„V kompozícii sa snažím nájsť svoj osobný sound.“ 04.09.2023
Nemecký rodák Daniel Erdmann (* 1973) je už viac ako dve dekády veľkým tvorivým živlom na parížskej jazzovej scéne. Jeho schopnosti a talent však presahujú hranice Francúzska a Nemecka. Daniel Erdmann je meno, ktoré vo svete jazzu rezonuje výnimočnosťou. Erdmann uchvátil publikum na celom svete svojimi fascinujúcimi výkonmi a inovatívnym hudobným prístupom. Erdmannova cesta v hudbe začala už v mladom veku, keď ako 10-ročný vzal do rúk saxofón a okamžite si zamiloval jeho výrazový potenciál. V priebehu rokov zdokonaľoval svoje zručnosti prostredníctvom formálneho školenia a ponoril sa do bohatých jazzových tradícií, pričom čerpal inšpiráciu od legendárnych osobností ako John Coltrane a Wayne Shorter. Jazz študoval okrem iného u Gebharda Ullmanna v jazzovej triede na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíne. To, čo odlišuje Erdmanna, je jeho nebojácny prieskum rôznych hudobných štýlov a jeho schopnosť hladko spájať žánre. Bez námahy spája prvky tradičného jazzu, súčasnej improvizácie a dokonca aj prvky klasickej hudby, výsledkom čoho je jedinečný a osviežujúci zvuk, ktorý sa vzpiera kategorizácii. Počas svojej kariéry Erdmann spolupracoval s pôsobivým radom hudobníkov, ako kapelník, tak aj sideman. Nahral albumy pre rôzne vydavateľstvá vrátane BMC, ENJA, ACT, LABEL BLEU, INTAKT a vystupoval po celom svete s kapelami a hudobníkmi ako Das Kapital, Erdmann 3000, Vincent Courtois, Aki Takase, Carlos Bica, Frank Möbus, DJ Illvibe, Heinz Sauer, John Betsch, Christophe Marguet, Claude Tchamitchian, Henri Texier a iní. Jeho spolupráca sa rozprestiera naprieč kontinentmi a ukazuje jeho všestrannosť a prispôsobivosť ako umelca. Okrem svojich živých vystúpení vydal Erdmann aj niekoľko kriticky uznávaných albumov, z ktorých každý predstavuje jeho umelecký vývoj. Jeho skladby sú známe svojou emocionálnou hĺbkou, zložitými melódiami a podmanivou improvizáciou, vďaka čomu si jeho nahrávky musia vypočuť jazzoví nadšenci. Naša redakcia už dvakrát recenzovala jeho vynikajúcu kapelu Velvet Revolution, ktorú založil spolu s Théom Ceccaldim a Jimom Hartom (recenzia CD 2 a recenzia CD 1). Okrem toho mala naša redakcia možnosť počuť jeho fantastické umenie naživo s ansámblom, ktorý vznikol na objednávku festivalu Jazzahead! 2023. Jeho umenie oceňujú rôzni kritici po celom svete, o čom svedčí fakt, že Daniel Erdmann bol zvolený za Európskeho hudobníka roka 2019 Jazzovou akadémiou v Paríži a získal SWR Jazzpreis 2020 a Deutscher Jazzpreis v roku 2021. V exkluzívnom rozhovore sa s nami podelil o náhľad na jeho tvorivosť, nový album, ktorý práve vychádza, skupinu Velvet Revolution a mnoho ďalšieho.
* Aká je vaša spojitosť s Francúzskom, nakoľko máte francúzsku kapelu a aj tam žijete.
Daniel Erdmann: "Áno, vo Francúzsku žijem už asi 20 rokov. Takže prirodzene s miestnymi umelcami spolupracujem, odkedy tam žijem. Prechodne stále prebieham medzi Nemeckom a Francúzskom. Vo Francúzsku som sa usadil v Paríži, ale teraz už niekoľko rokov žijem v menšom mestečku Remeš východne od Paríža. Presun do Francúzska bol viac osobná, súkromná záležitosť, nakoľko moja manželka je Francúzska. Avšak na presun do Francúzska som dostal aj grant, čiže som mal šťastie, že som mal podporu a mohol umelecky tam aj skúšať nové veci."
* Pociťujete rozdiely medzi nemeckou a francúzskou jazzovou scénou?
