April Records & Music, 2024 08.04.2024
Dánska trombonistka Lis Wessberg patrí k uznávaným jazzmenkám na domácej a európskej jazzovej scéne. Len nedávno sme s ňou spravili exkluzívny rozhovor. V posledných rokoch sa začala aktívne profilovať so svojou vlastnou tvorbou, ktorou chce ešte viacej prezentovať jej jedinečný umelecký vkus a zvukovú estetiku. V jej hre môžeme cítiť, že sa výrazne opiera o transparentné, ľahko uchopiteľné melódie. Toto jej smerovanie je evidentné nielen v melodických témach kompozícií, ale aj pri frázovaní v sólach. So svojou kapelou položila základy svojej sólo kariéry v roku 2021 s albumom Yellow Map. Teraz po 3 rokoch zohrávania sa, koncertovania a posúvania sa vpred prezentuje nový sound kapely s albumom Twain Walking. Desať pôvodných kompozícií zavedie poslucháča do originálneho zvukového sveta kombinujúceho prvky jazzu, popu, groove music a elektronickej hudby. Väčšina skladieb má introspektívny, melancholický charakter a pôsobí intímne, aj keď sound zoskupenia je často obrovský a priestranný, tak celkový dojem je veľmi komorný. To platí aj o úvodnej kompozícii Bird, kde trombón drží jemný smooth-jazzový melodický prím. V otvorenom priestore s obrovským reverbom tu prichádzajú do kontrastu rôzne elektronické syntezátory, aby dotvárali protikladnú zvukovú textúru voči jednoduchej melódii s cool-jazzovým charakterom. Celé je to zaujímavo posadené do stabilného groovu, ktorý to tlačí smerom vzad a vytvára tak veľmi pohodový dojem. Posterity je skladba, kde v stredobode diania nie je žiadne komplexné vrstvenie, ale len melódia, rozplývajúci sa reverb s delayom a krásny ambient, ktorý má až charakter modernej filmovo-scénickej hudby. Veľmi zaujímavými skladbami sú Behind the Walls a Like a Sparrow, kde sa objavuje aj hosť – speváčka Karmen Rõivassepp. Zaujímavé sú však preto, lebo Lis Wessberg sa v nich vôbec po prvýkrát predstavila ako skladateľka vokálnej hudby a textov. Myslím, že túto úlohu zvládla bravúrne, či už po poetickej alebo hudobnej stránke. Osobne ma najviac oslovila skladba Like A Sparrow s melancholicko-nostalgickým charakterom, čo sa prenieslo aj do harmonickej zložky klavíru, ktorý tu zohráva dominantnú úlohu v sprievode. Počas klavírneho sóla však zažiarila aj Lis Wessberg, nie však práve pre nejaké výrazné melódie a frázy, ale ukázala, že dokáže veľmi s citom dotvárať krásne plochy a vyzdvihnúť tak celkovú zvukomaľbu skladby. Lis Wessberg sa nebojí riskovať a skúšať aj odlišné veci vo svojom vykryštalizovanom hudobnom koncepte, o čom svedčí kompozícia Tapestry Of Life, kde sa protagonisti viacej otvárajú búrlivejšej, voľnejšej hre s veľkým dôrazom na elektronické prvky a efekty. Twain Walking je zaujímavý moderný album, ktorý ponúka širokú škálu štýlov a farieb. Spája najmä prvky cool jazzu, smooth jazzu s elektronickými prvkami a ambientnou minimalistickou hudbou. Nevtieravý charakter hudby, relaxačná atmosféra, vrstvenie rôznych zvukových textúr, efektov s obrovským priestorom a chytľavé spevné melódie s dôrazom na zvukomaľbu v sprievode, môžu osloviť ďaleko širšie publikum ako len jazzových fanúšikov!
Hrajú:
Lis Wessberg – trombón
Steen Rasmussen – Fender Rhodes, Moog, syntezátory, klavír
Lennart Ginman – kontrabas a elektronika
Jeppe Gram – bicie nástroje
... a špeciálny hosť:
Karmen Rõivassepp – spev