15. - 17.11.2024, BCK, Bielsko-Biala, PL 11.12.2024
Poľsko v rámci jazzových festivalov navštevujem už od roku 1979, kedy som šiel po prvý raz na jesenný Jazz Jamboree, na jeho 22. ročník, kde najväčšou hviezdou pre mňa bol americký trubkár Freddie Hubbard! A potom zase o rok a takto skoro každý rok až do roku 1989. Neskoršie, keď sa už dalo cestovať do západnej Európy, pribudli iné festivaly a na tie poľské som sa vrátil až v roku 2017 - najprv to bola Zadymka Jazzowa a potom v lete Sopot Molo Jazz Festival. Ale v duchu som bol na mnohých iných poľských jazzových festivaloch, pretože som ich každoročne propagoval cez 1. slovenský online jazz magazín skjazz.sk - od severu na juh Poľska a takisto od východu na západ. A teraz som veľmi rád, že som po prvý raz zavítal na festival do Bielsko-Bialej (okrem Zadymky Jazzowej) Jazzowa Jesień im. Tomasza Stańko. Doprial som si jazzový luxus - za tri večery hrali iba tri formácie (predchádzajúce ročníky trvali dlhšie a vystupovalo i viac formácií).
"Vždy som miloval rozmanitosť a extrémy, a to tak v hudbe, ako aj v umení všeobecne. Tu sa mi podarilo tieto fascinácie skĺbiť, a to je to, čo robí tento efekt takým výnimočným" - Tomasz Stańko. Tomasz Stańko (čítaj exkluzívny rozhovor 1 a 2) je poľský fenomén svetového významu i kvality, ktorý zorganizoval prvý ročník festivalu Jazzowa Jesień v roku 2003. Programovú podporu festivalu poskytuje vydavateľstvo ECM, pre ktoré Stańko dlhé roky nahrával svoje albumy. Na festivale doteraz vystúpili také ikony jazzu ako: Ornette Coleman, Cecil Taylor, Maria Schneider Orchestra, Charles Lloyd a najvýznamnejší hudobníci poľskej a európskej jazzovej scény. Tomasz Stańko každoročne pripravil pre festival premiérový projekt. A od 18. ročníka festivalu (keď Tomasz Stańko odišiel do jazzového neba, 11.7.1942 - 29.7.2018) už festival nesie aj jeho meno - Jazzowa Jesień im. Tomasza Stańko. Festival je prirodzenou, živou spomienkou na jeho hudobnú filozofiu a holistický prístup k umeniu. A je len logické, že dramaturgiu začala pripravovať, a robí tak dodnes) jeho dcéra Ania Stańko. Na aktuálnom ročníku bola inštalovaná aj výstava fotografií popredného poľského fotografa Jarek Wierzbicého, kde okrem iných fotografií boli aj tie z jeho posledného koncertu.
Celý festival Jazzowa Jesień im. Tomasza Stańko a jeho 22. ročník otvorila super skupina Crosscurrents Trio feat. Dave Holland, Marcus Gilmore & Chris Potter (Dave Holland - kontrabas, Chris Potter - tenor a soprán saxofón a Marcus Gilmore - bicie nástroje)! Na začiatku treba povedať, že stáleho člena tria - hráč na tabla Zakir Hussain, pre chorobu nahral bubeník Marcus Gilmore. A viac ako dôstojne! Hudba tohto tria je oslavou virtuozity, brilantnosti a slobodného sofistikovaného jazyka. Už od úvodných tónov nám trio pripravilo šťavnatý, do ružovučka upečený steak, ktorý bol navyše poliaty omamným výpekom! Jednoducho paráda! Vzhľadom na hviezdne obsadenie tria i bohatú minulosť, natíska sa otázka, či koncert nebola zbytočná exibícia. Nebola! Pretože všetko bolo podriadené hudbe a nie prezentácii ega! Spočiatku sa zdalo, že Marcus sa trošku hľadal, ale po prvej skladbe sa riadne rozbehol a ja iba verím, že budeme počuť o jeho kreativite za bicími ešte veľa dobrého. Priznám sa, že po standing ovation a prídavku sa mi ani nechcelo zo sály odísť. Pretože som sa ešte vznášal na opare kvalitnej jazzovej hudby, plne nádherných sól, žiadnych pretekov a silných až snových pocitov! Toto bol jediný koncert spomínaného tria v Poľsku, v rámci jeho európskeho jesenného turné!