DE: "Áno, rozdiely sú tam veľké! Pre mňa sa prispôsobiť bolo jednoduché, pretože viem po francúzsky. Zoznámil som sa so skvelými umelcami ako Edward Perraud a Vincent Courtois, vďaka ktorým som prenikol na francúzsku jazzovú scénu a spoznával ďalších umelcov. Vo Francúzsku je najväčší rozdiel v tom, že umelci sú tu silno ovplyvnení aj klasickou hudbou, nakoľko je to tak nastavené vo vzdelávacom systéme na konzervatóriách. V Nemecku sú tie osnovy podľa mňa také voľnejšie. Vo Francúzsku si naozaj každý hudobník musí striktne prejsť aj klasickou hudbou, aj saxofonisti. Taktiež na francúzskej jazzovej scéne cítim aj väčšie prepojenie s folklórnymi tradíciami."
* Vo vašej hudbe je však tiež cítiť prepojenie jazzu a klasickej hudby. Myslíte si, že je štúdium klasickej hudby pre jazzmenov nevyhnutné a rozširuje to výrazové schopnosti?
DE: "Áno, určite je to dôležité a dobrá skúsenosť. Samozrejme, isté špecifiká záležia od nástroja. Napríklad pre saxofón má klasická hudba úplne odlišný tón a estetiku ako v jazze. Ja som sa venoval aj klasike v podobe nejakých etúd. Taktiež si myslím, že je to dobré aj pre hudobný a kultúrny rozhľad. Rozhodne je to dobre aj pre skladateľov, pretože sa môžu z klasickej hudby mnoho naučiť. Nakoniec keď si zoberiete aj jazzové legendy, ktorá z nich neovládala klasickú hudbu? Od Miles Davisa až dodnes všetci tí umelci poznali aj klasickú hudbu. Bach a Stravinskij boli pre mnohých jazzových umelcov kľúčové osobnosti."
* Ako vzniklo Velvet Revolution?
DE: "Kapela Velvet Revolution vznikla v čase, kedy som dokončil nejaké projekty a hľadal som, že ako by som sa posunul ďalej. V tom čase som už asi desať rokov pôsobil v rôznych kapelách ako sideman, ale už som mal ambície mať nejakú svoju kapelu. Začal som si predstavovať sound, ktorý som chcel počuť od svojej kapely a nazval som ju Velvet Revolution, pretože som chcel, aby zvýrazňovala nejaký ten môj špecifický zamatový tón. Čiže celá inštrumentácia, ktorú aj dnes kapela má, vznikla kvôli tejto predstave."
* Takže so Zamatovou revolúciou to nemá nič spoločné?
DE: "Dalo by sa tak povedať, že ide o moju vlastnú Zamatovú revolúciu. Samozrejme, vyrástol som v Západnom Nemecku, a keď som mal asi 17-18 rokov, tak bola revolúcia v Európe a bol som blízko tohto diania. Ale aj tak musím zdôrazniť, že v tejto kapele ide skôr o nejakú moju osobnú revolúciu a ten názov súvisí priamo s tým."
* Spomínali ste zvukovú predstavivosť. Myslíte skôr na zvuk a hráčov v kapele? Je toto spôsob akým tvoríte a pristupujete k hudbe?
DE: "Áno, ja sa väčšinou snažím predstaviť si ako kapela bude znieť a ako budú znieť jej kompozície. Potom samozrejme vďaka tejto predstavivosti si hneď dokážem premyslieť aj konkrétnych umelcov."
* Veľká časť vašej tvorby je o hľadaní nového zvuku. Myslíte si, že to bude stále možné objavovať nový sound?
DE: "Neviem, či je to úplne nové v takom zmysle. Ja môžem len povedať, že vždy je to zvukovo niečo nové aspoň pre mňa, čo už je tiež dosť veľa. Tento spôsob tvorby súvisí s mojou osobnosťou, že sa snažím nájsť si svoj sound skrz kompozíciu. Spomínali sme Stravinského, aj ten podľa mňa hľadal nový zvuk a bol veľký hudobný revolucionár."
* Čo by ste povedali, že je najdôležitejšie pre vašu tvorbu?
