozity. Výrazové a improvizačné možnosti tohto dua predviedli v spoločnej kompozícii s názvom In C. Energicky pulzujúca skladba svojou prepracovanou štruktúrou, častými zmenami nápadov a nálad ako aj strhujúcou energiou evokovala projekt World Sinfonia gitarového mága Al di Meolu. Nadšené publikum si vytlieskalo ešte dva prídavky, po ktorých nasledovalo standing ovation. To odmenili Matinier a Seddiki finálnou skladbou večera, krásnou úpravou Chopinovho prelúdia op. 28, č. 20 Cmol.
Zostáva len konštatovať, že World Music Festival Bratislava pripravil pre divákov krásny hudobný zážitok, za ktorý patrí vďaka organizátorom a riaditeľke festivalu pani Jarmile Vlčkovej. Už teraz sa môžeme tešiť na jeho letné pokračovanie, ktoré v dňoch 18. – 21. 8. 2022 privedie do Bratislavy ďalšie zvučné mená world music scény.

Jean Louis Matinier - Kevin Seddiki © Patrick ŠpankoJean Louis Matinier - Kevin Seddiki © Patrick Španko
Jean Louis Matinier © Patrick ŠpankoJean Louis Matinier © Patrick Španko
Kevin Seddiki © Patrick ŠpankoKevin Seddiki © Patrick Španko
 Jean Louis a Kevin © Patrick Španko Jean Louis a Kevin © Patrick Španko

Archív od roku 2005 - Jazzovinky Miroslav Zahradník