V sobotu sa nám predstavil Sławomir Kurkiewicz: Stańko Shuffle (Sławomir Kurkiewicz – kontrabas a elektronika, Piotr Orzechowski – klavír a Fender rhodes klavír, Philip Dizack – trúbka, Dorota Miśkiewicz - spev a perkusie, Dawid Fortuna – bicie nástroje, perkusie a elektronika a sláčikové kvarteto Sonos)! Ide o program, ktorý na objednávku festivalu pripravil a skomponoval skladateľ a kontrabasista Sławomir Kurkiewicz (* 1975), ktorý je spoluzakladateľ Simple Acoustic Tria, ktoré v súčasnosti vystupuje pod názvom Marcin Wasilewski Trio, a dlhoročný kontrabasista v kvartete Tomasza Stańka. Kukiewicz je hudobník s obrovskými skúsenosťami a hudobným naplnením a jeho kariéra je skutočne svetová. Už od mladého veku hral po najvýznamnejších koncertých sálach sveta a nahrával pre najprestížnejšie vydavateľstvo na európskej jazzovej scéne - ECM Records. Tak ako kedysi Tomasz Stańko pripravoval na každý ročník nový koncertný projekt, tak teraz Sławomir ponúkol publiku program s názvom Stańko Shuffle, ktorý vznikol v roku 2023 na objednávku Nadácie Tomasza Stanka a ktorý bol Kurkiewiczovým debutom ako kapelníka. Projekt bol uvedený v rámci každoročných narodeninových koncertov Prípitok na Tomasza Stańka vo Varšave a Rzeszowe. A teraz na festivale Jazzowa Jesień 2024 to bol tretí koncert. Inšpirácia pre projekt Stańko Shuffle pochádza z jednej zo spomienok kontrabasistu na spoluprácu s Tomasz Stańkom. Trubkár rád počúval hudbu v náhodnom režime, keď si prehrávač, ktorý má k dispozícii celú digitálnu hudobnú knižnicu používateľa, sám generuje poradie skladieb - náhodne alebo na základe vlastných algoritmov. Takto Stanko počúval úryvok zo symfónie Gustava Mahlera, ktorý plynulo prechádzal do skladby Jamesa Browna, aby o chvíľu neskôr prešiel na nahrávku freejazzovej avantgardy. Podobne bol koncipovaný aj tento koncert. Hudobnou knižnicou boli špeciality na vkus pozvaných interpretov: svet klasickej a súčasnej hudby reprezentovalo sláčikové kvarteto, jemnosť ženského hlasu, ktorý priniesol veru oživenie, vo svojich vokáloch a najmä krásych scatoch prezentovala Dorota Miśkiewicz, pulzujúci rytmus s príklonom k elektronickej hudbe zabezpečil perkusionista Dawid Fortuna. Za klavírom sedel Piotr Orzechowski, ktorý sa rovnako dobre pohybuje v mainstreame, minimalizme, elektronickej či experimentálnej hudbe. Sound trúbky takisto významne prispel do celkového obrazu - hral americký trubkár Philip Dizack. No a celý projekt mal pod dorozom i taktovkou Sławomir Kurkiewicz, ktorý si to celé veru užíval. Celý koncert mi pripadal ako sa malé potôčiky radostne valia korytami až sa postupne spájajú do mohutnej čistej rieky! Skvelé!
Záver celého festivalu patril jednej z najvychytenejších poľských jazzových formácií dnešnej súčasnej scény - kvintetu EABS (Olaf Węgier – tenor saxofón, Jakub Kurek - trúbka, Paweł „Wuja HZG” Stachowiak – basgitara, Marcin Rak – bicie a elektronické perkusie a Marek „Latarnik” Pędziwiatr - klávesové nástroje) z Wroclawi. Opäť niečo iné z bohatého jazzového súdka poľskej jazzovej scény. EABS vychádza z tradícií poľskej jazzovej školy a zároveň sa vyhýba zvukovým vzorom, pričom prezentuje bezstarostný, voľný a úplne originálny prístup k žánrom a zavedeným hudobným štandardom. Toto kvinteto "pracuje na koncepte rekonštrukcie z dekonštrukcie, redefinuje klasiku spred niekoľkých desaťročí tým, že ju konfrontuje s najnovšími žánrami súčasnej mestskej hudby, čím vytvára úplne novú kvalitu a originálny zvuk." Naši čitatelia sa s tvorbou tejto formácie mohli stretnúť aj vďaka dvom recenziám: CD EABS – Slavic Spirits (EABS & Astigmatic Records, 2019) a CD EABS – Discipline of Sun Ra (Astigmatic Records, 2020). Najnovším albumom je práve spomínaný koncetný program a album Reflections of Purple Sun, ktorý sa nahrával v byte Tomasza Stanka a jeho myšlienka sa zrodila počas narodeninového prípitku Tomasza Stanka, keď vznikol špeciálny projekt odkazujúci na búrlivé obdobie kariéry Tomasza Stanka a jeho kultový album Purple Sun. Pri sledovaní tohto koncertu sa z pódia doslova valí na poslucháčov množstvo energie a ústredným prvkom je tu rytmus či skôr jeho štúdia či úvaha o rytme. Preto sa v názve skrýva metafora v slove Reflections, ktoré odkazuje na odraz svetla - reflexiu, ktorá je už inou energiou, uzavretou v čase a priestore, ale o polstoročie neskôr. Pri postupnom pridávaní sa jednotlivých hudobných nástroj hudba čoraz viac bubloce až vrie, s hypnotickou basgitarou a pridaním klávesových nástrojov vznikla podmanivá atmosféra nekonečného vesmíru! Toto veľmi okuzlujúce hudobné divadlo ma strhlo a veľmi sa mi páčilo!
Návšteva festivalu sa uskutočnila za finančnej podpory Poľského inštitútu v Bratislave!