DE: "Okrem hľadania nových zvukov je pre mňa dôležitý sound kapely. O čo sa vždy snažím vo svojej hudbe je to, že umelcom dávam dostatok slobody, aby aj ich osobnosti zažiarili v celkovom sounde kapely. V konečnom dôsledku chcem, aby moje kompozície zneli skoro ako keby boli aj ich kompozície. Preto pri skúškach nezvyknem dávať priveľa inštrukcií o tom, ako by to mali umelci hrať. Hudbu už v tom bode existuje, čiastočne aj aranžmány a ja chcem nechať ich, aby robili to najlepšie, čo vedia v rozmedzí danej kompozície."
* Takže, kým vznikne album, skladby prechádzajú viacerými transformáciami?
DE: "Určite sa veľa premieňajú a ja mám rád, keď umelci vkladajú aj svoje podnety do mojich kompozícií. Myslím si, že to je jediný spôsob, ako ten cielený sound dosiahnuť, proste ho len nechať prirodzene vzniknúť."
* Plánujete s Velvet Revolution novú hudbu?
DE: "Áno, pripravujeme nový album, ktorý vychádza práve teraz a má názov Message In a Bubble! Keď sme robili prvý album, tak sa dá povedať, že kapela vlastne ani neexistovala. Dovtedy sme spolu odohrali možno jeden koncert. Bolo to ako objavovanie nášho soundu a veľa veci vzniklo samovoľne. Druhý album - sme už odohrali veľa koncertov a mali sme nejaký ustálený sound, takže tam som už komponoval skladby šité na mieru pre kapelu. Bolo to už viac sofistikované. Teraz na tretí album mi napadlo, že by bolo dobré nejako zapojiť do tohto procesu všetkých, takže na novom albume máme 9 skladieb a každý zložil tri. Chcel som počuť, čo budú ostatní komponovať pre túto kapelu. Odráža sa to aj na titulke samotného albumu. Predtým bolo vždy napísané Daniel Erdmann´s Velvet Revolution, teraz už je napísané len Velvet Revolution. Samozrejme, stále je to moja kapela, ale rozvinulo sa to viac na kolektívny projekt. Teším sa na tento nový repertoár, keď ho budeme hrať na koncertoch."
* Čo by ste povedali, že je najväčší rozdiel na albume, oproti doterajšej tvorbe? Sú tie kompozície súdržné ako koncept albumu, keď sú písané oddelene jednotlivými členmi?
DE: "Je to zaujímavé, pretože Théove kompozície sú veľmi zaťažené na rytmus, groove, nakoľko sa venuje extenzívne Africkej hudbe. Jimove skladby sú najviac komplikované, nakoľko sú ovplyvnené jeho bohatými skúsenosťami. Majú mnoho vrstiev a sú dosť komplexné. Moje skladby sú zasa úplne protichodné, jednoduché a sú to skôr také pesničky. Dokopy to však funguje dobre a je to zaujímavý mix rôznych kompozičných prístupov. Je to súdržné aj vďaka soundu kapely. Po tých rokoch sme už tak zohratí, že môžeme hrať čokoľvek a bude to znieť ako Velvet Revolution a dávať zmysel."
* Taktiež máte nový album Pronto! V pozícii co-lídra. Ako sa vám pracovalo v tomto projekte?
DE: "S Christophom Marguetom spolupracujem už nejaký čas. Máme spolu duo album aj kvarteto a iné zloženia. Tento album už bol náš štvrtý v poradí a s Christophom sa vždy dobre pracuje."
* Z tohto albumu mám pocit, že je o dosť iný ako vaša hudba. Vo vašich kompozíciách je viac cítiť experimentálnosť, ale z tohto albumu ide láska k tradícii.
DE: "Áno, preto s týmito chlapmi rád hrávam, pretože je to niečo iné ako robím ja. Ja veľmi často nehrávam s klasickým jazzovým kvartetom a preto je to pre mňa vždy svieže a veľká zábava hrať jazzovú hudbu v takej podobe, ako sa kedysi dlho hrávala. Ja samozrejme viac experimentujem s inštrumentáciou, čiže bolo fajn hrať v takom kontexte jazzovej kapely po nejakej dobe."
* Spomínali ste, že ste veľmi často pôsobili ako sideman. Preferujete viac pracovať s niekým iným alebo svoju kapelu?
DE: "Ja rád robím oboje."
* Máte vtedy iný prístup k hudbe?
DE: "Samozrejme. Keď ste v pozícii lídra, tak musíte robiť určité rozhodnutia pre kapelu a viacej si to premyslieť. Ak hrám ako sideman tak sa snažím pochopiť niekoho iného hudbu, naučiť sa tak ako to napísal a dať zo seba to najlepšie do jeho tvorby."
* Ako vznikla vaša spolupráca s maďarským vydavateľstvom BMC Records?
DE: "Poznám sa s nimi už dlhšiu dobu. Koncertoval som na ich festivale v Budapešti ešte veľmi dávno, keď nemali klub a celé zriadenie ako teraz. V tom čase som u nich nevydal ani jeden album. Už som sa pohrával s myšlienkou Velvet Revolution a na tom festivale som sa rozprával o tom s Tamásom Bognárom a on mi navrhol, aby som to vydal pod BMC. Odvtedy s nimi spolupracujem a som veľmi spokojný, nakoľko si rozumieme a mám tam úplnú umeleckú slobodu!"
* Len nedávno ste sa objavili aj na albume Aki Takase Isn't It Romantic?. Môžete nám priblížiť aj tento projekt a dlhoročnú spoluprácu s Aki Takase?
DE: "Tento album vznikol tak, že sme napísali nejakú hudbu. Polovicu skladieb som napísal ja a polovicu Aki Takase a pridali sme ešte štandard Isn't It Romantic?. Tento album vznikal počas covidu a vlastne sme ho nacvičovali počas lockdownu cez telefón, bolo to trošku šialené (smiech). No nemali sme čo robiť, nakoľko sa nedalo koncertovať a toto bola jedna z možností ako pracovať aj v takýchto podmienkach. Takto sme skúšali počas lockdownu každý týždeň v stredu a po troch mesiacoch sme nahrali album v Budapešti."
* Z počúvania sa mi zdá, že je to veľmi otvorené.
DE: "Určite je tam veľmi dôležitý priestor pre improvizáciu, ale sú tam aj komponované formy a melódie. Práca s Aki je úžasná, pretože ona má neskutočne veľa energie a skúseností a snaží sa vždy mať istý aspekt slobody v hudbe, čo je aj mne blízke. Je to pre mňa česť s ňou pracovať a veľká inšpirácia!"
* Posledné roky máte viac albumov ako co-líder. Je toto smer, ktorým sa teraz uberáte? Lepšie sa vám takto pracuje?
DE: "Je to niečo, čo sa stále mení. Teraz napríklad pracujem viac na svojich veciach. Chystáme spomínané album s Velvet Revolution a mám ešte aj jedno nové trio s Antoninom Rayonom na Hammond B3 organe a Jimom Hartom. Taktiež mám teraz nové sexteto, ktoré vzniklo na objednávku festivalu Jazzahead!, ale kryštalizuje sa z toho stála kapela. Okrem toho mám ešte jeden nový projekt s mladým sláčikovým kvartetom, takže viacej pracujem momentálne na vlastnej hudbe a svojich projektoch."
* Ako vznikol spomínaný projekt na Jazzahead! ? Ozvali sa oni najskôr vám?
DE: "Áno, oni ma oslovili s tým, že chcú francúzsko-nemeckú kapelu. Ja som s nimi začal komunikovať a nejako sme dospeli spoločnými nápadmi k tomuto projektu. Na tomto projekte sa podieľal aj festival Jazzdor. Teda o projekte som komunikoval aj s Philippom Ochemom. Projekt pozostáva z troch francúzskych a troch nemeckých hudobníkov a myslím si, že sa veľmi vydaril. Dnes budeme mať premiéru na Jazzahead! 2023."
* Máte momentálne nejaké ciele ako saxofonista, skladateľ a aranžér, ktoré ste ešte nenaplnili?
DE: Ja postupujem vždy krôčik po krôčiku. Momentálne mám to spomínané sláčikové kvarteto a to je niečo, čomu som sa chcel venovať už dlhší čas. Ešte som nerobil veľa vecí s väčšími ansámblami, orchestrami - takže tomu by som sa chcel venovať v budúcnosti."
* Aké sú vaše plány v blízkej budúcnosti?
DE: "Okrem spomínaných vecí aktuálne pracujem na novom duo programe s Aki Takase, kde sa budeme venovať kompozíciam Dukea Ellingtona. V septembri by sme to mali nahrávať. Okrem toho bude nový album so zoskupením Das Kapital, čo je len improvizovaná hudba. Určite niečo zabúdam, ale myslím si, že to, čo som už spomenul, nie je vôbec zlé (smiech)."
* Ďakujeme vám za rozhovor!